ابراهیم صالحی عمران گفت: این دانشگاه مهارت‌گرا است و به نیازهای بازار کار توجه می‌کند؛ براین اساس این تفاهم‌نامه می‌تواند به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت به رشد و توسعه تولید ناخالص کشور کمک کند. در ادامه رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند، گفت: در سال ۹۷ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای شرکت‌های دانشگاهی و ۳۰۰ میلیارد تومان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در نظر گرفته شده است. بهزاد سلطانی افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید بعد از فارغ‌التحصیلی به سمت تاسیس شرکت دانش‌بنیان حرکت کنند تا حلقه اتصال ایده به بازار برای اقتصاد کشور کامل شود. وی با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی باید به دنبال توسعه شرکت‌های دانشگاهی با هزینه کمتر باشیم، خاطرنشان کرد: طبق این تفاهم‌نامه دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای متعهد می‌شود طرح‌های خود را به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان هدایت کند و صندوق مشترکی با صندوق نوآوری و شکوفایی راه‌اندازی می‌شود تا پروژه‌های دانشگاهی کاربردی شده و به سمت تولید محصول بومی با کیفیت حرکت کنیم.

سلطانی در ادامه با بیان اینکه آمادگی داریم تا با دانشگاه‌های علمی – کاربردی و سایر دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه داشته باشیم، افزود: استفاده از زیرساخت‌های دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در سراسر کشور برای شرکت‌های دانشگاهی و ایجاد صندوق خطرپذیر مشترک بین دو نهاد از مهم‌ترین بندهای این تفاهم‌نامه است. وی در ادامه گفت: با وجود تحریم‌های پیش‌رو و نیز تحولات ارزی رخ داده، خود را موظف می‌دانیم که شرایط را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیانی که با ما قرارداد دارند، فراهم کنیم و اگر در نرخ‌های خرید مواد اولیه وارداتی تغییراتی برای آنها رخ داده بتوانیم شرایط جدیدی برای آنها تعریف کنیم. رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی درخصوص مهم‌ترین برنامه‌های صندوق در سال ۹۷ اظهار کرد: برنامه‌ریزی ما این است که استراتژی صندوق را از اعطای تسهیلات به سمت سرمایه‌‌گذاری و مشارکت ببریم؛ به‌طوری که در سال ۹۶ معادل ۶۳‌درصد تسهیلات و ۲۲‌درصد مشارکت داشتیم و در سال ۹۷ تاکنون سهم تسهیلات ۴۹‌درصد و سهم سرمایه‌گذاری و مشارکت به ۳۱‌درصد رسیده است.

وی در توضیح این تغییر گفت: بسیاری از شرکت‌های نوپا در ابتدای فعالیت، آمادگی مشارکت نداشتند اما الان می‌توانند با توجه به فعالیت خود به مشارکت بپردازند. همچنین برنامه دیگر ما این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر را افزایش دهیم هر چند هنوز آمادگی پذیرش این صندوق‌ها وجود ندارد و باید به‌صورت آهسته و پیوسته آنها را توسعه دهیم.  رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: برای صندوق‌های خطرپذیر با مشارکت مستقیم و غیرمستقیم ۳۰۸ میلیارد تومان بودجه مصوب در نظر گرفته‌ایم که شامل صندوق‌های استانی، صندوق‌های وزارتخانه‌ها، صندوق‌های مناطق آزاد، صندوق با مشارکت شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاری غیرخطرپذیر می‌شوند که البته باید برای آنها تقاضا وجود داشته باشد. وی در ادامه گفت: برنامه دیگر ما توجه ویژه به تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های بین‌المللی است که ۲۰۰ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته است تا شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی و شوروم‌های خارجی حضور یابند. همچنین برای توانمندسازی، ۱۵۶ میلیارد تومان تخصیص یافته که هر شرکت تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان می‌تواند از این تسهیلات استفاده کند. این در حالی است که ۲۶۰ شرکت تاکنون به ویژه در استان‌های مختلف از خدمات مشاوره‌ای صندوق استفاده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳هزار و ۵۶۶ شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده و ۸هزار و ۳۱۶ درخواست از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم، گفت: براین اساس به‌طور متوسط هر شرکت دانش‌بنیان دو درخواست از ما داشته است. این در حالی است که از ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده به صندوق ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون استفاده شده و حدود یک هزار میلیارد تومان به شرکت‌ها پرداخت شده و مابقی بدهی ما به شرکت‌ها است و براساس پیشرفت پروژه‌ها به شرکت‌ها اختصاص داده می‌شود.