مشکل دانش‌‌‌بنیان‌‌‌های بزرگ برای گرفتن تسهیلات از بانک حل می‌‌‌شود

محمدصادق خیاطیان‌یزدی، رئیس و عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، روز گذشته در نشست خبری بررسی عملکرد این صندوق در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در مورد مشکلات شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان برای گرفتن تسهیلات از بانک‌‌‌ها اعلام کرد که با تجدید در برخی سیاستگذاری‌‌‌ها این مشکل شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان که عموما شرکت‌‌‌های بزرگ اکوسیستم هستند حل خواهد شد.

خیاطیان در این زمینه به «دنیای‌اقتصاد» گفت:‌‌‌ «برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان نمی‌‌‌توانیم براساس یک سیاست پیش برویم و با یک رویکرد و یک روش با آنها برخورد کنیم، چرا که تنوع شرکت‌‌‌ها در این زمینه از بعد سایز، اندازه و حجم فعالیتشان بسیار زیاد است.»

به گفته او شرکت‌‌‌های کوچک دانش‌‌‌بنیانی در کشور داریم که اساسا دسترسی‌‌‌شان به شبکه بانکی مقدور نیست و بانک‌‌‌ها هم با آنها همکاری نمی‌‌‌کنند. از طرف دیگر شرکت‌‌‌های بسیار بزرگی در این اکوسیستم داریم که صندوق قابلیت حمایت از آنها را در قالب منابع خود ندارد، در نتیجه برای حل دریافت تسهیلات توسط این دو گروه باید چاره‌‌‌ای اندیشیده شود.

او تاکید می‌‌‌کند که هدف این است که تمام شرکت‌ها بتوانند از تامین مالی کشور استفاده کنند و وظیفه این صندوق هم این است که دسترسی به این منابع مالی را برای شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان حل کند.

او در ادامه در مورد اینکه مشکل پرداخت تسهیلات به شرکت‌‌‌های کوچک را چگونه حل می‌‌‌کنند توضیح داد:‌‌‌ «برای تامین تسهیلات موردنیاز شرکت‌‌‌های کوچک، صندوق‌‌‌های پژوهش و فناوری را داریم که در کل کشور حضور دارند و در حال حاضر بیش از ۷۰ صندوق در این زمینه فعال هستند که غالب سهامشان غیردولتی است.»

خیاطیان ادامه می‌‌‌دهد: «ما منابعی در قالب خط اعتباری به این صندوق‌‌‌ها می‌‌‌دهیم و انتظار داریم که شرکت‌‌‌های کوچک دانش‌بنیان از این طریق تامین مالی شوند و دیگر نیاز به رفت‌‌‌وآمد به صندوق نوآوری را نداشته باشند.»

خیاطیان تاکید می‌‌‌کند که تاکنون توانسته‌‌‌اند شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان سایز کوچک زیادی را با سوق دادن به سمت صندوق‌‌‌های پژوهش و فناوری تامین مالی کنند و مشکل کمبود تسهیلات آنها را حل کنند.

او در مورد حل مشکلات اعطای تسهیلات به شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان بزرگ از طریق بانک‌‌‌ها هم گفت:‌‌‌ «برای این شرکت‌ها و اینکه بتوانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند قوانین و مقررات خاص در نظر گرفته شده و بانک‌‌‌ها پذیرای این شرکت‌‌‌ها هستند و در کنار آن بازار سرمایه هم ظرفیت خوبی برای حمایت از آنها دارد.»

به گفته خیاطیان در دسترسی شرکت‌‌‌های بزرگ به شبکه بانکی و بازار سرمایه اتفاق‌‌‌های خوبی افتاده و تاکنون شرکت‌‌‌های زیادی از این طریق تامین مالی شده‌‌‌اند.

این اظهارات خیاطیان درحالی است که برخی شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان بزرگ در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام می‌‌‌کنند که هنگام مراجعه به بانک‌‌‌های طرف قرار‌داد صندوق با اینکه با این بانک‌‌‌ها هم رابطه خوبی دارند به سختی و با وجود پشت سر گذاشتن یک فرآیند طولانی نمی‌‌‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

خیاطیان در مورد این چالش‌‌‌ها برای شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان بزرگ به «دنیای‌اقتصاد» گفت:‌‌‌ «این مشکل مربوط به زمانی است که در مورد برخی شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان با توجه به طرح و موضوع فعالیتشان، نرخ پرداخت تسهیلات را ترجیحی می‌‌‌کردیم، یعنی تسهیلاتی که خواهان آن بودند، نیازمند این بود که بخشی از منابع ما در بانک مسدود شود تا بانک براساس این اتفاق بتواند نرخی را که ما مد نظرمان بود نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار کاهش دهد.»

او ادامه داد: «قاعدتا خیلی از شرکت‌‌‌های بزرگ نیاز به این ندارند که نرخ را برایشان ترجیحی کنیم. بنابراین با توجه به تغییرات در برخی سیاستگذاری‌‌‌ها و تجدید در تصمیمات به زودی مشکلات این نوع شرکت‌‌‌ها در گرفتن تسهیلات از بانک‌‌‌ها رفع خواهد شد و راحت‌‌‌تر می‌‌‌توانند منابع مالی خود را از بانک دریافت کنند.»

همچنین او تاکید می‌‌‌کند در کنار شرکت‌‌‌های بزرگ و کوچک، شرکت‌‌‌های متوسطی هم باقی می‌‌‌مانند که در این زمینه چنین شرکت‌‌‌هایی می‌‌‌توانند به صورت مستقیم از صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کنند.

همچنین خیاطیان در سخنان خود اعلام کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای سیاست‌های کلان کشور مبنی بر افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از اقتصاد کشور و همچنین در راستای تحقق شعار سال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید بسته ویژه‌‌‌ای را برای حمایت از رشد تولید شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان در هشت محور برنامه‌‌‌ریزی کرده است که فراخوان آن به زودی منتشر می‌‌‌شود.

خیاطیان در مورد جزئیات این بسته حمایتی گفت: «طبق برنامه‌‌‌ریزی انجام شده، هزار شرکت دانش‌بنیان دارای رشد فروش دو برابری یا بالای ۱۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات، مشمول این حمایت ویژه می‌‌‌شوند. انتظار می‌‌‌رود با اجرای این بسته، شاهد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رشد فروش محصولات دانش‌‌‌بنیان تا پایان امسال باشیم.»