رشد اقتصادی سرویس‌های مکان محور

برآوردهای مطالعات حوزه خدمات LBS نشان می‌دهد از مجموع درآمد ۴۰۰میلیارد دلاری که توسط این خدمات در سال ۲۰۱۶ ایجاد شده، تقریبا ۲۰۰ میلیارد دلار توسط شرکت‌هایی بود که ماهواره‌ها و سایر محصولات مبتنی بر مکان را به فروش می‌رساندند. همچنین ۳۹ درصد دیگر توسط شرکت‌هایی بود که برنامه‌های کاربردی مبتنی بر موقعیت‌های جغرافیایی و دستگاه‌های خود را عرضه می‌کردند. ۴ درصد نیز به خدمات مشاوره و آموزش و پرورش اختصاص داشت.

به نظر می‌رسد خدمات مکان‌محور اثرات قابل توجهی بر سیستم اقتصادی شرکت‌ها و نوع رفتار کاربران داشته باشد و صنعت را در بازاریابی و تبلیغات متحول کند و به این ترتیب فصل جدیدی را در اقتصاد آمریکا رقم بزند. برآوردها حاکی از آن است که خدمات LBS علاوه بر اشتغال‌زایی برای ۵۰۰هزار نفر توانسته در ایجاد ۶/ ۱هزار میلیارد دلار ارزش اقتصادی در آمریکا نقش داشته باشد. البته این در حالی است که انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۴۲ میلیون کاربر خدمات مکان محور وجود خواهد داشت که همین امر فرصت خوبی برای شرکت‌ها است تا به اطلاعات ارزشمندی درباره مشتری‌های خود دست پیدا کنند.

آمارهای مربوط به خدمات LBS نشان می‌دهد مجموع سهم شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک، بایدو، تنسنت، توییتر و یاهو از درآمد جهانی خدمات مکان محور در سال ۲۰۱۴ تقریبا ۶۰درصد است. البته علاوه بر شرکت‌های نامبرده، شرکت‎های دیگری مانند گروپان، اپل، لیوینگ‌سوشال و بسیاری دیگر تمرکز ویژه‌ای بر این موضوع دارند.

گزارش جدیدی از پیش‌بینی پژوهش‌های وب‌سایت Juniper نشان می‌دهد ارزش بازار تلفن همراه و خدمات مکان محور در سال ۲۰۱۹ به ۳/ ۴۳ میلیارد دلار برسد که حدود ۲/ ۱۲میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش خواهد داشت. این پژوهش نشان داد بیش از دو سوم درآمدهای این خدمات از طریق برنامه‌های تبلیغاتی هدفمند بوده است. کاربرانی مانند بازاریابان فیس‌بوک را قادر می‌سازند تا با استفاده از موقعیت مکانی و سایر زمینه‌های ایجاد شده برای بازاریابان، روی مخاطبان خاص متمرکز شوند. البته درآمد شرکت‌های تبلیغاتی مبتنی بر مکان، از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است کل بازار تبلیغات تلفن همراه با رشد سالانه ۱۷ درصد از ۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۷۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید. البته این امر به واسطه استفاده رو به رشد از گوشی‌های هوشمند در آمریکا ممکن است فراتر از پیش بینی‌ها باشد. تا سال ۲۰۲۱، گوشی‌های هوشمند ۹۷ درصد از تلفن‌های همراه در آمریکا را تشکیل خواهند داد که در مقایسه با ۷۹درصد امروز، روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای خواهد بود.

مزایای خدمات LBS

بررسی‌‌ها درباره به‌کارگیری خدمات مکان محور در ۲۲ کشور مختلف نشان می‌دهد موقعیت مکانی به‌طور قابل توجهی بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. آنها ابزار قدرتمندی برای طراحان و مجریان سیاست‌‌های اقتصادی و کسب و کارها هستند. برای نمونه، نقشه‌های دیجیتالی موقعیت مکانی تقریبا یک هزار میلیارد دلار از فروش کسب و کارها را پشتیبانی می‌کند.

همین‌طور این گزارش نشان می‌دهد سرویس موقعیت مکانی حدود ۴ میلیون شغل مستقیم و حدود ۸ میلیون شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است. همچنین تا ۵درصد در بهبود درآمدها و هزینه‌ها اثربخش بوده و توانسته تقریبا ۷۵درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را افزایش دهد. علاوه بر این، تاثیر مثبتی در محیط زیست داشته؛ چرا که با بهینه کردن فرآیند حمل و نقل‌ها، انتشار گازهای گلخانه‌ای را ۵ درصد کاهش داده است.

خدمات LBS منافع مصرف‌کننده را به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار در سال افزایش داده است، به‌طوری که مسافرت از طریق سریع‌ترین مسیرها به وسیله سیستم‌های ناوبری، مسافران را قادر می‌سازد تا به‌طور متوسط سالانه ۶ساعت در زمان سفر با اتوبوس‌ها و قطارها و ۱۳ ساعت سفر به وسیله ماشین صرفه‌جویی کنند و علاوه بر آن در مصرف سوخت نیز ۱۰ دلار در سال ذخیره کنند. ارزش کل صرفه‌جویی در زمان به دلیل کاهش حجم حمل و نقل‌های اضافی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بوده است.

13 (2)