در نتیجه این سطح طی یک به‌‌‌روزرسانی تغییر کرده و به ۳۰دقیقه رسیده است. این تنظیمات برای اپلیکیشن فیس‌‌‌بوک با جزئیات بیشتری قابل اعمال است و کاربران می‌‌‌توانند محدودیت زمانی را با پله‌های ۵دقیقه‌‌‌ای افزایش دهند و هنگامی که کاربری به محدودیت زمانی مورد نظرش می‌رسد، اپلیکیشن با نمایش پیامی، به وی اطلاع می‌دهد. البته کاربران می‌‌‌توانند هشدار مذکور را نادیده بگیرند.

شرکت «متا پلت‌فرمز» (شرکت مادر اینستاگرام) اعلام کرد که هدف از این کار فراهم کردن امکانی برای داشتن کنترل روی مدت زمان استفاده از این اپلیکیشن‌‌‌ها و ایجاد مکالمه درباره عادت‌های آنلاین سالم میان والدین و نوجوانان بوده است. اینستاگرام نوامبر گذشته عرضه قابلیتی با عنوان «استراحت کنید»(Take a Break)  را آغاز کرد تا به کاربران و به‌خصوص نوجوانان یادآوری کند که هر از گاهی تلفن خود را زمین بگذارند. هنوز معلوم نیست چرا اینستاگرام محدودیت زمانی استفاده روزانه را افزایش داده است. با این حال با توجه به کاهش شمار کاربران فعال روزانه فیس‌بوک در سه‌ماه گذشته و ثابت ماندن رشد کاربران در اپلیکیشن‌‌‌های خانواده متا (فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌آپ)، تغییر مذکور همزمانی جالبی محسوب می‌شود. افزایش محدودیت زمانی استفاده روزانه و حفظ کاربران در اینستاگرام و مشاهده تبلیغات بیشتر و طولانی‌‌‌تر می‌‌‌تواند راه‌‌‌هایی برای کم کردن از نگرانی‌های مربوط به درآمد باشد.

در ماه اکتبر، سناتور ریچارد بلومنتال گفته بود متا که گاهی همچنان فیس‌بوک خوانده می‌شود، می‌‌‌داند محصولاتش می‌‌‌تواند برای کودکان اعتیادآور و سمی باشد. در اوایل ماه میلادی جاری لایحه دوحزبی در سنای آمریکا معرفی شد که قصد دارد از کمیسیون تجارت فدرال درخواست کند راه‌‌‌های کاهش آسیب تقویت الگوریتمی و اعتیاد شبکه اجتماعی در پلت‌فرم‌‌‌های شناخته‌شده را بررسی کند.