وزیر ارشاد:
بازیهای رایانهای در کشور ۳۴ میلیون نفر مخاطب دارد
محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاح مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازیهای ایرانی در بنیاد ملی بازیهای رایانهای اظهار کرد: امروزه بازیهای رایانهای به موضوعی فراتر از پرکردن اوقات فراغت تبدیل شده است. طبق آخرین پیمایش انجام شده در سال گذشته، ۳۴میلیون نفر در کشور مخاطب بازیهای رایانهای هستند که از این میان ۵میلیون نفر به صورت حرفهای بازی میکنند. بنابراین بازیهای رایانهای پس از موسیقی، بالاترین میزان مصرف فرهنگی را به خود اختصاص دادهاند.
وزیر فرهنگ با اشاره به جایگاه بازیهای رایانهای در حوزه صنایع فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش میکند بازیهای رایانهای را به فرصتی برای کشور و نسل جدید تبدیل کند. این ظرفیت در بازیهای جدید تولید شده در کشور و موفقیت بازیهای ایرانی در نقاط مختلف جهان نمایان است. وی با تقدیر از فعالیتهای بنیاد بازیهای رایانهای، برگزاری مسابقه یک میلیون نفری بازیهای تلفن همراه را ابتکاری ارزشمند برشمرد و افزود: این مسابقه که از عید قربان تا ۱۷ ربیعالاول و همزمان با ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) برگزار میشود، زمینه حضور پرشور علاقهمندان به بازیهای ایرانی را فراهم میکند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت از تولید بازیهای رایانهای بومی و نظارت بر بازیهای داخلی را از مهمترین وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای دانست و گفت: این بنیاد حمایت از تولید بازیهای داخلی، کیفیت بازیها و رعایت هنجارهای فرهنگی کشور را با جدیت پیگیری میکند. بهطوری که سامانههای برخط بنیاد، اطلاعات و ردهبندی بازیها را در اختیار والدین و اولیای مدارس قرار میدهد.
اسماعیلی همچنین با اشاره به لزوم نظارت جدی بر محتوای بازیهای خارجی افزود: بنیاد بازیهای رایانهای باید با دروازهبانی بازیهای خارجی تلاش کند بازیهای متناسب با اقتضائات فرهنگی کشور در دسترس کودکان و نوجوانان قرار گیرد تا موجبات اطمینان و آرامش خاطر خانوادهها فراهم شود. وی با یادآوری حمایت وزارت فرهنگ از سیاست تمرکززدایی و آموزش فراگیر مرکز رشد بنیاد بازیهای رایانهای تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ محدودیتی برای حمایت از ایدهها و بازیسازان ایرانزمین در گروههای سنی مختلف قائل نیست.
محمدامین حاجیهاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز پیش از سخنان وزیر فرهنگ با اشاره به راهاندازی و گشایش مرکز پایش کیفیت زیرساخت بازیهای ایرانی با حضور وزیر فرهنگ گفت: بنیاد ملی بازیهای رایانهای از ماهها پیش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چالشهای بازیسازان ایرانی در بخش زیرساخت و شبکه را پیگیری کرده و امروز شاهد افتتاح رسمی این مرکز با هدف رفع اختلال زیرساختی و ارتقای تجربه بازیکنان بازیهای ایرانی در ایران و خارج از کشور هستیم.
وی با یادآوری وظیفه قانونی بنیاد بازیهای رایانهای در حمایت از زیستبوم بازیسازی در کشور ادامه داد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای در برنامههای خود، فرآیند آموزش، حمایت از تولید، بهینهسازی، انتشار و صادرات بازیهای رایانهای را بهطور کامل مورد توجه قرار داده است.