گریز از پیامک‌های مزاحم

مردم شاکی از یکسو و متولیان وزارت ارتباطات از سوی دیگر از دریافت و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مستاصل شده‌اند، موضوعی که به‌تدریج تبدیل به یکی از پروژه‌هایی شده که به نتیجه رسیدن آن حالا مهم است. یکی از راهکارها افزایش هزینه پیامک یا قیمت سیم کارت بود که مطرح شد و در کنار آن محدودیتی برای ارسال پیامک ایجاد شود. در ابتدا جهرمی، وزیر ارتباطات در این‌باره در توییتر نوشت: «محدودیت در ارسال پیامک روزانه: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد، اول اینکه بالاتر از سقف، ارسال نشود یا اینکه با تعرفه بیشتری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این‌خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.»

اما هفته بعد همین تصمیم هم از مسیر اجرا خارج شد چراکه به گفته وزیر «گران کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور کار خارج شد. تلاش خواهیم کرد با اجرایی کردن این تصمیم‌ها، بر معضل پیامک‌های مزاحم فائق آییم.» با وجود همه راهکارهای موجود اما وزیر ارتباطات تلاش کرد برای انتخاب راهکار نهایی از نظر کاربران کمک بگیرد. او با نظرخواهی در این‌باره از کاربران خواست از بین گزینه‌های «ایجاد امکان تبلیغ ارزان»، «بالابردن قیمت سیم‌کارت»، «بالابردن قیمت پیامک‌ها» و «محدودیت تعداد پیام در روز» یکی را انتخاب کنند.

پیشنهاد کاربران

در این بین اما راهکارهایی نیز از سوی کاربران در بخش نظرات به وزیر ارتباطات ارائه شد که تا برخی از آنها در روند تصویب بهترین راه مورد استفاده قرار گیرند. به گفته یکی از کاربران در توییتر «راهکارهای فنی موثر دیگری هم وجود دارد که می‌تواند کمک کند. مثلا اگر یک پیامک با محتوای ثابت به افراد زیادی در حال ارسال است می‌تواند نشانه‌ تبلیغاتی بودن پیامک باشد و در صورت تکرار چنین الگویی از طرف یک گروه سیم‌کارت می‌توان از ارسال آنها جلوگیری کرد.» کاربر دیگری نیز پیشنهاد کرد: «کسی که از خط‌های شخصی برای تبلیغات استفاده می کند، کل خط‌هایش سلب امتیاز شود. تنبیه کمتر اینکه کل خط‌هایی که به نام این فرد است سه تا ۶ ماه قطع شود و برای دفعه دوم و تکرار سلب امتیاز شود.» پیشنهاد دیگری نیز ارائه شد از جمله اینکه «قیمت پیام‌ها را افزایش دهید و مابه‌التفاوتش را به‌عنوان هدیه، در قالب شارژ تماس یا اینترنت یا نقدی به دریافت‌کننده‌های پیام بدهید.

امکان انتخاب گزینه دایورت را  برای فرستنده اجباری کنید تا هر مشترکی که مخالف دریافت بود، بتواند پیام‌ها و هدیه را به شماره دیگری دایورت کند.» پیشنهادهای دیگری هم مطرح شد از جمله «اعلام کنید از هر خطى در سامانه x شکایت تبلیغاتى ثبت شود، همه sms هاى ارسالى بررسى مى‌شود(توسط روبات هوش مصنوعى)، اگر تبلیغات تشخیص داده شود توسط قاضى بررسى مى‌شود و جریمه سنگین از ٥٠ تا ٢٠٠ میلیون تومانى براى صاحب خط لحاظ شود. تمام» .«پیشنهاد من این است، سامانه ۱۹۵ اگر در یک روز از یک شماره بیشتر از ۱۰ شکایت ثبت کرد تمام سیم‌کارت‌های به نام صاحب شماره را برای اولین‌بار ۲۴ ساعت و در صورت تکرار مزاحمت با هر شماره دیگری از هر اپراتوری برای همیشه غیرفعال کند.» «تشدید شناسایی و برخورد با ارسال‌کنندگان: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سختگیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آنها در دستور کار قرار گرفت.»

تلاش رگولاتوری برای مقابله با پیامک‌ها

اما در روزهای گذشته دبیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از ساماندهی خدمات پیامکی نیز خبر داد. به گفته حسین فلاح‌جوشقانی در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خدمات محتوایی پیامکی به دو دسته انبوه و ارزش‌افزوده تقسیم شده و براساس آن ارسال خدمات پیامکی انبوه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای مشترکان رایگان است. اما ارسال این دسته از پیامک‌ها بدون دریافت رضایت مشترک ممنوع شده و ارائه‌کننده خدمت پیامکی حق ندارد بدون کسب اجازه قبلی از مشترک، این پیامک‌ها را ارسال کند. از سوی دیگر اما رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن‌همراه ارسال می‌شود، تاکید کرده که با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است که مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

او همچنین با بیان اینکه راهکار سلبی تا حدی جواب می‌دهد اما چاره‌ای جز مدیریت نیست، اظهار کرده بود: این کسب‌وکارها، سیم‌کارت ارزان‌قیمت می‌گیرند و تبلیغات می‌کنند که ما نیز برخورد می‌کنیم و آنها را می‌بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آنها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی‌توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم‌کارتی که پیامک یک‌طرفه و بیش از حد می‌فرستد را شناسایی و مسدود می‌کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است. فلاح در پاسخ به اینکه آیا رگولاتوری به‌عنوان مقررات‌گذار نمی‌تواند جلوی ارسال این پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات‌گذار است اما ما در یک حد می‌توانیم مقررات‌گذاری کنیم و نه اینکه حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک‌ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک‌های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می‌کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم‌کارت بگیرد یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

آنچه مشخص است اینکه تاکنون بیش از صد هزار شماره سیم کارت با استفاده از فرآیند هوش مصنوعی، ارسال‌کننده پیامک انبوه شناسایی و مسدود شده‌اند. آخرین آمار رگولاتوری از برخورد با سیم‌کارت‌های شخصی که نسبت به ارسال تبلیغات اقدام می‌کنند، حاکی از آن است که تلاش نهادهای نظارتی بر جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بیشتر شده و آمارهای وزیر ارتباطات نیز نشان از آن دارد که مسدودسازی سیم کارت‌ها تا پیدا شدن راهکار قطعی برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای مردم ادامه خواهد داشت اما برای تامین رضایت همه کاربران موبایل این فرآیند نیازمند ترسیم راهکاری است که کمترین آسیب و بیشترین بازدهی را به کسب و کارهای نیازمند تبلیغات وارد کند.