تردید مردم

در ماه‌های اخیر یعنی در بحبوحه بحران کرونا که به ضعف شدید اقتصاد آمریکا منجر شده نظرسنجی‌های متعددی در زمینه فعالیت شرکت‌های فناوری انجام شده است. در ادامه به نتایج برخی از آنها اشاره می‌کنیم. ماه ژوئن موسسه تحقیقاتی پو، یک نظرسنجی درباره دیدگاه‌های مردم نسبت به اثرگذاری شرکت‌های یادشده بر سیاست در آمریکا انجام داد.

بیش از دو‌سوم بزرگسالان آمریکایی یعنی ۷۲ درصد معتقدند غول‌های فناوری اثرگذاری و نفوذ بیش از حد زیادی بر سیاست دارند و یک نکته جالب‌توجه این است که در نظرسنجی موسسه تحقیقاتی جی‌کیو‌آر که ماه گذشته انجام شد ۸۵ درصد شرکت‌کنندگان چنین دیدگاهی داشتند.

از سوی دیگر در نظرسنجی ماه ژانویه از مردم سوال شد آیا سودمندی شرکت‌های بزرگ فناوری برای مصرف‌کنندگان، قدرتمند شدن آنها به بهای ضعف دیگر شرکت‌ها را موجه می‌کند؟ حدود ۶۵ درصد از افراد به این سوال پاسخ منفی دادند.

این در حالی است که بخش بزرگی از این گروه همچنان از محصولات شرکت‌های یاد‌شده استفاده می‌کند از جمله گوشی هوشمند، شبکه اجتماعی، ابزارهای جست‌وجو و خرید آنلاین.

یافته دیگر در این نظرسنجی‌ها آن است که آمریکایی‌هایی که اعتمادی به شرکت‌های بزرگ فناوری ندارند، لزوما از اقدام دولت علیه آنها حمایت نمی‌کنند. نزدیک به ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ماه گذشته میلادی که از سوی مرکز رشد و فرصت انجام شد، گفتند کاملا قبول دارند که شرکت‌های یاد‌شده بیش از حد بزرگ شده‌اند، اما تنها ۴۴ درصد آنها با چند تکه‌شدن این شرکت‌ها از سوی دولت موافق بودند. در نظرسنجی گالوپ که در ماه دسامبر سال گذشته انجام شد و ماه مارس امسال منتشر شد، ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان از دخالت دولت برای چند تکه کردن شرکت‌های بزرگ فناوری حمایت کردند در حالی که ۴۹ درصد با این اقدام مخالف بودند.

در نظرسنجی موسسه پو، ۴۷ درصد شرکت‌کنندگان از افزایش مقررات برای کنترل رفتار شرکت‌های یاد‌شده حمایت کردند. سال ۲۰۱۸ رقم یاد‌شده ۵۱ درصد بود. از سوی دیگر ۸۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گالوپ گفتند مطمئن نیستند پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی درباره آنچه می‌تواند در این شبکه‌ها منتشر شود درست تصمیم‌گیری می‌کنند با این حال ۵۵ درصد آنها گفتند شرکت‌ها و نه دولت در این زمینه باید تصمیم‌گیری کنند.

در نظرسنجی ماه گذشته مشخص شد ۴۶ درصد آمریکایی‌ها معتقدند کنگره می‌تواند مقررات لازم را برای شرکت‌های بزرگ فناوری تدوین کند. در نظرسنجی منتشر‌شده در ماه مارس مشخص شد ۵۱ درصد آمریکایی‌ها معتقدند گوگل و یوتیوب باید به دو شرکت مجزا تبدیل شوند، اما ۶۶ درصد معتقد بودند اینکه فیس‌بوک مالک اینستاگرام و واتس‌اپ است اشکالی ندارد. با آنکه میزان بی‌اعتمادی مردم نسبت به شرکت‌های بزرگ فناوری در حال افزایش است، اما به نظر می‌رسد رویدادهایی که طی بحران همه‌گیری کرونا در چند ماه اخیر اتفاق افتاده جایگاه این شرکت‌ها را در ذهن مصرف‌کنندگان آمریکایی ارتقا داده است. در واقع دیدگاه کلی مردم نسبت به اثرات فناوری بر زندگی انسان مثبت شده است.