هوش مصنوعی، صنعت تکنولوژی را می‌بلعد؟

 با فراگیر شدن و رواج هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تمام صنایع، پتانسیل ایجاد انقلابی عظیم در صنعت تکنولوژی تقویت می‌شود. این در حالی است که انقلاب هوش مصنوعی از شکاف میان داشته‌ها و نداشته‌ها را در کسب‌وکارهای مختلف - بزرگ، متوسط و کوچک- پرده برمی‌دارد. این روزها تعداد شرکت‌هایی که - بسته به مقیاس فعالیت‌های‌شان- به استفاده از کاربردهای مختلف هوش مصنوعی روی می‌آورند، رو به افزایش است. در همین راستا شرکت SambaNova Systems که در زمینه نوآوری‌های هوش مصنوعی و ترویج کاربردهای آن در سازمان‌ها و نهادها فعالیت می‌کند، به تازگی گزارش تحقیقاتی و آماری را در این زمینه ارائه کرده است. این شرکت برای تهیه این گزارش از اطلاعات، آمارها، تحقیقات و تجربیات ۶۰۰ مدیر فعال در بخش هوش مصنوعی یا یادگیری ماشینی کمک گرفته است.

احتمال زوال فرآیندهای پردازشی

بر اساس نتایج به دست آمده از این گزارش، ۵۳ درصد از رهبران شرکت‌های تکنولوژی نگران آن هستند که در دهه آینده قدرت پردازشی و کامپیوتری آنها رو به زوال بگذارد. این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها برای رشد و بهره‌مندی از کاربردهای هوش مصنوعی است. در واقع شرکت‌ها برای رویارویی با این تحول بزرگ، باید از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فراتر از کسب بهره‌وری بیشتر‌ و ساده‌سازی فرآیندها و عملیات، استفاده کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها باید از نوآوری کمک بگیرند تا روش زندگی مردم و روش تجارت را تغییر بدهند. این به معنای آن است که درک اینکه کاربرد‌های هوش مصنوعی، بازدهی تجاری را افزایش می‌دهند، باعث می‌شود سازمان‌ها و شرکت‌ها از قابلیت‌های آن بهره بگیرند تا در نهایت آن دسته از شرکت‌هایی که وارد این چالش شده‌اند، در اقتصاد آینده که مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است، برنده باشند.

 شرکت SambaNova Systems برای درک میزان همراهی شرکت‌ها با نبض هوش مصنوعی در روند بلوغ‌شان، تحقیقات و بررسی‌های گسترده‌ای را انجام داده است که نشان می‌دهند ۹۴ درصد از رهبران صنعت تکنولوژی از زیرساخت‌های پردازشی و کاربردهای رده‌بالا بهره می‌گیرند. بر اساس گزارش این شرکت، این رهبران درباره پتانسیل آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی خوش‌بین هستند و در روند تلاش برای رشد و همراهی با این پدیده‌های جدید، مشکلات، موانع و کمبودهای مختلف خود‌ را کشف ‌می‌کنند که از آن جمله می‌توان به کمبود نیروی آموزش‌دیده و محدودیت‌های مربوط به ساختارهای پردازشی اشاره کرد. این چالش‌ها همزمان با سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و سازمان‌ها در راهکارهای یادگیری عمیق و استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای انجام بهتر عملیات تجاری‌شان، بیشتر هم نمود پیدا می‌کنند. به این ترتیب است که بسیاری از کارشناسان معتقدند راه‌حل کلیدی غلبه بر این موانع برای رشد و ارتقا، استفاده درست و بیشتر از ظرفیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای ایجاد تحولات تجاری بزرگ است.

