اپلیکیشنی که  به درک اثرات رفتار ما بر محیط‌زیست کمک می‌کند

هر فرد و کسب‌وکاری به نوع خود در آلودگی و تخریب محیط‌زیست نقشی دارد. گاهی این نقش بسیار پررنگ و گاهی قابل صرف نظر است. اما آیا تا به‌حال فکر کرده‌اید کارهای روزمره شما چه نقشی در سیاره زمین دارند؟ آکسفام تخمین زده است انتشار حدود ۵۰درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان، ناشی از فعالیت ۱۰درصد از ثروتمندترین افراد (هر کسی که سالانه بیش از ۳۸هزار دلار درآمد کسب کند) در سراسر جهان است و به اصطلاح گفته می‌شود این افراد رد پای کربنی دارند. در واقع اثرکربنی این افراد در آسیب به محیط‌زیست، ۱۱ برابر اثر کربن افراد فقیرتر در جهان برآورد شده است. علل چنین تاثیر مخربی را می‌توان ناشی از سبک زندگی خاص این دسته افراد و رفتارهایی مانند تمایل به پرواز بیشتر، مصرف گوشت بیشتر (به ویژه گوشت گاو)، رانندگی با چندین ماشین لوکس و سبک زندگی کاملا ماشینی آنها دانست.

در همین رابطه اپلیکیشن‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی به میدان آمده‌اند تا شهروندان به‌طور جدی در مورد تاثیر سبک زندگی‌شان بر محیط‌زیست فکر کنند و به مرور متعهد شوند تا اقدامات مثبتی انجام دهند.

یکی از این اپلیکیشن‌ها Capture نام دارد که گروهی چندملیتی متشکل از برنامه‌نویسانی از کشورهای هنگ‌کنگ، پاکستان، لبنان و انگلیس آن را طراحی کرده‌اند. هدف از طراحی این اپ، ردیابی فعالیت‌های روزانه هر فرد و تعیین میزان اثرات آن فعالیت‌ها بر انتشار گازهای گلخانه‌ای و ورود مشتقات کربن به جو است. هدف اصلی سازندگان این اپ به مفهوم ساده‌تر، کمک به کاهش میزان تولید کربن هر شخص به مرز ۶/ ۷ کیلوگرم در ماه است.

یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Capture پیش‌بینی خودکار میزان انتشار کربن از گزینه‌های حمل‌ونقل روزانه است. ردیابی خودکار فعالیت‌ها و سنجش میزان انتشار کربن از طریق الگوریتم‌های مبتنی بر GPS انجام می‌شود. برنامه Capture دارای حالت ردیابی تحرک خودکار و همچنین حالت ردیابی دستی است. در حالت اتوماتیک برنامه الگوهای حرکتی، سرعت و همچنین مجاورت کاربر با سیستم‌های ترانزیت را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اپلیکیشن سعی کرده الگوریتم را از نظر مصرف باتری تا حد ممکن کارآمد کند. عملکرد مکان عمدتا غیر فعال نگه داشته می‌شود و فقط وقتی سیگنال حرکتی قابل توجهی دریافت کند شروع به جست‌وجوی اطلاعات مکان خواهد کرد. در مورد چگونگی مدیریت این مساله در آی‌اواس و اندروید تفاوت‌های پیچیده‌ای وجود دارد، اما حفظ باتری همیشه از اولویت‌های عملکردی این اپلیکیشن است.

مقادیر پیش‌بینی شده در این اپ ۱۰۰درصد دقیق نیستند اما به کاربر کمک می‌کنند درک بهتری از اثرات فعالیت‌های روزانه‌اش بر آلودگی محیط‌زیست پیدا کند. به‌طور مثال سهم شما در ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه استفاده از اتوبوس ۷۵/ ۶ کیلوگرم تولید کربن است. این مدت زمان استفاده از خودروی شخصی ۸/ ۳۷ کیلوگرم تولید کربن خواهد بود و استفاده یک‌ساعت و ۲۰ دقیقه شما از قطار مقدار کمتری تولید کربن یعنی ۲/ ۳ کیلوگرم خواهد بود. جالب است بدانید پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شما به میزان هر چند ساعت معادل صفر کیلوگرم تولید کربن است.

از دیگر نکات جالب Capture گزینه «جبران کردن» است. یعنی به میزانی که شما در روز کربن تولید می‌کنید از میان تعداد انگشت‌شماری از پروژه‌های تایید شده از جمله درختکاری، استفاده از دوچرخه سواری و پیاده‌روی و گیاه‌خواری فعالیت‌های مضر خود را جبران کنید. شما می‌توانید در پایان هر ماه میزان انتشار کربن خود را حذف و دوباره برای ماه دیگر رفتار خود را با محیط‌زیست سازگار کنید.