راه‌اندازی آزمایشگاه اینترنت اشیا  در پارک علم و‌ فناوری دانشگاه تهران

میثم یوسفی با بیان اینکه واژه صحیح اینترنت اشیا، اینترنت چیزهاست، افزود: این به معنای اتصال هر چیزی به اینترنت است، اعم از انسان، حیوان، اشیا، گل و گیاه و... که با هدف بهره‌وری بیشتر انجام می‌شود.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه با این ارتباط و کنترل از راه دور می‌توان دیتاهایی جمع‌آوری و به دانش و اطلاعات تبدیل کرد، گفت: از موارد کاربرد اینترنت اشیا استفاده از آن در منازل هوشمند است که می‌توان توسط آن دمای منزل را کنترل کرد، به‌عنوان مثال می‌توان پیش از رسیدن به منزل وسیله سرمایشی را روشن کرد تا در بدو ورود با دمای متعادل‌تری مواجه باشیم که این به مراتب بهتر از موردی است که وسیله سرمایشی را با دور تند در لحظه ورود روشن کرد، چراکه انرژی بسیاری تلف می‌شود.

یوسفی با اشاره به کاربرد اینترنت اشیا در حوزه حمل‌ونقل برای پایش و کنترل خودرو افزود: همچنین به کمک این فناوری و سنسورهای کار گذاشته شده می‌توان به ایرادهای خودرو پیش از حاد شدن مشکل پی برد. در حوزه کشاورزی هم می‌توان به کمک سنسورهایی در خاک میزان رطوبت و مواد مغذی و معدنی خاک را اندازه گرفت.

وی با بیان اینکه پرداختن و استفاده از فناوری اینترنت در ایران با تاخیر نسبت به جهان آغاز شده است، ادامه داد: اما در حوزه اینترنت اشیا تاخیر چندانی نداریم و هم‌زمان با مطرح شدن آن در دنیا، انجمن‌ها و نهادهایی شکل گرفت که ما نیز در ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات در این باره فعالیت‌هایی را به همراه فرهنگ‌سازی آغاز کردیم.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه پیشرفت در حوزه اینترنت اشیا در ایران در کاربردهای مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال در منازل هوشمند خوب عمل کردیم و شرکت‌ها و حوزه‌های فعالی در این‌باره داریم که حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند با نمونه‌های جهانی رقابت کنند، اما در مقابل در حوزه انرژی هوشمند به‌طور شایسته عمل نکردیم.  یوسفی تصریح کرد: در دانشگاه تهران که دانشگاه جامعی از همه رشته‌هاست، در دانشکده فنی و برق به‌خصوص در حوزه IoT کارهایی انجام شده است.

معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اینکه نمی‌توان فناوری IoT را به یکباره در کشور اجرا کرد، افزود: از این رو می‌کوشیم منطقه نوآوری دانشگاه تهران را مجهز و این فناوری را به صورت پایلوت اجرا کنیم تا در یک محیط امن فناوری بروز و ظهور پیدا کند، سپس در مقیاس وسیع‌تر گسترش یابد.

یوسفی گفت: در IoT Arena که معنای لغوی آن عرصه اینترنت اشیا است، این فناوری شکل می‌گیرد؛ هم‌اکنون هم امکانات و قابلیت اتصال‌هایی (Conectivity) برای آن فراهم شده و حتی درحال برگزاری رویدادهای تدریجی هستیم. از طرفی در این ناحیه تلنت‌هایی از دانشگاه تهران در حوزه اینترنت اشیا فعال هستند و حدود ۳۰ تا ۴۰ شرکت مرتبط یا مستقیما در ارتباط با اینترنت اشیا حضور دارند.