بلندپروازی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های عظیم

با این همه شرکت‌ها و به خصوص شرکت‌های تکنولوژی، بلندپروازی‌ها‌ و برنامه‌های مختلفی برای استفاده از کاربردهای هوش مصنوعی دارند. این موضوعی است که نتایج و یافته‌های گزارش اخیر SambaNova آن را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش، بیش از دو سوم یا در واقع ۷۰ درصد از شرکت‌ها و سازمان‌ها اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای اختصاص بیش از ۱۰۰میلیون دلار از بودجه بخش آی‌تی خود به اهداف استراتژیک تکنولوژی دارند و تقریبا یک‌سوم یا ۳۲ درصد آنها اعلام کرده‌اند که بیش از ۲۰ درصد از بودجه آی‌تی خودشان را به توسعه راهکارها‌ و کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی اختصاص خواهند داد. این در حالی است که دو‌سوم این شرکت‌ها از برنامه خود برای افزایش قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌های‌شان در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تا پنج سال آینده خبر داده‌اند. در واقع شرکت‌های تکنولوژی به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه هوش مصنوعی هستند تا خود‌ را در برابر موج آینده آن بیمه کنند. رهبران این شرکت‌ها به خوبی می‌دانند که ناچارند با این روند نوآوری همراه شوند و این آگاهی نگرانی‌های جدی برای آنها به ارمغان آورده است. صنعت تکنولوژی با این تحولات تازه رو به رقابتی‌تر شدن گذاشته است و اتفاقا سرعت این تغییرات به قدری است که قصور و غفلت را برنمی‌تابد.

این گزارش نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از رهبران صنعت تکنولوژی معتقدند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، موتور پیشران نوآوری‌های آینده هستند و به این دلیل باید برای بهره‌گیری بیشتر در آنها سرمایه‌گذاری کرد. ۲۵ درصد این رهبران و فعالان دلیل سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی را اقدامی در جهت بهبود بازدهی عملیاتی شرکت‌های‌شان می‌دانند و ۲۲ درصد معتقدند که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند تا بتوانند در مقابل رقبای‌شان بایستند. در تئوری‌های درآمدزایی و سودآوری آینده شرکت‌های تکنولوژی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جایگاه مهمی دارند و به همین دلیل با وجود آنکه این پدیده‌ها هنوز در مراحل اولیه توسعه خود‌ هستند، اما انتظار می‌رود عامل کلیدی و تاثیرگذاری برای رشد کسب‌وکارها در آینده باشند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌طور کلی و عمومی، میزان موفقیت کاربردهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی با پنج شاخص اصلی سنجیده می‌شوند. به این ترتیب شاخص صرفه‌جویی اقتصادی با ۷۲ درصد در جایگاه اول قرار دارد و بعد از آن به ترتیب رشد درآمد با ۶۷ درصد، صرفه‌جویی در زمان با ۶۰ درصد، امکان توسعه محصولات جدید با ۵۶ درصد و بالاخره ایجاد فرصت‌هایی برای آینده‌نگری با ۵۲ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

این شاخص‌ها و میزان اهمیت آنها نشان می‌دهند که شرکت‌ها و سازمان‌ها چه تصوری از به‌کارگیری هوش مصنوعی و کاربردهایش در ساختار سازمانی خود‌ دارند.

این در حالی است که هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور نه تنها برای صنعت تکنولوژی، بلکه برای صنایع و بخش‌های دیگر هم اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. صنعت مالی هم یکی از این بخش‌هاست که سعی دارد در زمانی درست با این پدیده جدید همراه شود.

بر اساس گزارش جدید SambaNova، تقریبا یک‌سوم یا ۳۱ درصد از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی اعلام کرده‌اند که بیش از یک‌چهارم بودجه آی‌تی خود را برای به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی صرف خواهند کرد. از طرفی، ۸۱ درصد این شرکت‌ها از برنامه خود‌ برای افزایش چشمگیر میزان سرمایه‌گذاری در توسعه این نوآوری‌ها برای استفاده حداکثری از مزایای آنها، خبر داده‌اند. با این اوصاف تعجبی ندارد که سازمان‌ها و شرکت‌ها به دنبال همراهی با نوآوری‌های مرتبط دیگر از جمله یادگیری عمیق باشند. این گزارش تاکید می‌کند که در میان زیرشاخه‌های مرتبط با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق و کاربردهای رایج آن از جمله پردازش زبان طبیعی یا NLP، چشم‌انداز کامپیوتری و الگوریتم‌های پیشنهادی، بیشترین اقبال را برای جلب‌توجه شرکت‌ها و رهبران‌شان داشته‌اند. به این ترتیب، ۷۵ درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که بهبود دسترسی به یادگیری عمیق اهمیت زیادی برای حضور در فضای رقابتی و بهره‌گیری از نوآوری در صنایع آینده خواهد داشت.