برنامه‌های‌ حمایتی صندوق نوآوری از استارت‌آپ‌ها

علی ناظمی در نشست خبری مربوط به برنامه‎های سرمایه‎گذاری صندوق نوآوری گفت: در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی با طرح «هم‌سرمایه‌گذاری» اقدام به حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کرده است. در این مدل پروژه‌های دغدغه‌محور و بزرگ کشور که از ریسک بالایی برخوردار هستند و سرمایه‌گذاران حاضر به مشارکت در آن پروژه‌ها نمی‌شوند، مورد حمایت صندوق قرار می‌گیرند. وی با تاکید بر اینکه در این مدل به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری شرکت، صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر روی پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن استارت‌آپ‌ها با مراجعه به صندوق‌های پژوهش و فناوری، تقاضای خود را برای دریافت تسهیلات و سرمایه‌گذاری ارائه خواهند کرد و این صندوق‌ها پس از ارزیابی طرح‌ها، سرمایه‌های لازم را به شرکت‌ها اعطا می‌کنند و در نهایت صندوق نوآوری و شکوفایی چهار برابر سرمایه آنها، منابع مالی را برای شرکت‌های متقاضی تامین می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی درباره دومین طرح حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها توضیح داد: همچنین برخی شرکت‌ها روی برخی از طرح‌های ریسک‌پذیر درخواست سرمایه‌گذاری دارند، در این صورت صندوق نوآوری با این شرکت‌ها اقدام به تاسیس صندوق‌های جسورانه بورسی می‌کند تا این صندوق تسهیلات مالی را برای تجاری‌سازی محصولات در اختیار استارت‌آپ‌ها و صاحبان ایده قرار دهد.

ناظمی با بیان اینکه بر اساس این مدل تاکنون ۶۰میلیاردتومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی روی پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است، یادآور شد: همچنین بودجه صندوق نوآوری شکوفایی برای هر طرح مدل «هم سرمایه‌گذار» ۵۰۰ میلیارد تومان است و آمادگی داریم در قالب صندوق‌های جسورانه بورسی و خصوصی از پروژه‌ها حمایت کنیم، علاوه بر این در صندوق‌های بورسی هر سرمایه‌گذار با شاخص‌های معین امکان مشارکت دارند. به گفته وی در سال ۹۸ به میزان ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال منابع مالی برای مشارکت در صندوق‌های پژوهش و فناوری و جسورانه و خطرپذیر تخصیص داده شده و هر دو طرح در فاز اجرا است. معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد: در برنامه ضمانت سرمایه‌گذاری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سرمایه‌گذاری را تحت مشخصات خاص، ضمانت می‌کند و مداخله مستقیم در بازار ندارد و در کنار بخش خصوصی منابع بیشتری به این بخش اختصاص داده می‌شود و در فاز اقدامات اجرایی است. وی از اجرایی شدن این برنامه تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: در حال مذاکره با بانک‌ها و شرکت‌های بیمه برای تعیین کارگزار رسمی هستیم. در این برنامه فناوران و شرکت‌ها به کارگزار مراجعه و اوراق ضمانت دریافت می‌کنند.

ناظمی با بیان اینکه شرایط صدور ضمانت‌نامه با مصوبات داخلی در حال انجام است، خاطرنشان کرد: صدور ضمانت‌نامه از طریق کارگزار انجام می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان به کارگزار مراجعه و ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری اخذ می‌کنند. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، اوراق ضمانت‌نامه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وی تاکید کرد: این ضمانت‌نامه‌ها در حوزه‌های خاص صادر می‌شود و برای ورود به حوزه‌های نو محدودیت دارد. وی افزود: در برنامه «صکوک نوآوری» شرکت‌هایی که در مراحل آخر رشد قرار دارند منابع مالی را از بازار جذب می‌کنند و ما به‌عنوان ضمانت اوراق شرکت می‌کنیم. این برنامه نیز در نیمه دوم سال ۹۸ اجرایی می‌شود.