ورود لرزان اوبر به بورس نیویورک

از طرفی، سافت‌بانک یکی از آخرین شرکت‌هایی بود که در سرمایه‌گذاری اوبر در راند آخر شرکت کرد در زمانی که ارزش شرکت ۴۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد. همچنین چند ماه بعد و در میانه رسوایی‌های متعددی که گریبان این شرکت را گرفته بود، مشخص شد ارزش این شرکت هم بالاتر رفته و تقریبا دوبرابر شده است. با این حال، روز نخست عرضه اولیه سهام این یونیکورن خوشنام سیلیکون‌ولی آن‌طور که انتظار می‎رفت سپری نشد. با توجه به سرمایه‎گذاری‌های جسورانه‌ای که این شرکت جذب کرده بود، اوبر پیش از این ۷۲ میلیارد دلار ارزش داشت. به این ترتیب، قیمت پیش‎بینی شده برای ارزش هر سهم این شرکت در روز پنج‌شنبه ۴۵ دلار بود که در نهایت ارزشی معادل ۴/ ۸۲میلیارد دلار را برای آن رقم می‌زد. معامله سهام اوبر صبح روز جمعه با قیمت ۴۲ دلار آغاز شد اما این تنها شوکی نبود که مدیران اوبر آن را در ساعات اولیه روز نخست تجربه کردند بلکه آنها شاهد کاهش ۶/ ۷درصدی ارزش سهام بودند تا اینکه قیمت معامله شده تا ۵۷/ ۴۱ دلار نیز کاهش یابد. همین کاهش ارزش سهام کافی بود که ارزش بازار اوبر ۱/ ۸ میلیارد دلار سقوط کند.

پیش از آغاز عرضه اولیه سهام، متخصصان بانکی پشت شرکت اوبر که در ابتدا قیمت هر سهم این شرکت را ۴۸ تا ۵۵ دلار برآورد کرده بودند حالا تخمین خود را کاهش داده‌اند و آن را به ۴۴ تا ۵۰ دلار رسانده‌اند. این موضوع باعث شده ارزش هر سهم شرکت در هنگام ورود به بورس بین ۸۰ تا ۹۱ دلار تعیین شود. این رقم پایین‌تر از ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلاری است که تا قبل از این اعلام شده بود و همه انتظارش را داشتند. اما به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار‎های مالی، هر کسب و کاری که انتظار داشته باشد در عرضه اولیه سهامش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کند، قطعا ناامید خواهد شد. برخی مدعی هستند که مشکلات اوبر در روز جمعه به‌طور خاص به این شرکت ربطی ندارد. شاخص S&P ۵۰۰ (فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک) به خاطر تنش‌های تجاری آمریکا و چین، بدترین هفته خود را در سال ۲۰۱۹ داشت.

البته شرکت لیفت رقیب اصلی این شرکت در بازار آمریکا از زمان عرضه سهامش تاکنون با ۲۶ درصد سقوط سهام روبه‌رو شده است. در حال‌حاضر، سهم این رقیب هم‎اکنون بالاتر از اوبر و با قیمت ۵۱ دلار معامله می‎شود و ارزش بازار آن حدود ۶/ ۱۴ میلیارد دلار است. با این وجود، این شرکت خسارت‌های بیش از یک میلیارد دلار در سه‌ماه اول سال ۲۰۱۹ را اعلام کرد، همچنین سهام این شرکت در سراسر این هفته کاهش‌یافته است. با این‎حال، گزارش Dealogic(شرکت تخصصی حوزه مالی) حاکی از آن است که متوسط عرضه اولیه سهام‎ شرکت‎های فناوری آمریکا از سال ۲۰۱۰ حدود ۲۳ درصد افزایش یافته است. در واقع، این کاهش قیمت سهم اوبر باعث شد این استارت‌آپ هشتمین شرکت‎ فناوری آمریکایی باشد که روز اول عرضه اولیه سهام را بد شروع کرده است. اما این مساله چقدر مهم است؟

سال ۲۰۱۲ نیز شرکت فیس‌بوک وضعیتی مشابه اوبر را تجربه کرد به‌طوری که ارزش هر سهم آن چهار دلار کمتر از حد انتظار بود. با این حال، امروزه، فیس‌بوک یک غول ۵۴۰ میلیارد دلاری است و هر سهم آن با قیمت سه برابر قیمت سهام در عرضه اولیه سهام معامله می‎شود. همچنین بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز در سال ۲۰۰۴ که نوشت چیزهایی در گوگل جالب نبود چراکه به‌خاطر رکود بازار سهام و تردید سرمایه‌گذاران سازمانی در آن سال مجبور شد قیمت پیشنهادی خود را به ۸۵ دلار کاهش دهد. اما در حال‌حاضر، شرکت آلفابت، شرکت مادرگوگل، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد.