فریدون حسن‌پور گفت: بحران کووید-۱۹ نشان داد که باید با اتخاذ سیاست‌های صحیح مدیریتی نابرابری دیجیتال را در شهر و روستاها کاهش داد و این تهدید را به فرصت تبدیل کرد. وی اظهار کرد: به همین منظور از ابتدای شروع بحران تاکنون توسعه زیرساخت‌های مخابراتی منجر به رشد ۲۰برابری پهنای باند اینترنت پرسرعت در شهرها و بیشتر روستاهای استان شد. غلامحسین سرفچگانی، رئیس اداره نگهداری و پشتیبانی سیار استان همدان (همراه اول) نیز در مرکز مخابرات خضریان همدان گفت: اپراتور همراه اول به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای غرب آسیا مدعی است که می‌تواند هم‌راستای استانداردهای جهانی فعالیت کند. وی ادامه داد: ما مجموعه‌ای مرتبط با همراه اول هستیم که وظیفه نگهداری سایت‌ها را به‌صورت شبانه‌روزی و در هفت روز هفته و پایش و رفع خرابی شبکه ارتباط سیار استان همدان برعهده داریم. وی افزود: سال گذشته مرکز سوئیچینگ ارتباطات سیار استان همدان موفق به کسب رتبه اول کشوری در نگهداری سالن و همچنین نگهداری شبکه رادیویی ایران شد. وی به ظرفیت مخابرات استان همدان اشاره کرد و گفت: به‌خاطر نوع کارکردی که در مجموعه نگهداری استان همدان داریم این ظرفیت وجود دارد که استان همدان با نصب تجهیزات کیفیتی حجیم خود مرکز ورودی اینترنت باشد.

وی درباره فناوری ۵G نیز گفت: اینترنت ۵G وارد شده است ولی به‌خاطر تحریم و  گران بودن گوشی‌های مجهز به آن فقط مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و نهایتا فرودگاهی از آن استفاده می‌کنند. سرفچگانی به نقاط سایت موجود در استان همدان نیز گریزی زد و افزود: ۷۱۳ نقطه سایت در استان همدان دارای فناوری ۳G، ۲G و ۴G هستند که از لحاظ نسبی سایت‌های ما نسل ۳ را پوشش می‌دهند و این نوید را می‌دهیم که تا پایان خرداد امسال ۷۰ درصد رشد یابند و بیشتر این توسعه در بخش روستایی است.

وی به مخاطرات در بحث سایت‌ها اشاره کرد و افزود: قطع برق نخستین مشکل در بیشترین خرابی‌ها است ولی بحث سرقت فیبر، سرقت باتری و خرابی تجهیزات نیز مطرح است که مردم می‌توانند در صورت مشاهده سرقت و تردد غیرمجاز در محدوده سایت‌ها در هر ساعتی از شبانه‌روز طی تماس با پلیس ۱۱۰ یا سامانه ۲۰۲۱ به مسوولان حراست اطلاع دهند. وی به پرسش‌های متداول مردم در رابطه با دکل‌های نصب‌شده در محلات نیز اشاره کرد و گفت: برای ایجاد سایت جدید در محلات جهت نصب دکل با مالکان وارد مذاکره شده و محل را خریداری یا حداقل به مدت سه سال با افزایش سالانه ۲۰ درصدی اجاره‌بها اجاره می‌کنیم که تجهیزات استفاده شده در این دکل‌ها دارای استاندارد اروپایی است و هیچ مشکلی از بابت تشعشع ایجاد نخواهد کرد، چراکه نصب هر دکل باید تاییدیه سازمان تنظیم مقررات و سازمان بهداشت را نیز کسب کرده باشد.