او این استارت‌آپ را ۱۰ سال پیش به همراه یک موسس دیگر راه‌اندازی کرد تا بتواند کسب و کارها و بنگاه‌های تجاری را با رستوران‌های محلی مرتبط کند. مالت ۶۲ ساله در این مورد می‌گوید: «وقتی خبر این سرمایه‌گذاری را شنیدم، با خودم فکر کردم که هرگز این مقدار پول را در زندگی‌ام ندیده‌ام.» سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ EzCater Inc بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری تضمین شده توسط یک موسس و مدیرعامل زن در صنعت تکنولوژی در سال جاری میلای است. EzCater Inc. در این مورد رقیب استارت‌آپ Zola است؛ استارت‌آپی برای برنامه‌ریزی جشن و مراسم عروسی. Zola هم که «شان-لین ما» یکی از موسسان آن است، توانست در ماه می ‌گذشته ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. استفانیا مالت که قبلا توانسته بود ۷۰ میلیون دلار سرمایه برای استارت‌آپ EzCater Inc جذب کند، به موفقیت خودش در این راه با رویکردی متفاوت اعتبار بخشید. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم فضای کار در صنعت تکنولوژی برای زنان تنها کمی بهتر شده است.

با این حال من تلاش می‌کنم دیدگاه‌های منفی نسبت به کار زنان در این حوزه را تغییر بدهم. به همین دلیل یاد گرفته‌ام داستان موفقیتم را به شیوه‌ای تعریف کنم که کاملا غیرجنسیتی باشد؛ به این معنا که بیشتر روی اطلاعات و آمارها تمرکز می‌کنم.» مرور تیتر اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های تکنولوژی دنیا در ماه‌های اخیر ممکن است این احساس را ایجاد کند که صنعت مردانه تکنولوژی در حال تغییر رویکرد است. صرف‌نظر از روندهای جذب سرمایه مانند EzCater Inc.، شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی Bain Ventures در ماه می ‌اولین شریک سرمایه‌گذاری زن را به جمع همکاران این شرکت اضافه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری Greylock Partners هم در همین ماه با دومین شریک سرمایه‌گذار زن قرارداد همکاری بست. علاوه بر اینها، شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری دیگری مانند Union Square Ventures، Benchmark و First Round Capital هم همین تجربه را در سال ۲۰۱۷ داشته‌اند.

با این همه اما وقتی بحث سرمایه‌گذاری به میان می‌آید، شرایط کمی متفاوت است. به این ترتیب حتی روندهای جریان‌ساز موافق حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی هم نتوانسته‌اند تاثیر چندانی روی جلب نظر سرمایه‌گذاران برای مشارکت در فعالیت استارت‌آپ‌هایی که موسس آنها زنان هستند، داشته باشند. براساس بررسی‌های بلومبرگ، از میان ۲۵۰سرمایه‌گذاری بزرگ انجام شده در فصل اول سال جاری میلادی تنها ۱۲ سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان انجام شده است. جالب است بدانید که این میزان در سال ۲۰۱۵ تنها ۹ سرمایه‌گذاری بوده است.  این در حالی است که سهم استارت‌آپ‌های تاسیس شده توسط زنان از حجم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از ۶/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۸/ ۴ درصد در سال جاری میلادی رسیده است. همچنین بد نیست بدانید که از میان ۴۹۶ موسس که در ۲۵۰ سرمایه‌گذاری بزرگ سال جاری میلادی شرکت کرده‌اند، ۴۲ نفر زن بوده‌اند. این رقم برابر سهم ۱/ ۹ درصدی موسسان زن است که تا سه سال پیش تنها ۶ درصد بوده است.

