دولت، سوار بر قطار استارت‌آپ‌ها ‎

در این نمایشگاه ۴۰۰ استارت‎آپ حضور دارند. از دیگر اتفاقات قابل‌توجه در این نمایشگاه حضور استارت‎آپ‎های دانش‌آموزی با عنوان ستارگان نو (نیواستارز) برای آشنایی بیشتر با فرآیند درست راه‎اندازی یک کسب و کار است.به هر حال، نمایشگاه الکامپ به تعبیری بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور در حوزه ICT بوده و حالا که دولت برای یاری به سوی استارت‎آپ‎ها دست دراز کرده، تصمیم بر این شد که مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ با حضور بالاترین مقام دولت یعنی رئیس‌جمهور و جمعی از استارت‌آپ‎ها تحت عنوان «ایران هوشمند» برگزار شود. در واقع، سناریوی نجات اقتصاد کشور به کمک استارت‌آپ‌ها وارد فاز جدیدی شده به‌طوری که این بار رئیس‌جمهور استارت‎آپ‎ها را در یک رویداد بین‌المللی ملاقات می‌کند. اگرچه دولت به دنبال ایجاد بستر لازم برای رشد اکوسیستم استارت‎آپی است، اما اکثر استارت‎آپ‎ها این روزها حال خوشی ندارند و حتی برخلاف آنچه انتظار می‎رود هنوز بخش بسیار بزرگ و قابل‌توجهی از بازارها در اختیار کسب‌وکارهای سنتی است. برخلاف سایر کشورها مانند آمریکا و چین که موتور توسعه اقتصادی خود را به استارت‎آپ‎ها مجهز کرده‌اند، در کشور ما از این اتفاق خبری نیست. در این میان، تنها نگاه امیدوارانه دولت به این کسب و کارها وجود دارد. شاید اختصاص فضای بیشتر به استارت‎آپ‌ها در الکامپ بتواند، به این رویداد رونق ببخشد.

  آغاز به کار الکامپ ۲۰۱۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در ۲۲ سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: بیش از ۸۷۶ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند و هدف ما برای تحقق ایران هوشمند و آینده بهتر، در حال انجام است. محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه در برگزاری نمایشگاه الکامپ، علاوه بر تمرکز بر بازار کشور، بر کشورهای منطقه و تبادلات تجاری با این کشورها تمرکز داشتیم، افزود: به منظور توسعه بازارها، از وزرای ارتباطات کشورهای همسایه خواستیم در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. هم‌اکنون ۴۰ هیات بلندپایه از کشورهای منطقه و نمایندگان عالی‌رتبه ۱۰ کشور و سفیران ۳۰ کشور با هدف افزایش تعاملات منطقه‌ای در این نمایشگاه حضور یافته و از آن بازدید کرده‌اند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره‌ به الکامپ به‌عنوان نمایشگاه تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان کرد: نمایشگاه بیست و پنجم با ویژگی‌های منحصر به‌ فردی برگزار می‌شود. شعار «آینده بهتر» هدف اصلی کسب‌وکارهاست و آنها به دنبال بهبود زندگی همه اقشار جامعه برای ساخت آینده بهتر هستند. آذری‌جهرمی ادامه داد: ویژگی ارزشمند دیگر، حضور گسترده استارت‌آپ‌ها در مقایسه با سال‌های قبل در قالب الکام استارز است. این اسم به درستی برای استارت‌آپ‌ها انتخاب شده، زیرا آنها در ایران همچون ستاره خواهند درخشید. بازدید شرکت‌های خارجی و هیات‌های عالی‌رتبه با رویکرد تقویت اقتصاد دیجیتال هم از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه است.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری که در حاشیه مراسم افتتاحیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد، با اشاره به ساخت یک سیستم‌عامل جدید گفت: داشتن یک سیستم‌عامل تلفن‌همراه منطقه‌ای، از اولویت‌های مذاکرات ما با کشورهای منطقه است تا این سیستم‌عامل با هدف تحقق منافع کاربران، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در منطقه فعال شود. البته این موضوع، ارتباطی با سیستم‌عامل بومی‌شده اندروید ندارد و یک بحث منطقه‌ای است. این یک سیستم‌عامل بومی نیست، بلکه اندروید سفارشی‌شده است. سیستم‌عامل بومی از پایه با مکانیزم‌های داخلی طراحی می‌شود که البته از دولت‌های قبل هم در مرکز تحقیقات مورد توجه بوده است. وی افزود: ما به دنبال بومی‌سازی سیستم‌عامل نیستیم. به دنبال این هستیم که خود را در برابر تروریسم اقتصادی که یک دولت می‌تواند با تصمیمات یک‌جانبه علیه ملت ایران اقدام کند، ایمن کنیم. می‌خواهیم از کسب‌وکارهایمان دفاع کنیم و با پیگیری سفارشی شدن یک سیستم‌عامل، خود را در برابر تهدیدات ایزوله کنیم تا دسترسی این دولت را به حذف اپلیکیشن‌هایمان از گوشی‌ها حذف کنیم.

