سونامی نوآوری در پیش است

شرکت‌های بزرگ فعال در عرصه صنعت مخابرات، مهم‌ترین گردهمایی سالانه خود را روز دوشنبه در بارسلونا آغاز کردند. آنها وعده دادند که «سونامی نوآوری» در راه خواهد بود و تلاش می‌کنند از رکود بزرگ در بخش فناوری جلوگیری کنند. انتظار می‌رود حدود ۸۰ هزار نماینده در گردهمایی چهار روزه «کنگره جهانی موبایل» حضور داشته باشند.

غول‌های تولیدکننده تلفن‌های همراه مانند هوآوی، نوکیا و سامسونگ قرار است آخرین نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند. در کنار سازندگان گوشی‌های هوشمند مانند «اوپو» و «شیائومی»، اپراتور‌های شبکه مانند «اورنج»، «ورایزن» و «چاینا موبایل» هم در این رویداد حضور دارند.

«خوزه ماریا آلوارز-پالته»، رئیس اپراتور اسپانیایی «تله‌فونیکا» و رئیس فعلی سازمان صنعتی «جی‌اس‌ام‌ای» که این رویداد در اسپانیا را سازمان‌دهی می‌کند، گفت: «ما در آستانه تغییر عصر جدیدی هستیم که همزمان توسط مخابرات، محاسبات، هوش مصنوعی و وب۳ هدایت می‌شود.»

او وعده داده است که صنعت مخابرات در خط مقدم «سونامی نوآوری» خواهد بود و تاکید کرده که «بدون مخابرات، آینده دیجیتالی وجود ندارد».

اما در حالی که اقتصاد جهان در پی همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین با رکود و بحران روبه‌رو است و شرکت‌های فناوری هزاران نفر از کارمندان خود را تعدیل کرده‌اند، بسیاری از این شرکت‌ها به دنبال یافتن راهی برای بازگشت به مسیر کسب سود هستند. مدتی است که آسیب‌ها از بخش فناوری به بخش مخابرات هم رسیده است. برای نمونه شرکت سازنده تجهیزات اریکسون هفته گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از کارمندانش را اخراج کرد. همچنین طبق گزارش شرکت مشاوره «آی‌دی‌سی» فروش کلی گوشی‌های هوشمند در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۲۱،  معادل ۳/ ۱۱ درصد کاهش داشته است. شرکت تحقیقاتی گارتنر تخمین می‌زند که فروش گوشی‌های هوشمند، تبلت و کامپیوتر در سال جاری دوباره چهار درصد کاهش پیدا کند.