روح‌الله عباس‌پور با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در زمینه عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت‌‌‌‌‌های یازدهم و دوازدهم، گفت: امروز توجه به موضوعاتی مانند دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات، مبارزه با فساد، آگاهی مردم و دسترسی به شبکه اینترنت در شرایط کرونایی از ضرورت‌‌‌‌‌ها و الزامات است.

عباس‌پور با اشاره به اینکه دولت‌های یازدهم و دوازدهم از جمله دولت‌‌‌‌‌‌هایی بودند که در برنامه ششم توسعه مکلف شدند در راستای شبکه ملی اطلاعات اقدام و دسترسی مردم به اینترنت را فراهم کنند، ادامه داد: در حال‌حاضر ۴۳‌درصد روستاهای کشور فاقد اینترنت ثابت هستند، در شرایط کرونایی و لزوم آموزش آنلاین، دانش‌آموزان روستا‌هایی که اینترنت پرسرعت ندارند چگونه باید آموزش ببینند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون بودجه سنواتی و برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف‌شده سهم اقتصاد دیجیتال در GDP را به ۱۰‌درصد افزایش دهد اما در حال‌حاضر این میزان حدود ۴‌درصد است و از میانگین دنیا بسیار عقب‌تر هستیم.

وی با بیان اینکه درخصوص ۸‌درصد پروژه‌‌‌‌‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌رغم تامین منابع هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است، تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان تنها ۲۸ روستا خدمات ارتباطات مخابراتی دریافت می‌کنند و ۷۲روستای آن فاقد هرگونه ارتباط مخابراتی هستند. بر اساس آمار ارائه‌شده میزان ضریب نفوذ تلفن‌ثابت در روستاهای استان خوزستان ۱۸‌درصد، استان ایلام ۲۱‌درصد و استان هرمزگان ۱۸‌درصد است که وضعیت قابل‌قبولی نیست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه آموزش رایگان وظیفه دولت است و امکانات شکوفایی جوانان و نوجوانان باید فراهم شود، عنوان کرد: به دلیل وضعیت موجود در حوزه کاری وزارت ارتباطات، کمیسیون صنایع و معادن با کمک مرکز پژوهش‌‌‌‌‌ها، دیوان محاسبات و انجام مطالعات میدانی گزارش قرائت‌شده در صحن علنی را تهیه کرد و قصد داشتیم وزیر فعلی را مجاب کنیم تا با جدیت امورات را اجرایی کنند.

نماینده مردم بوئین‌زهرا و آوج در مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه کمیسیون صنایع و معادن بر عملکرد وزارت ارتباطات نظارت دارد، گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در روز اخذ رای‌اعتماد از مجلس اعلام کرد که کمتر از ۳سال دیگر شبکه ملی اطلاعات را تکمیل می‌کند.