جهرمی: برای موضوعات حاشیه وقت ندارم

وی در جمع خبرنگاران در حاشیه راه‌اندازی آزمایشگاه الکترومغناطیسی حوزه فضایی کشور اشاره کرد: ما از ۶ صبح تا ۱۰ شب مشغول کار هستیم و انصافا با توجه به مشکلات اقتصادی که برای مردم وجود دارد و وظایفی که بر عهده ماست، وارد حاشیه شدن نه به سود ما است نه به سود کشور. وی با بیان اینکه موضوع اشتغال یکی از موضوعات جدی بوده و درخواست مردم و رئیس‌جمهور از ما است، اضافه کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که همه وقت و انرژی خود را روی این مسائل بگذاریم و وارد حاشیه‌ها شدن به سود کشور و به سود ذهن مردم نخواهد بود. آذری‌جهرمی تاکید کرد: در این زمینه خیلی پیگیری نکردم که مساله چیست و نه اینکه این مسائل می‌تواند ما را از مسیری که در آن قرار داریم و پیش می‌بریم به حاشیه ببرد. وزیر ارتباطات اظهار کرد: موضوع اصلی این است که ما باید تلاش کنیم وضعیت اشتغال را در حوزه فناوری اطلاعات توسعه دهیم و ماموریت‌هایی نیز در این زمینه به ما محول شده است و وقت سرخاراندن برای پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای را ندارم.

برنامه‎های ماهواره‎ای در سال آینده

وزیر ارتباطات گفت: در حال برنامه‌ریزی برای خرید ماهواره ملی مخابراتی با همکاری بین‌المللی هستیم که این ماهواره قرار است در مدار بالای زمین (ژئو) قرار گیرد. محمدجواد آذری‌جهرمی گفت: بحث جدی که هم اکنون در دست انجام داریم خرید ماهواره ملی با همکاری بین‌المللی است که برای آن پروانه فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب شده است. آذری‌جهرمی گفت: بخش خصوصی در حال مذاکره برای دریافت این پروانه است تا بتواند ماهواره‌ای را خریداری کرده و در مدار ژئوی زمین که ما نقاط مداری آن را در اختیار داریم، قرار دهد.

آذری‌جهرمی در مورد برنامه‌های مدون سال آینده در حوزه فضا نیز اظهار کرد: فرآیند تحویل ماهواره مخابراتی «ناهید یک» به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار آغاز شده است و ما پیش‌بینی می‌کنیم خرداد این اتفاق رخ دهد و یک ماهواره مخابراتی عملیاتی شود. وی افزود: ۵۰ درصد مراحل ساخت ماهواره «ناهید یک» در دولت دهم و ۵۰ درصد آن در دولت یازدهم انجام شد و در دولت دوازدهم این ماهواره به اتمام رسید و هم اکنون بخش فضایی کشور مشغول فرآیندهای آن است که در مدار قرار گیرد. آذری‌جهرمی تصریح کرد: در شهریور ماه سال ۹۸ نیز ماهواره سنجشی ظفر که در دولت یازدهم و دوازدهم پیگیری ساخت آن انجام شده را تحویل خواهیم گرفت و فرآیند تحویل آن به وزارت دفاع برای قرار گرفتن در مدار را پیش خواهیم برد. آذری‌جهرمی ادامه داد: در بهمن ماه سال آینده نیز ساخت ماهواره پارس یک که در دولت یازدهم آغاز و در دولت دوازدهم ادامه یافت، به اتمام می‌رسد.