گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست‌وجوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل دارد، همواره با اعتراض رقیبانش درخصوص استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبه‌رو بوده است. آنچه به‌عنوان یک پروژه تحقیقات کالج در اواخر دهه ۱۹۹۰ شکل گرفت، اکنون حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در سال درآمدزایی دارد. این موتور جست‌وجو درباره سرنوشت هزاران کسب‌وکار آنلاین تصمیم می‌گیرد و توسعه فعالیت گوگل به بخش ایمیل، ویدئوی آنلاین، نرم‌افزار تلفن هوشمند، نقشه‌ها، رایانش ابری، خودروهای خودران و سایر اشکال تبلیغات دیجیتالی را تامین مالی کرده است. رگولاتورهای ضدانحصارطلبی اروپا گوگل را برای نقض قوانین ضدانحصارطلبی میلیاردها یورو جریمه کرده‌اند اما از زمانی که کمیسیون تجارت فدرال تحقیقات در این خصوص را در اوایل سال ۲۰۱۳ بدون هیچ اقدامی خاتمه داد، این شرکت در آمریکا با چالشی در این خصوص روبه‌رو نشده بود. اکنون ویلیام بار، دادستان کل آمریکا به‌دنبال پیگیری بزرگ‌ترین پرونده ضدانحصارطلبی آمریکا پس از پرونده شکایت دولت از مایکروسافت در بیش از دو دهه گذشته است.

ارزش سهام گوگل که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵ درصد رشد کرده است، روز جمعه حدود یک درصد سقوط کرد. ویلیام بار یکی از یاران کلیدی ترامپ در مقابله با نفوذ غول‌های فناوری است، رئیس‌جمهور آمریکا به شرکت‌های اینترنتی بابت سانسور نظرات محافظه‌کارانه در فضای آنلاین تاخته است. منابع آگاه اظهار کردند احتمالا زمان شکایت از گوگل به هفته بعد موکول می‌شود. دادستان‌های ایالتی و وکلای وزارت دادگستری درحال بحث درباره آماده‌سازی‌های نهایی این پرونده در واشنگتن هستند. مقامات ارشد وزارت دادگستری آمریکا هفته گذشته با نمایندگان گوگل درخصوص دو موضوع تحت تحقیقات دیدار کردند: یکی از این موارد جانبداری و دیگری توزیع جست‌وجو است. گفته می‌شود گوگل نتایج جست‌وجو را به نفع سرویس‌های خود مانند سرویس خرید، خدمات سفر و ثبت شرکت‌های محلی تغییر می‌دهد. توزیع جست‌وجو هم مربوط به توافق با سازندگان گوشی و سایر شرکا برای فراهم کردن جست‌وجوی گوگل به‌عنوان جست‌وجوی پیش‌فرض برای کاربران است.

گلدمن ساکس در سال ۲۰۱۸ برآورد کرد گوگل به اپل ۹ میلیارد دلار پرداخت کرده تا موتور جست‌وجوی گوگل در مرورگر وب سافاری و سایر بخش‌های کلیدی دستگاه‌های اپل قرار گیرد. گابریل واینبرگ، مدیرعامل شرکت فراهم‌کننده جست‌وجوی خصوصی «داک داک گو» که از گوگل به وزارت دادگستری شکایت کرده است، در این باره گفت: رقابت موتورهای جست‌وجوی کوچک با موتور پولدار و قدرتمندی مانند گوگل برای حضور در بخش‌های ارزشمندی مانند مرورگر اپل غیرممکن است.