افتتاح پایگاه اتحادیه اروپا در سیلیکون‌ولی

‌چارلز منوری، سخنگوی کمیسیون اروپا در این مورد می‌گوید: «این دفتر ظرفیت‌های اروپا برای رسیدن به سهامداران کلیدی در بخش خصوصی و عمومی شامل سیاستگذاران، بخش تجاری و جامعه مدنی در صنعت تکنولوژی دیجیتال را تقویت می‌کند.» این دفتر توسط ‌جرارد دِ گراف، مدیر اقتصاد دیجیتال کمیسیون اروپا اداره می‌شود که سال‌ها روی موضوعات امنیت سایبری و سیاست‌های دیجیتال به صورت متمرکز کار کرده است. پایگاه اتحادیه اروپا در سیلیکون‌ولی زیرنظر دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن دی‌سی فعالیت خواهد کرد. افتتاح این پایگاه جدید به دنبال پذیرش نتایج دیپلماسی دیجیتال اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد که چارچوبی کلی برای تقویت ظرفیت نظارتی اتحادیه اروپا با شرکایش در سراسر دنیاست. این توافق متذکر می‌شود که تمام سیاست‌های دیجیتال باید «بر اساس حقوق انسانی مردم دنیا، آزادی‌های اساسی، حاکمیت قانون و اصول دموکراتیک» باشند. ‌کریستین بورگرین‌، معاون و رئیس دفتر اروپایی بنیاد صنعت کامپیوتر و ارتباطات (CCIA) سازمانی غیرانتفاعی و حمایتی در حوزه تکنولوژی است که اعضای آن شامل شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، آمازون، توییتر و فیس‌بوک هستند. او درباره افتتاح این دفتر در شهر سانفرانسیسکو می‌گوید: «ایالات‌متحده آمریکا در نوآوری‌های تکنولوژی پیشرو است، در حالی که اتحادیه اروپا می‌خواهد در زمینه قانون‌گذاری تکنولوژی پیشگام باشد.»

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ قانون حفاظت از داده‌های عمومی (‌GDPR) را وضع کرد که به‌طور عمده‌ای روش مدیریت داده‌های کاربران توسط شرکت‌های تکنولوژی را تغییر داد و به اروپا کمک کرد یک استاندارد معتبر برای قوانین حوزه تکنولوژی را در اختیار داشته باشد. قانون حفاظت از داده‌های عمومی به‌طور برجسته‌ای آنچه را که «حق فراموش شدن» نامیده می‌شود، ایجاد کند؛ موضوعی که شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی دیجیتال را ملزم می‌کند تا امکان و اختیار پاک و حذف کردن اطلاعات شخصی را برای کاربران‌شان فراهم بیاورند. قانون‌ بازارهای دیجیتال و قانون خدمات دیجیتال به ترتیب در ماه‌های مارس و آوریل سال جاری میلادی توسط کمیسیون اروپا تصویب شدند و آخرین قوانین تکنولوژی مهمی هستند که از بروکسل بیرون آمده‌اند. این سیاست‌ها به عنوان یک بسته قانونی قرار است اکوسیستم دیجیتال امن‌تری را برای کاربران اینترنت و همچنین بازار دیجیتال گسترده و عادلانه‌تری را برای شرکت‌های تکنولوژی فراهم بیاورند. به عنوان مثال این بسته قانونی شامل قوانینی است که صحبت‌ها و اظهارنظرهای نفرت‌پراکنانه غیرقانونی و اعمال تجاری محدودکننده‌ای را مهار می‌کنند که باعث سرکوب شدن رقابت می‌شوند.

«تی‌ری برتون» رئیس کمیسیون بازار داخلی اتحادیه اروپا در اظهارنظری در ماه جولای امسال و متعاقب تایید و پذیرش قوانین بازارهای دیجیتال و خدمات دیجیتال در پارلمان اروپا، گفت: «۱۰ سال پیش، صفحه‌ای با عنوان بزرگ‌تر از آن است که شکست بخورد، برای بانک‌ها فعال شد. حالا و با وجود قوانین بازارهای دیجیتال و خدمات دیجیتال، ما مشغول فعال کردن پلتفرم‌هایی با شعار بزرگ‌تر از آن است که بر آن نظارت شود، هستیم.» این چارچوب نظارتی و قانونی که موضوعی برای لابی‌گری شرکت‌های بزرگ تکنولوژی بود، به‌طور همزمان و گسترده‌ای مورد احترام و تایید سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری بود.

با توجه به افتتاح قریب‌الوقوع دفتر اتحادیه اروپا در شهر سانفرانسیسکو، کریستین بورگرین اظهار کرده است که حضور اتحادیه اروپا در دره تکنولوژی به اعتمادسازی برای شرکت‌های تکنولوژی کمک می‌کند تا به این ترتیب موج تازه قانون‌گذاری‌های اتحادیه اروپا - که در حال ورود به مسیر آینده آنهاست- را به خوبی درک کنند و در نهایت تمام شرکت‌ها شانس برابری برای اجرا و اتکا به این قوانین را داشته باشند. چارلز منوری، سخنگوی کمیسیون اروپا هم معتقد است که افتتاح این دفتر نشان‌دهنده تعهد بیشتر اتحادیه اروپا برای تقویت همکاری‌های تکنولوژیک‌ در فراسوی اقیانوس اطلس خواهد بود و سیاست‌های دیجیتال، استانداردها، قوانین، الگوهای حاکمیتی و تکنولوژی‌های اتحادیه اروپا را گسترش داده و همکاری با همتایان آمریکایی را بهبود می‌بخشد.