به گزارش «ایسنا»، احمد حدادی، مدیرعامل پلتفرم روبیکا در یک نشست خبری درباره فعالیت‌ها و شرایط حال حاضر این اپلیکیشن توضیحاتی ارائه کرد و از مکاتبه این شرکت با گوگل برای رفع این محدودیت‌ها خبر داد. وی گفت: ما از زمان شروع این مساله، سه بار به گوگل ایمیل ارسال کردیم که یک بار پاسخ دادند و اعلام کردند که طی ۴۸ ساعت موضوع را بررسی می‌کنند. پلتفرم ما از سال گذشته در گوگل‌پلی حذف شده است. در زمینه حذف اپلیکیشن از گوگل‌پلی هم به آنها ایمیل فرستادیم، اما به نظر می‌رسد پاسخ‌های آنها از پیش تعریف شده است و در زمینه دریافت پاسخ با توجه به نامه‌نگاری‌های انجام شده امیدوار نیستیم.

در حاشیه این اقدامات، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی ضمن محکوم کردن این اقدام گوگل، آن را به استقبال کاربران از این پیام‌رسان مرتبط دانستند. ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی نیز رفتار گوگل در مورد روبیکا را تکرار سیاست‌های گذشته این شرکت دانست و اعلام کرد گوگل با مداخله در مورد برنامه‌هایی که می‌توانند تاثیر فرهنگی و سیاسی داشته باشند فضای مجازی کشور را تهدید می‌کند. وی این اقدام را حتی خلاف رویه‌های این شرکت دانست و افزود: هنگام نصب برنامه‌هایی که مشکلات امنیتی بر آنها مترتب است، به بهره‌بردار پیامی نشان داده می‌شود که این اپلیکیشن از نظر ما مورد تایید نیست.

نمایش این پیام فقط در همین حد است، ولی در رابطه با روبیکا شاهد هستیم که به‌طور مکرر نه فقط هنگام نصب بلکه حین استفاده هم این پیام برای کاربران ایرانی نشان داده می‌شود. این دخالت در اقتصاد و رسانه ایران و استفاده شهروندان از فضای مجازی کشور است. فیروزآبادی با ذکر مواردی مانند اشکال دسترسی به گالری و میکروفن توسط گوگل گفت: در تمام برنامه‌های پیام‌رسان و پلتفرم‌های مشابه، این اجازه اخذ می‌شود؛ در روبیکا همین مجوز استفاده می‌شود و بدون آن امکان ارسال عکس و پیام مقدور نیست. بنابراین این پیام که گفته می‌شود روبیکا به عکس‌ها و میکروفن شما دسترسی دارد با هدف گمراه‌سازی کاربر نمایش داده می‌شود.

پیداست که گوگل تعمد دارد. اپلیکیشن‌هایی که بیش از یک میلیون کاربر داشته باشند توسط اپ‌استورهای ایرانی و همچنین از سوی سازمان فناوری‌اطلاعات مورد ارزیابی امنیتی قرار می‌گیرند تا دسترسی بیش از حد نداشته باشند. ما در این موارد دستورالعمل مشخصی در کشور داریم و به‌شدت کنترل می‌شوند. وزارت ارتباطات نیز پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای، این اقدام گوگل را غیرمسوولانه و مصداق رفتار دوگانه پلتفرم‌های آمریکایی دانست.

این واکنش‌های جدی به حذف پیام‌رسان ایرانی روبیکا، باعث انتقاد برخی فعالان استارت‌آپی شد. زیرا پیش‌تر، برخی اپ‌های ایرانی دیگر از جمله «شیپور» از گوگل‌پلی حذف شده بودند و تا این حد مورد حمایت رسانه‌ای بخش‌های دولتی قرار نگرفتند. در همین راستا نیما اشرف‌زاده، مدیر اجرایی سابق شیپور در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «چند ماه پیش پلتفرم شیپور از گوگل‌پلی حذف شد، چرا آن موقع کسی کاری نکرد؟ حالا با حذف روبیکا چنین برخوردهایی صورت می‌گیرد. چرا زمان حذف شیپور حرفی نزدید و حمایت نکردید؟» منتقدان معتقدند که این رفتار دوگانه و حمایت حداکثری سیاستگذاران و مدیران اکوسیستم فناوری کشور از روبیکا ممکن است ناشی از آن باشد که این پلتفرم به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صدا‌و‌سیما (توسکا) فعالیت می‌کند.