بزرگ‌ترین خط لوله بنزین آمریکا  در پی حمله باج‌افزاری بسته شد

جدیدترین حمله سایبری در شرایطی روی داده که صنعت انرژی آمریکا با کاهش محدودیت‌های کرونایی، آماده سفرهای تابستانی و تقاضای بالاتر برای سوخت می‌شود. همچنین این حمله یادآوری ناخوشایندی از حادثه مشابهی است که باعث شد سیستم‌های ارتباطی چندین اپراتور خط لوله گاز طبیعی آمریکا در سال ۲۰۱۸ از کار بیفتند.

هکرها در حملات باج‌افزاری، نرم‌افزار مخرب را به شبکه‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها ارسال می‌کنند که به رمزنگاری اطلاعات می‌پردازند و سیستم‌ها تا زمانی که قربانیان باج پرداخت نکنند، قفل می‌مانند. این باج از صدها دلار تا میلیون‌ها دلار می‌رسد که در قالب رمزارز پرداخت می‌شود.

شبکه‌های فناوری اطلاعات شرکت‌های نیرو و انرژی که ایمیل و سایر فعالیت‌های روتین از طریق آنها انجام می‌شود معمولا از شبکه‌های فناوری عملیاتی که اعمال واقعی مانند تحویل برق یا گاز طبیعی را کنترل می‌کنند، جدا هستند و به همین دلیل اقدام کلونیال در تعطیلی هر دو شبکه غیرمعمول محسوب می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها باج را پرداخت کرده و اطلاعات‌شان را بازپس می‌گیرند، اما حتی زمانی که این اتفاق روی می‌دهد، بنا بر احتیاط بخش‌های بزرگی از شبکه خود را تعطیل می‌کنند تا خدمات اضطراری را احیا کرده و به‌دنبال نشانه‌هایی از احتمال دسترسی هکرها به سیستم‌های حیاتی برای دلایل دیگری مانند جاسوسی یا حملات مخرب بیشتر می‌گردند. کلونیال روز جمعه اعلام کرده بود که مشکلات شبکه دارد. کارکنان کلونیال تلفنی به مشتریان‌شان درباره مشکلات فنی اطلاع داده بودند، اما درباره منشأ این مشکلات توضیح نداده بودند. براساس گزارش بلومبرگ، اگر این اختلال برطرف نشود، بازارهای سوخت روز دوشنبه به هم خواهند ریخت. موسسه امریکن پترولیوم که گروه تجاری صنعت نفت آمریکاست اعلام کرده است وضعیت را زیرنظر دارد.