این جایی است که مدل خدمات محاسبات ابری (Cloud computing services model) می‌تواند مزیت‌های کلیدی را برای ارائه‌دهندگان خدمات ایجاد کند. با مدل خدمات محاسبات ابری، ارائه‌دهندگان خدمات نقش‌هایشان را به چیزی فراتر از اتصال‌پذیری (Connectivity) صرف بازتعریف کرده و با ارائه برنامه‌های کاربردی وب پایه (Web-based applications)  در مقیاس گسترده‌ای ارزش‌آفرینی کنند. در ادامه پنج دلیل عمده اینکه چرا باید ارائه‌دهندگان خدمات در حوزه محاسبات ابری سرمایه‌گذاری کنند ارائه شده است.

- ارزش پیشنهادی (Value proposition) محاسبات ابری

محاسبات ابری با کاهش الزامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تاثیر بسیار زیادی بر هزینه‌های عملیاتی ارائه‌دهندگان خدمات داشته‌اند. پلت‌فرم‌های محاسبات ابری سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا ضمن تدارک دیدن زیرساخت، ظرفیت محاسباتی را برحسب تقاضا افزایش مقیاس دهند. چنین انعطاف‌پذیری بالایی استقرار سریع(Fast deployment) راهکارها را افزایش داده و ارائه‌دهندگان خدمات را قادر می‌سازد تا بر حسب تقاضا زیرساخت‌های خود را مقیاس بخشی و در نتیجه زمان ورود به بازار محصولات جدید را کاهش دهند.

- برنامه‌های کاربردی وب پایه استقلال IT را افزایش می‌دهند

با پراکنده شدن کارکنان (به خصوص به دلیل دورکاری) در اقصی نقاط جهان، برنامه‌های کاربردی و خدمات وب پایه گزینه بسیار مناسبی برای سازمان‌های متبوع هستند. از طریق ارائه منافع مشهود به مشتریانشان، ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند سهم بازار و درآمدشان را افزایش داده و از برنامه‌های وب پایه بهره‌برداری کنند. امروز ارتباطات سیار، پیشرفت‌های سریع در زمینه پهن باند، فناوری‌های منبع باز و Web ۲.۰ باعث شده تا خدمات برحسب تقاضا اتکا پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر شوند. به مدد خدمات ابر پایه (Cloud based services) سازمان‌ها می‌توانند در قیاس با سیستم‌های کامپیوتری خصوصی‌شان، داده به مراتب بیشتری را ذخیره‌ کنند که این مهم باعث می‌شود تا آنها در توان پردازشی خود و سایر الزامات سخت‌افزاری صرفه‌جویی کنند ضمن اینکه آنها را قادر می‌سازد تا به تعداد نامحدودی از برنامه‌های کاربردی دسترسی داشته باشند. برخی منافع دیگری که سازمان‌ها در استفاده فضای ابری به دست می‌آورند شامل کاهش هزینه، بهبود عملکرد سیستم، به روز شدن فوری نرم‌افزار، اتکا‌پذیری داده، دسترسی سراسری به داده و استقلال دستگاه (یعنی امکان اجرا شدن برنامه‌های کاربردی روی دستگاه‌های مختلف صرف نظر از اینکه روی چه سخت‌افزار محلی نصب شده‌اند) است.

- بهره‌گیری عالی از بازار خدمات مدیریت شده

(Managed services market) بازار خدمات مدیریت شده نظیر خدمات نظارتی، مدیریت سرور، پشتیبان‌گیری و امنیتی یکی از درحال رشدترین قسمت‌های صنعت IT است و پیش بینی می‌شود که ارزش آن تا سال ۲۰۲۲ به ۸۴/ ۲۵۷ میلیارد دلار برسد. ارائه‌دهندگان خدمات از جایگاه ویژه‌ای برای بهره‌گیری از این بازار برخوردارند. محاسبات ابری یک مدل ایده‌آل را برای توسعه خدمات مدیریت شده در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه با بهره‌گیری از موقعیت انتها‌به‌انتها (مثل برنامه‌های کاربردی به کاربران نهایی) در زنجیره ارزش محاسبات ابری، ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند کیفیت ارائه خدمات را به نحوی چشمگیر بهبود بخشند.

- بهبود کارآیی و عملیات مراکز داده

هزینه یک مرکز داده معمولا بالغ بر ۲۵‌درصد کل بودجه IT شرکت است و یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های ارائه‌دهندگان خدمات توسعه راهکارهایی کارآمد برای کاهش این هزینه است. یک مرکز داده محاسبات ابری نوآوری فوری، مقیاس بخشی و پشتیبانی از کارکردهای (وظایف) اصلی شرکت را امکان‌پذیر (و تقویت) کرده و در نتیجه منجربه صرفه‌جویی به مقیاس عمده‌ای می‌شود. صرفه‌جویی در هزینه عملیاتی (OpEX) و هزینه سرمایه (CapEX) از طریق استانداردسازی سیستم‌ها و مولفه‌های نرم‌افزاری صورت می‌پذیرد. یک مرکز داده ابری نیاز به سخت‌افزار، نرم‌افزار و همچنین خودکارسازی سرور، شبکه و ذخیره‌سازی را نیز کاهش می‌دهد. از آنجایی که هرکدام از این فعالیت‌ها خود هزینه‌بر و زمانبر هم هست، پیاده‌سازی یک مرکز داده ابری گزینه‌ای بسیار کارآ خواهد بود.  علاوه بر این، یک پلت‌فرم محاسبات ابری امکان بهره‌برداری از سرورها را بین ۲۰ تا ۷۰‌درصد افزایش می‌دهد که این خود منجر به کاهش زیرساخت‌های مورد نیاز می‌شود که چنین کاهشی در زمینه سخت‌افزار به شدت هزینه‌های عملیاتی را خواهد کاست.

- تمایزآفرینی

شرایط اقتصادی فعلی ارائه‌دهندگان خدمات را مجبور ساخته تا در مدل‌های کسب‌و‌کار خود (Business model) یک بازنگری جدی کرده و به اینکه چگونه می‌توانند از رقبا متمایز شوند فکر کنند. مدل‌های کسب‌و‌کار سنتی براساس پارادایم هزینه بر بیت (Cost-per-bit) بود حال آنکه در پارادایم نوین این دیگر جواب نمی‌دهد و ارائه‌دهندگان خدمات باید به چیزی متفاوت بیندیشند. عرضه خدمات و برنامه‌های کاربردی وب پایه به مشتریان به‌همراه یک قرارداد سطح خدمت (Service Level Agreement) کارشناسی شده به ارائه‌دهندگان خدمات این امکان را می‌دهد تا ضمن جذب مشتریان جدید، ارزش شبکه خود را افزایش دهند و به جریان‌های پایداری از درآمد دست یابند.