پادکست از چشم فیسبوک افتاد
فیس بوک اعلام کرده از برنامههای گسترده برای حضور در عرصه پادکست عقبنشینی کرده و به دنبال اولویت دادن به ابتکارهای دیگر با همکاری شرکای پادکست خود است. به گفته منابع آگاه، فیس بوک اکنون روی دنبال کردن فرصتهای دیگر مانند رویدادها در متاورس و تجارت الکترونیکی با شرکای پادکست خود متمرکز شده است. مِتا پلتفرمز نیز که شرکت مادر فیس بوک است، پروژههای ویدئوی کوتاه را در اولویت بالاتری نسبت به ابتکارهای دیگر قرار داده که احتمالا به دلیل رقابت فزاینده از سوی اپلیکیشن ویدئوهای کوتاه تیک تاک بوده است.
سخنگوی مِتا در ایمیلی به وب سایت تِک کرانچ، اعلام کرد این شرکت شاهد تعامل خوب با قابلیتهای صوتی خود بوده و معتقد است «صوت»، مدیوم مهمی برای ابراز بیان است. این شرکت همچنین بازخوردهایی از تولیدکنندگان محتوا درباره قابلیتهایی که به خوبی عمل میکنند و چگونگی بهبود آنها دریافت میکند.
طبق گزارش بلومبرگ، فیس بوک ایجاد یک برنامه آموزش برای آوردن تولیدکنندگان محتوا به پلتفرمهای خود را بررسی کرده بود اما هرگز این ایده را دنبال نکرد. بهعلاوه فیس بوک پس از اینکه اوت سال گذشته اسپانسری یک کنفرانس پادکست را برعهده گرفت، ماه گذشته برگزاری یک رویداد این کنفرانس را اسپانسری نکرد و هیچ کارمندی را برای حضور در آن نفرستاد. همچنین بعضی از قراردادهای سرویس «لایو آدیو روم» فیس بوک تمدید نشدند. اهمیتی که مِتا برای برنامه متاورس خود در مقایسه با همکاری با شرکای پادکست خود قائل است، جای تعجب ندارد بهویژه که این شرکت برند خود را به «مِتا» تغییر داده است تا منعکسکننده برنامههایش برای توسعه حضور در دنیاهای مجازی باشد. به عنوان مثال مِتا اخیرا اعلام کرد کنفرانس طراحان F۸ را امسال برگزار نمیکند تا به متاورس متمرکز بماند.
ورود فیس بوک به حوزه صوت، یک سال پیش که کلابهاوس چهار میلیارد دلار ارزشگذاری شد و اسپاتیفای و اپل بازار پادکست را تحت سلطه خود درآوردند، یک حرکت رقابتی بود. اما رقابت با اسپاتیفای و اپل برای فیسبوک هزینه زیادی میبرد؛ هر چند این شرکت پول زیادی برای خرج کردن روی برنامههای پادکست خود دارد.
متاورس هم پرهزینه خواهد بود و این سوال وجود دارد که مِتا تا چه مدت میتواند سرمایهگذاری در این بخش را تامین کند. این شرکت اوایل امسال اعلام کرد حدود ۱۰ میلیارد دلار تا به این تاریخ در این بخش هزینه کرده است و این تازه شروع هزینههایش برای متاورس خواهد بود.
بر اساس گزارش تِک کرانچ، بازار پخش زنده صوتی همچنان در اختیار کلاب هاوس و توییتر اسپیس است که هر دو به طراحی قابلیتهای جدید ادامه میدهند. محبوبیت پخش زنده صوتی در دوران پاندمی کووید -۱۹ که افراد زیادی به دلیل قرنطینه در خانه محبوس شده بودند، افزایش پیدا کرد. اما محدودیتهای کرونایی در بیشتر نقاط دنیا برداشته شد و کلاب هاوس و توییتر اسپیس تلاش کردند با بهبود و افزودن قابلیتهای بیشتر به پلتفرمهایشان، کاربران را حفظ کنند. به عنوان مثال کلاب هاوس آزمایش یک قابلیت بازی جدید را آغاز کرده و توییتر به تسهیل دسترسپذیر کردن اسپیس ادامه میدهد و قابلیتهای جدیدی برای این سرویس عرضه کرده است.