عیسی زارع‌پور دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی به بیان ابعاد مختلفی از اقدامات دولت در زمینه توسعه ارتباطات پرداخت و پاسخگوی بخشی از سوالات پیرامون مشکلات اخیر اینترنت کشور بود. وی با اشاره به اهمیت این روزهای اینترنت و گره خوردن زندگی مردم به این فناوری بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به نیاز روزافزون ارتباطی تاکید کرد.

زارع‌پور درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت، باکیفیت، امن و مستقل است که خدماتی در بستر آن به مردم ارائه می‌شود. برخی مردم اعتقاد دارند اگر شبکه ملی اطلاعات راه بیفتد، دسترسی‌ آنها به اینترنت قطع می‌شود، مسوولان نیز می‌گویند که راه‌اندازی این شبکه نشدنی است، ما قصد داریم این دو نگرش را عوض کنیم.

وی با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات در ارائه خدمات الکترونیک افزود: در حوزه خدمات، زیرساخت‌های خوبی فراهم شده تا دولت را به یک آیکون در گوشی تلفن همراه مردم تبدیل کند. در قانون بودجه ۱۴۰۱ بند قانونی پیش‌بینی شد که بر اساس آن کلیه دستگاه‌ها مهلت دارند تا شهریور ماه، پنجره واحد خدمات خود را تکمیل و وزارت ارتباطات نیز دی ماه پنجره واحد هوشمند را راه‌اندازی کند تا کاربران با یک بار وارد شدن به این پنجره واحد ملی، بتوانند به همه خدمات دولتی دست پیدا کنند. یکی از آرزوهای نظام اداری است که این پنجره راه‌اندازی شود. وی ادامه داد: تا کنون اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار در کشور داشتیم و وزارت ارتباطات قصد دارد اپراتورهای خدمت‌رسان را نیز راه‌اندازی کند تا خدمات باکیفیتی به مردم ارائه شود.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: دولت کارگروهی برای اقتصاد دیجیتال تشکیل داده تا این حوزه با جدیت هرچه تمام‌تر توسعه پیدا کند. کاربردی کردن فناوری‌های جدید در بخش‌های گوناگون از آن دست کارهایی است که باید انجام دهیم. این کارگروه با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شده تا بررسی کنیم فناوری‌های جدید می‌تواند در بخش‌های مختلف چه تحولی ایجاد کند. باید این فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال توسعه بدهیم.

وی درباره راه‌اندازی سیستمی برای نظارت مستقیم مردم به عملکرد دستگاه‌ها گفت: اکنون کسب‌وکارهای دیجیتالی که به مردم خدمات می‌دهند، امکان دادن بازخورد را فراهم کرده‌اند تا به این واسطه نقاط ضعف و قوت سیستم خود را بازیابی کنند. باید این سیستم را در دولت پیاده‌سازی کنیم تا مردم بتوانند درباره خدمات دستگاه و برخورد مسوولان در هر بخش به صورت آنلاین نظر دهند و این نظرات در اختیار مسوولان قرار گیرد. این سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی در هفته دولت رونمایی خواهد شد.

وزیر ارتباطات در تشریح مشکلات اخیر شبکه اینترنت کشور اظهار کرد: تکنولوژی فیبرنوری، حوزه فناوری را تا سال‌ها بیمه خواهد کرد. ما مانند گذشتگان از کنار توسعه فیبرنوری عبور نکردیم، زیرا اعتقاد داریم نسخه شفابخش کشور در حوزه فناوری، توسعه فیبرنوری است. یک بسته حمایتی برای کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، فراهم کرده‌ایم. به این شکل که اگر اپراتورها در این پروژه همراهی کنند، دولت بخشی از سهم خود از درآمد اپراتورها را تا پنج سال دریافت نکند. در قانون بودجه‌بندی آمده که همه دستگاه‌ها مکلف شدند که هرگونه زیرساختی را که در اختیارشان است طبق تعرفه‌ای که کمیسیون تنظیم مقررات اعلام می‌کند در اختیار بخش خصوصی بگذارند.