پایان ساخت ماهواره ناهید

جهرمی با بیان اینکه ماهواره ظفر نیز در دست طراحی و ساخت توسط دانشگاه علم و صنعت است، اضافه کرد: این ماهواره شهریور ۹۸ آماده می‌شود و امیدواریم در آن از تجربه ماهواره دوستی بتوانیم استفاده کنیم. وزیر ارتباطات تأکید کرد: ما پرتاب ماهواره پیام را یک پروژه شکست خورده نمی‌دانیم بلکه یک پروژه موفقیت آمیز در توسعه فناوری فضایی بود  و تا سه سال آینده تیم ماهواره پیام، ماهواره‌ای با ۴۰ برابر دقت این ماهواره آماده پرتاب خواهد کرد. وی با بیان اینکه به رغم اظهاراتی که درمورد ساخت پرهزینه ماهواره پیام منتشر شد، این پروژه به‌طور کل در ۱۰ سال ۲/ ۱ میلیون یورو برای ما هزینه داشت و ماهواره دوستی هزینه کمتری از این دارد، یادآور شد: در همین حال طراحی و ساخت ماهواره ظفر نیز همین حدود هزینه را در پی خواهد داشت و اینکه گفته می‌شود ساخت ماهواره بسیار پرهزینه است، این طور نیست و اینها سرمایه ملی کشور به حساب می‌آیند.

مرگ سه پژوهشگر فضایی

وزیر ارتباطات گفت: در حادثه آتش سوزی که در یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه فضایی رخ داد سه پژوهشگر فضایی جان خود را از دست دادند. آذری جهرمی در حاشیه مراسم روز ملی فناوری فضایی در این باره گفت: آتش سوزی در یکی از بخش‌های پژوهشکده پژوهشگاه فضایی ایران رخ داد و به دلیل آنکه همزمان با این آتش سوزی مراسمی برگزار می‌شد، دیر متوجه آتش سوزی شدند و این موضوع باعث شد که ما سه تن از عزیزانمان را در پژوهشگاه فضایی از دست بدهیم. وی گفت: این اظهارات اولیه است و بررسی تیم کارشناسی برای دلایل وقوع این حادثه در حال انجام است.

ایران رئیس کمیته صلح فضایی سازمان ملل شد

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ایران از این هفته ریاست کمیته فضایی گروه ۷۷ در کوپوس (کمیته استفاده صلح آمیز از فضا در سازمان ملل) را برعهده گرفت. مرتضی براری در مراسم روز ملی فناوری فضایی با اشاره به تلاش ایران برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در عرصه فناوری فضایی گفت: طی تعاملات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در جهت تقویت همکاری‌های بین‌المللی و با تلاش متخصصان سازمان فضایی ایران، از این هفته ریاست کمیته فضایی گروه ۷۷ کمیته سازمان ملل متحد در امور استفاده صلح‌آمیز از فضا به ایران سپرده شد. معاون وزیر ارتباطات همچنین از توسعه کسب و کارهای حوزه فناوری فضایی و ورود بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به این حوزه برای تقویت اقتصاد فضایی ایران به‌عنوان برنامه‌های در دست انجام سازمان فضایی ایران نام برد.