جا ماندگان از قافله

جا مانده‌ها

در میان ستاره‌هایی که جام جهانی باید طرفدار یک کشور دیگر باشند، چهره‌های سرشناسی به چشم می‌خورد. قطعا یکی از مهم‌ترین آنها ارلینگ هالند است؛ ستاره خط حماله منچسترسیتی که فصل را فوق‌العاده آغاز کرده و در حال حاضر آماده‌ترین فوروارد نوک دنیاست اما به تنهایی نتوانست تیم ملی نروژ را به جام جهانی برساند. ترکیب نروژ به جز هالند و مارتین اودگارد هافبک آرسنال، چهره شاخص دیگری ندارد و همین کمبود بازیکن باکیفیت باعث شد تا هالند چند روز قبل با بغض بابت عدم بازی در جام جهانی صحبت کند.

اما او در این زمینه تنها نیست؛ چراکه محمد صلاح، دیگر ستاره شاغل در لیگ انگلیس هم باید برخلاف ۴سال قبل، این‌بار از خانه تماشاگر بازی‌های جام جهانی باشد؛ چراکه تیم کارلوس کی روش (که در زمان مقدماتی جام جهانی هدایت مصر را برعهده داشت) نتوانست به جام جهانی برسد و یک ناامیدی بزرگ به بار آورد. اگر سوئد هم صعود می‌کرد، می‌شد انتظار داشت که زلاتان ایبراهیموویچ هم پس از یک دهه و در ۴۱سالگی در جام جهانی بازی کند؛ اگر که مصدومیتش زودتر از موعد به اتمام می‌رسید. از جیانلوییجی دوناروما هم غافل نشوید؛ بهترین بازیکن یورو۲۰۲۱ و یکی از بهترین دروازه‌بانان فعلی دنیا که به‌دلیل ناکامی عجیب ایتالیا برابر مقدونیه، برای دومین دوره متوالی شانس بازی در جام جهانی را از دست داد.

قربانیان سلیقه

اما ستاره‌هایی هم هستند که می‌توانستند عضوی از کشورشان باشند؛ اما حالا تنها تماشاگر جام جهانی هستند و بس. بازیکنانی که عمدتا تجربه حضور در جام جهانی را هم دارند؛ اما به دلایل فنی در فهرست تیمشان حضور ندارند. شاید مهم‌ترین آنها سرخیو راموس باشد؛ مدافعی که فصل قبل دوران فاجعه‌باری را در پاری سن‌ژرمن تجربه کرد و برای همین به یورو۲۰۲۱ نرسید؛ اما امسال در اکثر دقایق فصل به میدان رفته و آمادگی خود را بازیافته اما جایی در لیست لوییز انریکه نداشت. راموس که سال‌ها کاپیتان لاروخا بود، می‌توانست با حضور در قطر به رکورد افسانه‌ای لوتار ماتئوس که در ۵ جام جهانی حضور داشت، برسد؛ اما این اتفاق رخ نداد و البته راموس تنها قربانی انریکه نبود؛ چراکه سرمربی اسپانیا تصمیم گرفت تا داوید دخیا سنگربان منچستریونایتد و تیاگو هافبک لیورپول را هم خط بزند تا باعث تعجب فوتبال‌دوستان شود. روبرتو فیرمینو دیگر بازیکن لیورپول بود که فصل خوبی را پشت سر گذاشته اما برخلاف جام جهانی روسیه، جایی در فهرست تیته نداشت تا خودش هم ناامید شود. متس هوملس مدافع باسابقه دورتموند و یکی از ستون‌های قهرمانی آلمان در جام جهانی۲۰۱۴ هم توسط هانسی فلیک نادیده گرفته شد تا نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کند.