روبوتاکسی آمازون رونمایی شد

این روبوتاکسی از ظاهری مستطیلی‌شکل بهره می‌برد و قادر است با حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت مسافران را جابه‌جا کند. این مدل که تحت عنوان زوکس ال۵ (ZooxL۵) شناخته می‌شود، کاملا الکتریکی است و به‌رغم خودران بودن، به یک فرمان نیز مجهز شده است.  زوکس ال۵ می‌تواند در دو جهت حرکت کند به این معنی که برای حرکت به سمت عقب نیازی به دور زدن نخواهد داشت. تقریبا ۶ سال طول کشید تا زوکس بتواند از این روبوتاکسی الکتریکی و خودران خود رونمایی کند. 

اگرچه هنوز این خودرو به خیابان‌ها راه نیافته، اما با توجه به قابلیت‌ها و امکاناتی که در خود جای داده، قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت. شرکت زوکس اعلام کرده این خودرو به نحوی طراحی شده که می‌تواند تمام مسیر در سطح شهر را به‌صورت خودران حرکت کند. 

فضای داخل کابین زوکس ال5 زیبا و جادار طراحی شده و صندلی‌های آن نیز به نحوی تعبیه شده که سرنشینان در مقابل هم قرار خواهند گرفت. به گفته شرکت سازنده، در این خودرو بیش از 100 مورد نوآوری در حوزه امنیت استفاده شده تا سرنشین با خیال راحت از آن استفاده کند.  از جمله فناوری‌های به‌کار رفته در زوکس ال5 می‌توان به سیستم ایربگ دوطرفه و سنسور لیدار اشاره کرد که می‌تواند دیدی 270 درجه‌ای را از محیط پیرامون خودرو ارائه دهد. هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو توانسته تاییدیه فدرال را کسب کند یا نه؛ اما بعید به‌نظر می‌رسد که تا پایان سال‌جاری شاهد ورود آن به خیابان‌ها باشیم. 

با این حال، زوکس ال5 توانسته تست‌های تصادف مربوط به اداره استانداردهای امنیتی وسایل موتوری فدرال را اخذ کند. درحال‌حاضر، بسیاری از شرکت‌ها به تولید روبوتاکسی‌ها روی آورده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اینتل اشاره کرد که اوایل سال‌جاری میلادی با پرداخت حدود یک میلیارد دلار استارت‌آپ Moovit را خریداری و در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد. 

آمازون نیز چند ماه پیش، زوکس را با قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار به شرکت‌های زیرمجموعه خود اضافه کرد.