رقابت بزرگان در نمایشگاه کامپیوتکس

ASUS: شرکت Asus که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کامپیوتری جهان است، در خانه خودش یعنی تایوان، محصولات متنوعی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ و اولترابوک‌ها گرفته تا مادربوردها و کارت گرافیک را معرفی کرده است. این شرکت در کامپیوتکس امسال لپ‌تاپ خلاقانه و متفاوت ZenBook Pro Duo را معرفی کرده است که دو صفحه نمایش ۴K دارد که در واقع تلفیقی از طرح‌های یوگابوک لنوو و تاچ بار مک‌بوک‌های اپل است. ایسوس برای نمایشگر دوم ZenBook Pro Duo یک رابط برنامه‌نویسی اختصاصی معرفی کرده که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت برنامه‌های مختلف را برای استفاده از پتانسیل این قسمت می‌دهد. این لپ‌تاپ از نظر قطعات به‌کار رفته، یک محصول رده‌بالا به حساب می‌آید. ایسوس همچنین قرار است در کامپیوتکس امسال مانیتور قابل حمل گیمینگ جدیدی را با نام ZenScreen Touch معرفی کند که با ابعاد ۶/ ۱۵ اینچی، وضوح ۱۰۸۰ پیکسلی داشته و برای استفاده با گوشی‌های هوشمند یا لپ‌تاپ‌ها طراحی شده است.  این شرکت همچنین در نمایشگاه کامپیوتکس امسال گوشی موبایل جدیدش را با نام Zenfone ۶ Edition ۳۰ معرفی کرد. عدد ۳۰ در نام این گوشی به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس ایسوس انتخاب شده است. این گوشی قرار است در تعداد محدود سه هزار عدد تولید شود و از ضمانت ۳۰ ماهه هم برخوردار باشد. گوشی جدید ایسوس دارای حافظه ۱۲ گیگابایتی بوده و از امکانات مختلفی مانند دوربین چرخان هم بهره می‌برد.

AMD: شرکت AMD در نمایشگاه CES ۲۰۱۹، پردازنده ۷ نانومتری Zen ۲ خود را معرفی کرد. این شرکت آن زمان اطلاعات زیادی از این محصول اعلام نکرد. شایعات حاکی از این است که این پردازنده ۱۶ هسته با ۳۲ Threads خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که از این محصول در نمایشگاه کامپیوتکس امسال، خبرهایی بشنویم. همچنین باید منتظر رونمایی AMD از کارت گرافیک Navi ۱۰ در کامپیوتکس امسال باشیم. کامپیوتکس امسال، بدون شک برای شرکت AMD، فرصت با ارزش و بزرگی است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات، تراشه‌ها و پردازنده‌هاست که حتی از شرکت رقیب خود یعنی اینتل نیز در زمینه درآمد جلو زده است.

گیگابایت و آئوروس: نام تجاری Aorusدر میان بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ و قطعات‌سازی دیده می‌شود. در کامپیوتکس امسال هم احتمالا محصولاتی از همین حوزه مانند مادربوردها و لپ‌تاپ‌های جدید گیمینگ را خواهیم دید. به‌عنوان مثال، گیگابایت، لپ‌تاپ گیمینگ Sebre خود را که به درایوهای اینتل اوپتانا مجهز است در کامپیوتکس ۲۰۱۸، با طراحی جدید عرضه کرد. در نمایشگاه CES ۲۰۱۹ این شرکت Aero ۱۵ را معرفی کرد که به هوش مصنوعی مایکروسافت آزور مجهز است.  اینتل: بعد از معرفی پردازنده AMD Ryzen به بازار، اینتل با چالش بزرگی روبه‌رو شد. این شرکت هنوز هم برخی از پرسرعت‌ترین پردازنده‌های دنیا را تولید می‌کند، ولی در هر صورت رقابت در این بازار بالاست. در کامپیوتکس ۲۰۱۸، اینتل از غول پردازنده ۲۸ هسته‌ای خود رونمایی کرد که هم قیمت سرسام آور ۲۹۹۹ دلاری دارد و هم اورکلاک شده است. علاوه بر این، اینتل مدت‌هاست که درباره تکنولوژی ۱۰ نانومتری خود سر و صدای زیادی به‌پا کرده است. در نمایشگاه CES ۲۰۱۹، این شرکت دو پردازنده Cannon Lake و Ice Lake را با تکنولوژی ۱۰ نانومتری معرفی کرد و احتمالا در نمایشگاه کامپیوتس، خبرهای جدیدی از آن خواهیم شنید.

مایکروسافت: مایکروسافت هم قرار است در کامپیوتکس امسال حضور داشته باشد. این شرکت احتمالا نسخه به‌روزرسانی ماه می‌ویندوز ۱۰ را معرفی می‌کند و همچنین از تعدادی از دستاوردهای خود در زمینه پردازش ابری پرده‌برداری می‌کند. معرفی دستگاه جدید سرفیس نیز محتمل است. با این همه اما هنوز در مورد مایکروسافت و حضورش در کامپیوتکس خبری منتشر نشده است.

MSI: شرکت MSI در CES ۲۰۱۹، چند لپ‌تاپ گیمینگ خارق‌العاده مانند GS۷۵ Stealth را معرفی کرد. این شیوه معرفی محصول احتمالا در کامپیوتکس امسال نیز اعمال خواهد شد.

Dell: شرکت دل در نمایشگاه کامپیوتکس امسال اعلام کرد که لپ‌تاپ‌های جدید XPS ۱۵ و XPS ۱۳ ۲-in-۱ را با وب‌کم‌های ارتقا یافته عرضه می‌کند. علاوه بر این، مدل XPS ۱۳ ۲-in-۱ نیز با طراحی جدیدی ارائه می‌شود. شرکت دل در نسخه جدید این لپ‌تاپ از پردازنده نسل دهم Ice Lake اینتل استفاده کرده است. علاوه بر این، این لپ‌تاپ به صفحه نمایش جدید و به‌روزرسانی جدید هم مجهز شده است. امکان تجهیر این لپ‌تاپ به پنل ۴K OLED نیز وجود دارد. فعلا خبری از زمان عرضه این دو محصول به بازار منتشر نشده است. قیمت نسخه معمولی از مدل XPS ۱۵ از ۹۹۹.۹۹ دلار و نسخه OLED آن از رقم خیره‌کننده ۱۸۹۹.۹۹ دلار شروع می‌شود.

HP: شرکت آمریکایی اچ‌پی در جریان نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ از محصولات جدید خود مانند لپ‌تاپ‌ها، نمایشگرها، وسایل جانبی و دستگاه‌های مبتنی بر واقعیت مجازی رونمایی کرده است. این شرکت لپ‌تاپ‌های سری Envy Wood را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داد که شامل مدل‌های Envy ۱۳، Envy x۳۶۰ ۱۳، Envy x۳۶۰ ۱۵ و Envy ۱۷ می‌شوند که بدنه آنها از چوب ساخته شده است. این لپ‌تاپ از مقاومت بدنه بالایی برخوردار است و عملکرد آن نیز تفاوتی با مدل‌های ساخته شده از فلز ندارد. این امکان نیز برای کاربران فراهم شده تا از میان پردازنده‌های نسل جدید AMD Ryzen و یا پردازنده‌های گرافیکی Radeon Vega، مشخصات سیستم موردنظر خود را سفارش دهند. از جمله ویژگی‌های این لپ‌تاپ‌ها می‌توان به پشتیبانی از دستیاری دیجیتالی آمازون الکسا، Modern Standby، بیدار شدن از طریق فرمان صوتی، بیدار شدن از طریق حسگر اثر انگشت و همچنین قابلیت‌های امنیتی HP sureView۹ و HP Webcam Kill Switch اشاره کرد. اچ‌پی همچنین از مدل‌های جدیدی از لپ‌تاپ‌های سری  EliteBook و ZBook هم رونمایی کرده و حتی یک کوله‌پشتی واقعیت مجازی را معرفی کرده که امکان تولید و استفاده آسان از محتوای واقعیت مجازی را برای کاربران فراهم می‌کند.

Nvidia: در حالی که به احتمال زیاد انویدیا در کامپیوتکس امسال حضور دارد، اما فعلا از جزئیات محصولات جدید این شرکت خبر خاصی منتشر نشده است. انویدیا به تازگی پلت‌فرم جدید Nvidia Studio را معرفی کرده که در زمینه ارائه گرافیک بالا در لپ‌تاپ‌های مدرن کاربرد دارد. این شرکت مدتی است که یک لپ‌تاپ مجهز به کارت گرافیک RTX ۲۰۸۰ تولید کرده که می‌تواند تا ۷ برابر پرسرعت‌تر از مک‌بوک پرو فعالیت کند. انویدیا همچنین مانیتورهای G-Sync جدید خود را معرفی کرده است؛ مانیتورهایی با صفحه نمایش مینی ال‌ای‌دی که احتمالا تعدادی از آنها در کامپیوتکس امسال نمایش داده می‌شوند.