به گفته محققان رمزارز، کیف شناسایی‌شده حاوی وجوه مربوط به حمله به شبکه رونین است که از بازی بلاک‌چین محبوب «اکسی اینفینیتی» پشتیبانی می‌‌کند. بیش از ۶۰۰ میلیون دلار اتر و توکن USDC در این حمله به سرقت رفت. هکرها از یک پل بلاک‌چین که به کاربران اجازه می دهد دارایی‌‌های دیجیتالی خود را از شبکه رمزارز به شبکه رمزارز دیگری منتقل کنند، بهره‌برداری کردند. پل‌‌ها ابزارهای محبوبی در دنیای رو به رشد پرشتاب فاینانس غیرمتمرکز یا DeFi هستند. شرکت تحلیل بلاک چین «الیپتیک» در یک پست وبلاگ اعلام کرد: تحریم‌هایی که به تازگی اعلام شده‌‌اند، مبادله اشخاص و نهادهای آمریکایی با حساب اتریوم شناسایی‌شده را ممنوع می‌کنند تا تضمین کنند هکرها نمی‌‌توانند وجوهی را که در صرافی‌‌های رمزارز آمریکایی دارند، نقد کنند. گروه تحقیقاتی Chainalysis هم اعلام کرد تحریم‌های مربوط به لازاروس نشان‌دهنده اهمیت نحوه بهره‌برداری عوامل تهدید مرتبط با کره شمالی از رمزارزها و امنیت بهتر پروتکل‌های DeFi است. تصور می‌شود لازاروس که توسط دولت کره‌شمالی اداره می شود، در چندین حمله سایبری بزرگ طی سال‌های اخیر از جمله هک سونی‌پیکچرز در سال۲۰۱۴ و حملات باج‌افزاری واناکرای در سال۲۰۱۷ دست داشته است. کارشناسان امنیت سایبری غربی می‌‌گویند کره‌شمالی تلاش کرده است از رمزارز به‌عنوان راهی برای فرار از تحریم‌های آمریکا استفاده کند. در همین راستا از احتمال استفاده شدن از دارایی‌‌های دیجیتالی برای دور زدن تحریم‌های روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین ابراز نگرانی شده است.

ویرجیل گریفیث، کارشناس آمریکایی ۳۹ساله حوزه رمزارز، هفته گذشته به‌ اتهام کمک به کره‌شمالی در استفاده از رمزارزها برای فرار از تحریم‌ها، به پنج سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، طرفداران رمزارز می‌گویند رمزارزها ابزار غیرموثری برای پولشویی هستند؛ زیرا فعالیت آنها در بلاک چین ثبت می‌شود. با این حال تبهکاران تکنیک‌هایی را برای پولشویی رمزارز در اختیار دارند و تحلیل «الیپتیک» نشان داده است که در حملات رونین، ۱۸ درصد از وجوه به سرقت رفته تا پنج‌شنبه گذشته پولشویی شده‌‌اند.