دادگاهی در چین اعلام کرد کارمند یک شرکت مشاوره که به بازرگانان در فروشگاه آنلاین تائوبائوی علی‌بابا کمک می‌کرد، در زمینه جمع‌آوری بیش از یک میلیارد مورد اطلاعات از کاربران تائوبائو از سال ۲۰۱۹ و استفاده از آنها برای خدمت‌رسانی به مشتریانش، گناهکار شناخته شد. دادگاه این کارمند و کارفرمایش را به بیش از سه سال حبس و پرداخت جریمه ۴۵۰ هزار یوآن (۷۰ هزار و ۲۶۰ دلار) محکوم کرد.

گروه علی‌بابا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ‌یک از اطلاعات مصرف‌کنندگان به فروش نرفته و کاربران علی‌بابا از این اتفاق متحمل زیان مالی نشده‌اند. این واقعه با تلاش‌های دولت چین برای محدود‌کردن مالکیت و مدیریت حجم عظیم اطلاعات توسط غول‌های فناوری چینی نظیر علی‌بابا و تنسنت هولدینگز مصادف شده است. سخنگوی تائوبائو هم گفت: تائوبائو منابع قابل‌توجهی را برای مقابله با جمع‌آوری غیرمجاز اطلاعات اختصاص داده زیرا اطلاعات خصوصی و امنیتی بالاترین اهمیت را دارند. ما اقدام غیرقانونی در جمع‌آوری اطلاعات را کشف کردیم و به همکاری با مقامات اجرایی برای دفاع و حمایت از منافع کاربران و شرکایمان ادامه می‌دهیم.

دولت چین کنترل روی حجم عظیم اطلاعاتی که توسط شرکت‌های فناوری این کشور تولید می‌شود را تشدید کرده تا همزمان با تحکیم موقعیت خود در مدیریت اطلاعات، نفوذ رو به رشد بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی چینی را محدود کند. قانون سیستم امنیت اطلاعات جدید چین که از اول سپتامبر به اجرا درآمد، به دولت چین این قدرت را می‌دهد تا شرکت‌های فناوری را به‌دلیل سوءمدیریت «داده‌های اساسی دولتی» تعطیل یا جریمه کند. قوه‌مقننه همچنین در‌حال طرح قانون حمایت از اطلاعات شخصی است که انتظار می‌رود امسال تصویب شود. براساس گزارش بلومبرگ، این اقدام موازی با بحث‌هایی است که در آمریکا در جریان است. قانون‌گذاران آمریکایی خواستار تجزیه غول‌های فناوری نظیر فیس‌بوک و آلفابت شده‌اند و در اروپا، رگولاتورها بر اقدامات ضدانحصارطلبی و دادن قدرت کنترل بیشتر روی اطلاعات شخصی به کاربران متمرکز شده‌اند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه دستور بازبینی امنیتی اپلیکیشن‌های نرم‌افزار خارجی را صادر و ممنوعیت اپلیکیشن‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت که مربوط به دوران ترامپ بود و با مخالفت در دادگاه‌های آمریکایی روبه‌رو شده بود را لغو کرد.