نرخ کند این تغییرات اغلب به‌صورت مستقیم به جمعیت‌شناسی سرمایه‌گذاران مربوط می‌شود. بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی بنیاد ملی سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز، ۸۹ درصد از شرکا در شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرد هستند. «استیسی فری‌یرا» موسس استارت‌آپ سانفرانسیسکویی Forge Technologies در این مورد می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که شرکای سرمایه‌گذار زن بیشتری نداشته باشیم، تغییرات مثبت در این زمینه ایجاد شود.» با این حال به نظر می‌رسد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران زن، تنها راه‌حل برای بهبود این شرایط نباشد. همان‌طور که بررسی‌های بلومبرگ در سال گذشته نشان می‌دهد، بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری با شرکای زن لزوما از استارت‌آپ‌هایی با موسسان زن حمایت و پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین موفق‌ترین کارآفرینان زن هم لزوما از طرف سرمایه‌گذاران زن حمایت نمی‌شوند.

رهبران صنعت تکنولوژی حالا به تدریج پذیرفته‌اند که هیچ راهکار همه‌جانبه‌ای در این زمینه وجود ندارد. «مکس لوچین» مدیرعامل شرکت Affirm Inc. و یکی از موسسان شرکت بزرگ و شناخته شده PayPal، به شکل جدی تلاش می‌کند سرمایه‌گذاران و مدیران زن قدرتمند را به‌کار بگیرد تا در برنامه‌های توسعه راهکارهای مدیریتی از آنها استفاده کرده و نشان دهد که آنها می‌توانند تعصبات بی‌پایه و اساس نسبت به زنان را در این عرصه کنار بگذارند. امروزه بیش از یک‌سوم از مدیران یا کارمندان رده بالای شرکت Affirm Inc. را زنان تشکیل می‌دهند. لوچین معتقد است میزان آگاهی از این مشکل نسبتا بالاست، اما نباید فراموش کرد که تنها صحبت کردن نمی‌تواند راه‌حل آن باشد. بعضی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری راهکارهای جنجالی‌تری در این مورد دارند. شرکت سرمایه‌گذاری BBG Ventures که «سوزان لین» مدیرعامل سابق شرکت

Gilt Groupe مدیریت آن را برعهده دارد، به دنبال شرکت‌هایی است که دست‌کم یک موسس زن داشته باشند. شرکت سرمایه‌گذاری Forerunner Ventures که فعالیتش را با «کریستین گرین» آغاز کرد، موفقیت‌های خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تجارت الکترونیک با مدیریت زنان داشته است. صندوق سرمایه‌گذاران زن –که ماموریت آن کاملا مشخص است- توانسته است در ماه می‌ گذشته ۲۷ میلیون دلار برای انجام یک سرمایه‌گذاری جدید به‌دست بیاورد. با این همه اما کمی زمان می‌برد تا چنین اقداماتی در اطلاعات و آمار صنعت تکنولوژی خود را نشان بدهند. «چامات پالیهاپیتیا» یکی از موسسان شرکت سرمایه‌گذاری Social Capital معتقد است باید موسسان زن قدرتمند بیشتری در حوزه استارت‌آپ‌های تکنولوژی حضور داشته باشند تا بتوانند نظر جوامع سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر را به خودشان جلب کنند.

او می‌گوید: «واقعیت تاسف‌آور این است که سیلیکون‌ولی تا زمانی که انگیزه‌های اقتصادی بیشتری وجود نداشته باشد، قرار نیست تغییر کند. ما نمونه‌های خوبی از تیم‌های موفق متشکل از زنان و مردان داریم، اما تیم‌های دیگر بدون هیچ راهکار متفاوت و خلاقانه‌ای تنها تلاش می‌کنند از آنها الگوبرداری کنند.» با این اوصاف به نظر می‌رسد زنان در دنیای تکنولوژی تنها با موفقیت‌هایشان شناخته می‌شوند و شاید به همین دلیل هم هست که این روزها بسیاری از سرمایه‌گذاران، فعالیت استارت‌آپ EzCater Inc. در ماه‌ها و شاید حتی سال‌های آینده را به دقت زیر نظر دارند.

25 (1)