قطع وابستگی اپل از تراشه‌سازان  کوالکام هدف بعدی

حال طبق گزارشی که اخیرا توسط بلومبرگ منتشر شده، یکی از مدیران تولید تراشه در اپل به کارمندان خود در داخل شرکت گفته که دومین فرآیند انتقال تراشه آغاز شده است و در مراحل آغازین خود قرار دارد. وی گفت مهندسان این شرکت درحال تولید یک مودم سلولار هستند که می‌تواند جایگزین تراشه‌های کوالکام در محصولات اپل شود.

جانی سروجی، از مدیران ارشد اپل در این رابطه عنوان کرد: ما امسال توسعه اولین مودم سلولار داخلی خود را آغاز کردیم که می‌تواند زمینه‌ساز یک فرآیند انتقال استراتژیک دیگر باشد.

اگر اخبار مربوط به شکایات و کشمکش‌های میان اپل با کوالکام یا اینتل را دنبال کرده باشید، این اقدام اپل را تصمیمی‌عجیب تلقی نخواهید کرد. ناگفته نماند که اپل در ماه ژوئیه اخیر نیز توانست بخش تولید مودم گوشی‌های هوشمند شرکت اینتل را خریداری کند که این اقدام نیز احتمالا در راستای حذف وابستگی به مودم‌های شرکت کوالکام بوده است.

البته نقش کوالکام در این بین، چیزی فراتر از تولید تراشه‌های رادیویی فیزیکی برای اپل است؛ این شرکت مالکیت معنوی بسیاری از فناوری‌های پیرامون تراشه‌های سلولار را در اختیار دارد که لایسنس آن را در اختیار برخی شرکت‌ها همانند اپل قرار داده است.

در واقع، اپل امسال برای تعبیه فناوری ۵G گوشی‌های آی‌فون خود، از تراشه‌های شرکت کوالکام استفاده کرده و باید دید که این تصمیم اپل چه زمانی عملی خواهد شد و چه تاثیری بر آینده محصولات آی‌فون خواهد گذاشت.