‌میهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام‌جهانی ۲۰۲۲ به این کشور می‌آیند، اپلیکیشن رسمی جام‌جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین اپلیکیشن دیگری با نام Ehteraz را برای نصب پیش روی خود دارند. با این حال، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده از نقض حریم خصوصی در این اپلیکیشن‌ها خبر داده‌اند و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آنها را دانلود نکنند.

کارشناسان هر دو برنامه مختص به جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ را در دسته «جاسوس‌افزارها» قرار داده‌اند. آنها معتقدند که این دو برنامه دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات شخصی کاربران و امکان خواندن، حذف، تغییر محتوا و حتی برقراری مستقیم تماس را برای دولت قطر فراهم می‌کنند. سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند، می‌گذارند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت‌ Sleep‌ می‌شود. ضمن اینکه داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌ماند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شود.

توصیه مسوولان آلمانی این است که اگر کاربران چاره‌ای جز نصب اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ندارند، آن را روی گوشی دیگری به غیر از گوشی اصلی خود نصب کنند. سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران کرده‌اند. سازمان مربوطه در نروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این اپلیکیشن‌ها مشغول رصد مسافران جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ باشد؛ البته این چندان جای تعجب‌ ندارد، از آنجا که گزارشی جدید حاکی از نظارت گسترده قطر روی مردم با استفاده از چندین هزار دوربین است.

یک سازمان فرانسوی که در زمینه حفاظت از اطلاعات فعالیت می‌کند نیز از کاربران تقاضا می‌کند که به‌طور جدی به عکس‌ها و ویدئوهای خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقا قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. اگرچه دولت فرانسه رابطه دوستانه‌ای با قطر دارد، اما از طریق وزیر دیجیتال خود ژان نوئل باروت رسما اعلام کرده است که قطر حقوق کاربران در زمینه امنیت اطلاعاتشان را به رسمیت نمی‌شناسد.