وجود ۳۲ میلیون کاربر بازی‌های دیجیتال در کشور

سیدصادق پژمان، در مراسم افتتاحیه مدرسه «بازی‌سازان فردا» که از شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه در این مجموعه متولی حمایت، نظارت، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در زیست‌بوم بازی‌های دیجیتال هستیم، گفت: آنچه اهمیت دارد و باید به آن بپردازیم این است که اسناد بالادستی در این حوزه کم نیستند. یکی از موارد پرتکرار در این اسناد، تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت بازی‌های رایانه‌ای است.

وی افزود: آخرین داده‌های بررسی شده در پیمایش‌های بنیاد نشان می‌دهد در یک دهه اخیر از سال ۸۹ تاکنون تعداد بازیکنان بازی‌های دیجیتال دو برابر شده و به ۳۲ میلیون نفر رسیده است. سرانه مصرف هر ایرانی ۳۱ دقیقه و سرانه مصرف بازیکنان ۹۳ دقیقه در روز است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه بازی‌های یارانه‌ای در کشور ما، مساله مهمی شده است، گفت: از اثرات تربیتی و گردش مالی گرفته تا هزینه مصرفی بازیکنان، بازی‌سراهای فعال و... همگی نشان می‌دهد مساله بسیار مهم است. مجموعه بنیاد برای پیگیری همین موضوع تاسیس شده است. در این سال‌ها از تربیت نیروی انسانی متخصص غفلت کرده‌ایم.

پژمان با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی از این بُعد که موتور محرکه و قلب این صنعت نیروی انسانی است، اهمیت دارد، گفت: این مجموعه برای گسترش فضای حیاتی خویش به نیروی انسانی نیاز دارد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت علوم به‌عنوان نهادهای متولی در سندی بالادستی ماموریت تربیت نیروی انسانی متخصص را برعهده دارند. این دغدغه در ذهن مسوولان آموزش و پرورش وجود داشته و باعث شده است که این موضوع را به طریقی دنبال کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تغییر شیوه آموزش در دوره فراگیری کرونا گفت: همراه شدن آموزش‌ها و بازی‌ها با همدیگر می‌تواند کمک‌کننده باشد. این موضوع در جهان مورد توجه است که سرگرمی و آموزش به‌طور هدفمند همدیگر را پوشش دهند. شیوع کرونا برخی موضوعات چون آموزش‌های مجازی را تسریع کرد.

پژمان افزود: کانال مدرسه بازی‌سازان فردا در شبکه شاد قرار است شروعی برای آموزش‌های فراگیر باشد به‌طوری‌که آموزش‌ها فقط متمرکز در تهران و مراکز استان‌ها نباشد. چون بنیاد در تهران بود، بقیه استان‌ها از این ظرفیت محروم بودند. بالغ بر ۴۰ هزار نفر در ابتدای کار عضو کانال شده‌اند.

وی ادامه داد: به شدت دچار فقر و کاستی در حوزه نیروی انسانی هستیم و این کار می‌تواند تحولی در این صنعت ایجاد کند. قرار است مبانی را در بخش‌های مختلف آموزش دهیم و برای دوره پیشرفته طراحی‌های دیگری صورت گیرد. تلاش ما فراگیر شدن آموزش‌هاست و امید است یک استعدادیابی تحولی در این عرصه به وجود بیاید.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه محتواهای آموزشی به‌صورت تعاملی در کانال ارائه می‌شود، گفت: محتواهای آماده شده از امروز بارگذاری می‌شود و دیباچه اقدام بزرگی است و نشان می‌دهد کار سختی در پیش داریم.

پژمان به ظرفیت‌های بسیار خوب بازی‌های داخلی و بومی و ضرورت بهره‌برداری از آنها اشاره کرد و افزود: دو ماموریت آموزش و ارتقای سواد بازی را در مدرسه بازی‌سازان فردا مدنظر داریم. نگاه خانواده‌ها و فرزندان به بازی نباید یک نگاه ساده باشد. باید سواد دیجیتال‌مان را افزایش دهیم و درباره بازی‌ها تحلیل داشته باشیم. ساده‌ترین مساله این است که رده‌بندی سنی را موردتوجه قرار دهیم و با چیزی که مصرف می‌کنیم آشنا باشیم.

پیش‌تر فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته بود: مخاطب آموزش‌های بازی‌سازی ارائه شده در مدرسه بازی‌سازان فردا تمام دانش‌آموزان کشور به ویژه گروه‌های سنی زیر ۱۶ ساله هستند. انستیتو ملی بازی‌سازی در استودیو خود درحال ضبط بیش از ۱۰۰ ساعت محتوای آموزشی برای این شبکه است که تا پایان سال تحصیلی جاری به تدریج در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. مدرسه بازی‌سازان فردا به‌عنوان یک مدرسه مهارتی به موازات دروسی که معلمان به دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی درس می‌دهند، ایجاد شده است تا بچه‌ها بازی‌سازی را از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای  یاد بگیرند و به‌عنوان نسل بازی‌ساز فردا به صنعت بازی‌سازی ایران متصل شوند.