بررسی مشکلات مالیاتی فعالان بازار دیجیتال

 بر این اساس کمیسیون مالیات ذیل انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی تشکیل شده و قرار است این انجمن به‌عنوان اولین برنامه کاری خود در سال جدید استارت‌آپ‌هایی را که در طول دو سال گذشته با مشکل مالیاتی مواجه بوده‌اند را شناسایی کند و پرونده‌های آنها را در کارگروه ویژه و مشترک با سازمان امور مالیاتی کشور مورد بررسی قرار دهد. بر اساس اعلام این انجمن حالا کسب‌وکارهایی که در طول دو سال گذشته با مشکل مالیاتی مواجه بودند، می‌توانند مشکل و مستندات خود را برای بررسی به این کارگروه ویژه ارسال کنند. رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی در این خصوص به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «در حال‌حاضر انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی در حال پیگیری مشکلات برخی از کسب‌وکارهاست که به صورت موردی به آنها اطلاع داده می‌شود. اتحادیه سراسری کسب‌وکارهای اینترنتی نیز برای رفع این مشکل در سال گذشته فراخوانی منتشر و از کسب‌وکارها برای اعلام مشکلات‌شان دعوت کرد تا با این اتحادیه در ارتباط باشند. بر این اساس تاکنون بیش از ۲۰ جلسه با حضور صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ و شناخته شده اینترنتی برگزار شده است.»

به گفته او حالا عمده‌ترین مشکلات این دسته از کسب‌وکارها احصا شده و به درخواست معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری مجموع این مشکلات اوایل هفته آینده به این معاونت نیز ارسال می‌شود. الفت‌نسب می‌گوید که جلسات اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی با استارت‌آپ‌ها و مشاغل اینترنتی به جمع آوری ۱۵ مورد مساله مالیاتی منجر شده و این موارد به اداره مالیات ارسال شده است. او که پیشتر در انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی نیز فعالیت داشت به پیشینه تلاش این انجمن برای رفع مشکل مالیاتی کسب‌وکارها اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به اینکه دوستان در انجمن سال‌هاست در این زمینه تلاش کرده‌اند حالا این پیگیری‌ها منجر به موافقت مسوولان در اداره امور مالیاتی شده است. اداره مالیات از این انجمن خواسته تا مشکلات را مورد به مورد به این اداره اعلام کند تا آنها نیز برای رفع مشکل یا بررسی صحت ادعا تصمیم‌گیری کنند.»

الفت‌نسب خوش‌بین است که برداشتن چنین قدمی از سوی سازمان امور مالیاتی شروع خوبی باشد برای فعالان این صنف در بخش خصوصی تا بخواهند مشکلات را به‌صورت کلان و اساسی بررسی و پیگیری کنند. به گفته او محاسبه نامتوازن مالیات بر درآمد کسب‌وکارهای اینترنتی در سال‌های گذشته باعث شده تا شمار زیادی از کسب‌وکارها تمایلی به عضویت در اتحادیه سراسری کسب‌وکارهای اینترنتی از خود نشان ندهند. به گفته سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی تاکنون ۵۵۰ کسب‌وکار اینترنتی عضو این اتحادیه هستند که برآورد آنها نشان می‌دهد در این تعداد بیش از ۹۰ درصد بازیگران بزرگ بازار اینترنت ایران حضور دارند. مشکلات مالیاتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی در دو سال گذشته از سوی بسیاری از فعالان این حوزه مطرح شده و کارشناسان امیدوارند دولت دست به اصلاح قوانین برای در نظر گرفتم شرایط جدید بازارهای دیجیتال بزند.