به گزارش «دویچه وله»، ایلان ماسک، مالک توییتر اعلام کرده که از هفته پیش‌رو حساب‌های مسدود شده در این شبکه اجتماعی، می‌توانند بار دیگر فعالیت خود را از سر بگیرند. او پیش‌تر در یک نظرسنجی از کاربران پرسیده بود که آیا توییتر باید برای افرادی که قانون را زیر پا نگذاشته‌اند یا عامل هرزنامه‌های فاجعه‌بار نیستند، عفو عمومی ‌در نظر گیرد؟ تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار کاربر در این نظرسنجی شرکت کردند که بیش از ۷۲ درصد از آنان، موافق اعلام این عفو عمومی از سوی ماسک بودند. حال، مالک توییتر نوشته است: مردم حرف‌شان را زدند. عفو از هفته پیش‌رو آغاز می‌شود. با این حال، شک و تردیدهایی درباره این نظرسنجی‌ها وجود دارد و برخی بر این باور هستند که این‌گونه نظرسنجی‌ها نمی‌تواند بازتاب‌دهنده نظر همه کاربران باشد، چرا که توییتر در حال حاضر بیش از ۲۳۸ میلیون کاربر دارد. مالک شرکت خودروسازی تسلا، در روزهای پایانی ماه سپتامبر پس از ماه‌ها کشمکش به معامله جنجالی خرید شرکت توییتر خاتمه داد و با پرداخت حدود ۴۴ میلیارد دلار مالک این شبکه پیام‌رسان شد.

عفو عمومی ایلان ماسک در توییتر در حالی قرار است آغاز شود که او پیش‌تر از قصد خود برای تشکیل یک شورای تعدیل محتوا با حضور دیدگاه‌های متنوع خبر داده و افزوده بود تا پیش از تشکیل این شورا، تصمیم‌گیری بزرگی در توییتر صورت نخواهد گرفت و حساب‌های مهم به این شبکه بازنخواهند گشت. این اقدامات درحالی از سوی ایلان ماسک دنبال می‌شود که بررسی‌های اخیر اتحادیه اروپا نشان می‌دهد توییتر در حذف محتوای نفرت‌پراکنی ضعیف‌تر از قبل عمل می‌کند و در بررسی موارد مذکور تعلل می‌کند. جدیدترین بررسی اتحادیه اروپا از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی که در مدت شش هفته در آوریل و مه، چند ماه پیش از اینکه توییتر توسط ایلان ماسک خریداری شود، انجام شد، نشان داد توییتر تقریبا نیمی از گزارش‌هایی که درباره نفرت‌پراکنی دریافت می‌کند را ظرف مدت ۲۴ ساعت بررسی کرد، در حالی که این نرخ سال گذشته ۸۲ درصد بود. تعداد پست‌هایی که حذف شده‌اند هم حدود پنج درصد کاهش پیدا کرده و به ۴/ ۴۵ درصد رسیده است.

اطلاعات جدیدی که منتشر شده، هفتمین گزارش از بررسی سالانه اتحادیه اروپا برای ارزیابی نحوه پایبندی پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به قوانین این بلوک در خصوص انتشار اطلاعات نادرست است. اتحادیه اروپا بیش از ۳۶۰۰ تذکر در خصوص نفرت پراکنی به شش شرکت شامل فیس‌بوک، تیک‌تاک و اینستاگرام ارسال کرده است. فیس‌بوک بیشترین تذکر (۱۵۵۸) را دریافت کرده و توییتر تنها شرکت دیگری بوده که بیش از هزار تذکر درباره نفرت‌پراکنی دریافت کرده است. از زمانی که توییتر توسط ایلان ماسک خریداری شده و طرحی را به اجرا گذاشته است که به همه کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت ماهانه هشت دلار، صاحب تیک آبی احراز هویت شوند، این شبکه اجتماعی با افزایش موارد جعل هویت شرکت‌ها و سیاستمداران روبه‌رو شده است. واشنگتن‌پست گزارش کرده که استفاده از واژه‌های توهین‌آمیز در مدت ۱۲ ساعت پس از تکمیل قرارداد خرید توییتر توسط ایلان ماسک، حدود ۵۰۰درصد افزایش پیدا کرد. طبق گزارش روزنامه فایننشال‌تایمز، همان روزی که اتحادیه اروپا آمارش را منتشر کرد، توییتر دفترش در بروکسل را که مسوول تضمین رعایت قوانین اتحادیه اروپا در ارتباط با اطلاعات نادرست بود، تعطیل کرد. مدیران سیاست دیجیتالی اروپایی توییتر، پس از اخراج نیمی از ۷۵۰۰ کارمند این شرکت توسط ایلان ماسک، آخرین افراد باقی‌مانده در این دفتر کوچک بودند. پس از اولتیماتوم نیمه شب که ایلان ماسک به همه کارکنان توییتر ارسال کرد و به آنها گفت یا ساعت طولانی کار با فشردگی بالا را قبول کنند یا استعفا دهند، در دفتر بروکسل توییتر هیچ کارمندی نماند.

فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام و سایت بازی فرانسوی «ژو ویدئو» هم امسال گزارش‌های نفرت‌پراکنی کمتری را ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از گزارش شدن آنها، بررسی کردند. بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، یوتیوب تنها پلتفرمی بود که نرخ حذف محتوای نفرت پراکنی را امسال بهبود بخشید و از ۸/ ۵۸ درصد به ۴/ ۹۰ درصد رساند.