  اینترنت VDSL

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وضعیت اینترنت ثابت در کشور گفت: به دلیل نوسانات ارزی و مشکلات سرمایه‌گذاری، حوزه ثابت در این مدت رویکرد موفقی نداشته است و ما نتوانستیم به اهدافی که برای شبکه ثابت ترسیم کردیم برسیم. البته توسعه پهن‌باند موبایل به روایت گزارش‌ها بسیار خوب بوده است، چون ما از تکنولوژی‌های روز دنیا برای این کار استفاده می‌کنیم. اما توسعه شبکه ثابتمان خوب نبوده است. آذری‌جهرمی به واگذاری اینترنت VDSL به جای سرویس ADSL اشاره کرد و گفت: شرکت مخابرات ایران چهار میلیون مشترک ADSL دارد و از امروز بنا دارد سرویس سورینو را ارائه دهد که به‌صورت متوسط می‌تواند سرعت اینترنت را تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش دهد. این سرویس تا کابینه خط مشترک، به‌صورت فیبر نوری و در منطقه محل سکونت، از طریق سیم مسی ارائه می‌شود.

 وی افزود: به دلیل فاصله زیاد خطوط مسی تا مراکز مخابراتی، ۳۰ درصد مشترکان تنها به اینترنت ۲ مگابایت بر ثانیه دسترسی دارند و ۱۶ درصد مشترکان می‌توانند اینترنت ۸ تا ۱۶ مگابیتی دریافت کنند و مابقی اینترنت ۴ تا ۸ مگابیت دارند. با راه‌اندازی سرویس VDSL، رشد چهار برابری سرعت اینترنت اتفاق می‌افتد و با ظرفیت سرویس‌های مخابرات، اکنون دو میلیون پورت در کشور آماده واگذاری است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تعرفه‌های این سرویس بیان کرد: قیمت‌گذاری این سرویس، مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات است که قیمت سرویس‌ها در تمامی سطوح وجود دارد و تعرفه جدیدی برای این سرویس وضع نشده است.

  ارز دیجیتال

آذری‌جهرمی با اشاره به تلاش برای ایجاد رمزارز بومی بیان کرد: سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره هر ارزی بر عهده شورای پول و اعتبار است، مجری و بازوی اجرایی هم بانک مرکزی است. ما اعلام کردیم که به عنوان یک نمونه آزمایشی از کارکرد رمزارزها استفاده ‌کنیم تا تکنولوژی تولید رمزارز و مدل مفهومی آن را داخل کشور توسعه دهیم، چون ما به‌عنوان وزارت فناوری اطلاعات مسوول توسعه تکنولوژی هستیم. وی ادامه داد: با حمایت مالی پست بانک پروژه را دادیم به مرکز تحقیقات که این مدل را بسازد که آنها هم ساختند و موفقیت‌آمیز بود و چالش‌ها را به بانک مرکزی ارائه کردیم، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری که آیا ارز دیجیتال در کشور استفاده شود یا بومی باشد یا نه بر عهده بانک مرکزی است.

  توانمندسازی به‎جای رگولاتوری

آذری جهرمی در نشست «ایران هوشمند» با بیان اینکه دولت‌ها در عرصه اقتصاد دیجیتال باید از رگولاتور به توانمندساز تبدیل شوند، گفت: ما باید در دولت تصدی‌گری را کم کنیم، زیرا اکنون در شرایطی هستیم که حتی رگولاتور نیستیم و تصدی‌گری داریم. پس از آن باید بخش خصوصی را توانمند کنیم تا خودش اقداماتی را انجام دهد. وی با اشاره به زمان انتخابش برای وزارت ارتباطات بیان کرد: در آن زمان مهم‌ترین دغدغه که رئیس‌جمهوری به من ارجاع داد، اشتغال بود. به همین دلیل هدف ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در سال را با من مطرح کرد و ما نیز برای این کار جلسات متعددی داشتیم، مطالعات بین‌المللی کردیم و دریافتیم که اقتصاد دیجیتال که در حال رشد است، عاملی موثر و ارزشمند است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود شکاف دیجیتال، اظهار کرد: اول تصور ما این بود که اصطلاح شکاف دیجیتال یعنی اینکه پوشش ارتباطات در سطح شهر و روستا را درست کنیم و خدمات را در مناطق کمتر برخوردار توسعه دهیم اما بعدا فهمیدیم دره شکاف دیجیتال وجود دارد که باید اصلاح شود. جهرمی با بیان اینکه باید بین جوانان و کسانی که در این مسیر همچنان به کارشان وابسته‌اند، تعادلی ایجاد کرد، گفت: در حال حاضر یک مقاومت ناشی از تغییرات وجود دارد، یک شکاف عمیق دیجیتال وجود دارد و مانع سوم تحریم‌هاست که باید با این موارد مقابله کرد و برای این کار باید سراغ توانمندسازی و رفع موانع و تسهیل‌گری پیش برویم. وی با اشاره به طرح نوآفرین اظهار کرد: این طرح در دولت ۶ امضا جمع‌آوری کرده و با وجود این پس از گذشت ۹ ماه به آیین‌نامه نوآفرین تبدیل شد. این طرح موانع استارت‌آپ‌های کشور از جمله بیمه، مالیات، سرمایه‌گذاری و مجوز را برطرف می‌کند. باید توجه داشت آینده روشن همان ایران هوشمند است که فرصت‌های زیادی پیش‌روی ما فراهم می‌آورد.