توضیحات ابراهیم فیاض درباره اخراجش از صدا و سیما

ابراهیم فیاض در میانه برنامه صدا و سیما به یکباره از برنامه حذف شد.

در ساعت‌های گذشته ویدیویی در فضای مجازی با شرح اخراج مهمان برنامه زنده شبکه چهار مورد توجه کاربران قرار گرفت؛ اتهامی که دست‌اندرکاران شبکه آن را تایید نمی‌کنند با این حال خود مهمان یادشده ظاهراً از اتفاق رخ داده دل خوشی ندارد.

ابراهیم فیاض ـ جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره اتفاق برنامه «سند چشم‌انداز» در شبکه چهار سیما، گفت: در ابتدا قرار بود درباره اقتصاد و جامعه و سرمایه اجتماعی و کمی هم درباره مباحث روز بحث کنیم، بحث علمی هم بود و نه ایدئولوژیک، که یک باره صحت بنده را قطع کردند. سپس یک نفر از بیرون آمد و در گوش من گفت میکروفن خراب است؛ بیایید بیرون!

مهمترین بخش های این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

*من در ابتدا از مسکن اجتماعی گفتم، از مسکن دانشجویی گفتم و همچنین عنوان کردم که دانشگاه فقط محل آموزش نیست، بلکه یک واحد اجتماعی است، که بعد، این اتفاق افتاد و آن فردی که پشت میکرفن بود (در گوش مجری) به شدت داد و قال می‌کرد.

 
 
 
 
 

* خدای خود را شاهد می‌گیرم که اکراه داشتم به برنامه بروم اما با توجه به اوضاع جامعه احساس کردم کمی صحبت کنیم تا قصه‌ها از قبل روشن شود اما می‌بینید که این اتفاق افتاد و اینگونه شد.

*بعد از این اتفاق به اتاق فرمان رفتم و گفتم که شما حق ندارید به یک استاد دانشگاه توهین کنید. استاد دانشگاه ناموس علم و ناموس دانشجویان است. آن کسی که این‌گونه به من می‌کند، به علم و فکر توهین می‌کند.

*پس از کلی معطلی در هوای سرد در ورودی سازمان صدا و سیما، دست آخر فردی با یک وانت بار ما را تا مقابل ساختمان استودیو برد که در استودیو هم آن اتفاق افتاد، برگشت هم تقریبا به همان شکل بود، آن هم با این شرایط جسمی که من دارم.

*اگر توان دارند بیایند و در آنتن زنده انتقاد و بحث کنند. ما اگر به صدا و سیما می‌رویم نه به خاطر پول است و نه شهرت، به عنوان معلم می‌رویم که روشنگری کنیم. مگر چند استاد دانشگاه حاضرند به صدا و سیما بروند؟ ما شأن خودمان را داریم؛ کسی به ما توهین کند ما مثل خودشان برخود نمی کنیم، کار خودمان را می کنیم، هر قدر هم بخواهند با این روش‌ها ما را خرد کنند.  

*تمام خشونت‌ها از جهل بلند می‌شود و نه علم. همه بحران‌هایی که در جامعه می‌بینید، از جهل است. جاهلیت یعنی ادامه خشونت، یعنی ادامه بحران یعنی ادامه ترور و تروریسم و رسانه در این میان باید آگاهی‌بخش باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.