رشد 5/ 2 تریلیون دلاری ارزش بازار غول‌های فناوری

ارزش شرکت آلفابت ۶۷ درصد در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و برترین عملکرد را در میان نام‌های بزرگ وال‌استریت داشت. سال گذشته قوی‌تری ن سال برای سهام این شرکت از سال ۲۰۰۹ بود و این شرکت برای مدتی به اپل و مایکروسافت با ارزش بازار دو تریلیون دلار پیوست. شرکت مادر گوگل از رشد کسب‌وکار ابری و همچنین بهبود هزینه برای تبلیغات دیجیتالی به خصوص در بخش‌های کلیدی مانند سفر که در سال ۲۰۲۰ از پاندمی آسیب دیده بود، بهره برد. ارزش سهام مایکروسافت ۵۳ درصد در سال ۲۰۲۱ رشد کرد و این شرکت را به کلوب شرکت‌های با ارزش بازار دو تریلیون دلار وارد کرد. سهام مایکروسافت برای دهمین سال متوالی رشد کرد که طولانی‌ترین روند رشد تاکنون بود و برای نهمین سال متوالی بازدهی دو رقمی داشت. ارزش سهام مایکروسافت از پایان سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۲۰۰ درصد رشد کرده است. قوت مایکروسافت حاصل تقاضای ثابت برای رایانش ابری و نرم‌افزار سازمانی این شرکت بوده است.

اپل ۳۴ درصد در سال ۲۰۲۱ صعود کرد و برای سومین سال متوالی برتر از شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ ظاهر شد. اگرچه سال ۲۰۲۱ ضعیف‌ترین عملکرد این شرکت در سه سال اخیر بود (ارزش سهام این شرکت در هر دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ درصد رشد کرده بود) اما این رشد اپل را به یک قدمی ارزش بازار سه تریلیون دلاری رساند. با وجود مسائلی نظیر کمبود تراشه‌ها و ادامه پاندمی که اخیرا باعث شده است اپل شعب فروش خود در شهر نیویورک را تعطیل کند، سهام این شرکت در سال ۲۰۲۱ محبوب سرمایه‌گذاران بود. این شرکت همچنان از محبوبیت جهانی محصولاتش و پتانسیل عرضه محصولات جدید برای حفظ رشد فروش، سود می‌برد و آینده به نظر روشن می‌رسد، زیرا در بحبوحه ابهامات در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و چشم‌انداز نرخ‌های بهره بالاتر، سرمایه‌گذاران به سهام‌هایی علاقه‌مندند که کیفیت بالا و رکورد رشد طولانی دارند. ارزش سهام شرکت مِتا پلت‌فرمز در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۶ درصد رشد کرد که تقریبا با اس‌اندپی ۵۰۰ برابر بود. اگرچه شرکت مادر فیس‌بوک همچنان از نرخ بالای مشارکت کاربران در پلت‌فرم‌هایش و تغییر جهت بودجه‌های تبلیغاتی به شبکه‌های اجتماعی سود می‌برد، اما با تاثیر تغییر سیاست حریم خصوصی اپل و تفحص فزاینده از محصولاتش به خصوص پس از افشاگری‌ها و انتشار اسناد داخلی توسط یکی از کارمندان سابقش، کلنجار می‌رود. این شرکت در اکتبر تغییر نام خود و تمرکز روی متاورس (دنیای مجازی) را اعلام کرد. رشد شرکت مِتا عمدتا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ روی داد و از سپتامبر سهام این شرکت در رکورد بالایی معامله نشد. با این حال وال‌استریت نسبت به چشم‌انداز این شرکت در سال ۲۰۲۲ خوش‌بین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمازون در سال ۲۰۲۱ نسبت به همتایان خود عملکرد ضعیفی داشت و سهامش ۶/ ۳ درصد رشد کرد که هفتمین رشد سالانه متوالی و طولانی‌ترین رشد تاکنون بود. ارزش سهام این شرکت از پایان سال ۲۰۱۴ حدود هزار درصد صعود کرده است. سهام آمازون در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر گزارش‌های سه ماهه مایوس‌کننده، رشد هزینه‌های نیروی کار و اختلالات زنجیره تامین در بازه محدودی معامله شد.