50 شرکت تکنولوژی در صف ورود به بورس

نه تنها شرکت‌های زیادی امسال در صف ورود به بازار بورس هستند، بلکه بازارهای مالی هم شرایط خوبی دارند و همچنین سرمایه‌گذاران منتظر عرضه سهام اولیه استارت‌آپ‌های تکنولوژی در بازار بورس هستند. بازار ورود استارت‌آپ‌های تکنولوژی به بورس در سال ۲۰۱۷ جهش خوبی نسبت به سال ۲۰۱۶ داشت. این شرایط اما گویا در سال جاری میلادی بهتر از سال گذشته هم خواهد بود. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد عرضه سهام اولیه شرکت‌های تکنولوژی در سال جاری میلادی به بیش از ۵۰ مورد خواهد رسید، در حالی که این رقم در سال گذشته ۳۸ مورد بوده است. آنها معتقدند این تعداد در سال ۲۰۱۹ رشد بیشتری هم خواهد کرد. نیل کیل در این مورد می‌گوید: «بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد صنعت تکنولوژی مدت‌هاست چنین روند رشد سالم و قابل‌توجهی را تجربه نکرده است».

به این ترتیب امسال قرار است طیف‌های متنوعی از استارت‌آپ‌های تکنولوژی از ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی گرفته تا نرم‌افزارهای تجاری و ارائه‌دهندگان خدمات امنیت سایبری، وارد بورس شوند. در میان آنها تا حالا مهم‌ترین شرکتی که اسناد لازم برای عرضه سهام اولیه خودش را به‌صورت رسمی ثبت و منتشر کرده است، شرکت شناخته‌شده Dropbox است. علاوه بر این‌ها، بعضی از استارت‌آپ‌هایی که در حوزه‌های جدید تکنولوژی مانند هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی و افزوده فعالیت می‌کنند هم امسال در صف ورود به بازار سهام هستند. این اتفاق نشان می‌دهد که این تکنولوژی‌های جدید روند رشد قابل قبول در سال‌های آینده خواهند داشت و به همین دلیل توانسته‌اند به خوبی توجه سرمایه‌گذاران بزرگ را هم به خودشان جلب کنند.

عوامل مختلفی در رشد صعودی تعداد استارت‌آپ‌های تکنولوژی در آستانه ورود به بازار بورس موثر هستند. در این میان اما شاید مهم‌ترین عامل درباره عرضه سهام اولیه بسیاری از این استارت‌آپ‌ها –به خصوص آنهایی که به خاطر ارزش بیش از یک میلیارد دلاری به تک‌شاخ‌ها معروف هستند- تامین سرمایه در چند مرحله از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذار بزرگ است. این اتفاق در واقع دومین دوره توسعه بزرگ برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری بعد از جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید و این شرکت‌ها می‌خواهند استارت‌آپ‌هایشان تا پیش از به پایان رسیدن این دوره خوب بتوانند وارد بازار سهام شوند. کیل در این مورد می‌گوید: «این شرکت‌ها معتقدند امسال شرایط برای عرضه سهام اولیه استارت‌آپ‌های تکنولوژی بسیار مناسب است و نباید این فرصت طلایی را از دست داد».

با این همه اما در واقع مهم‌ترین دلیل خوش‌بینی به سال جدید برای ورود استارت‌آپ‌های تکنولوژی به بورس، ثبات اقتصادی خوب در سال ۲۰۱۸ –  صرف‌نظر از بعضی نوسانات بازار سهام- است که انتظار می‌رود رو به رشد هم باشد. از طرفی بسیاری از سرمایه‌گذاران این روزها تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های تکنولوژی دارند که اغلب رشد سریعی را تجربه می‌کنند و طبیعتا به دلیل همین سودآوری بیشتر توجه سرمایه‌گذاران را جلب می‌کنند. هر چند بعضی از کارشناسان بازار بورس معتقدند سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تازه‌وارد به بازار بورس در بازارهای با نوسان ارزی بالا می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد. با این حال فرصت‌های خوب رشد در صنعت تکنولوژی، اطمینان بیشتری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا بتوانند سهم بیشتری از سرمایه خودشان را در این بازار بگذارند.

بررسی‌های Renaissance Capital در این زمینه نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی ۳۸ شرکت تکنولوژی توانستند وارد بازار بورس شوند که در مجموع سرمایه‌ای بیش از ۱۰ میلیارد دلار جذب کردند. این اتفاق بعد از دو سال نه چندان خوب برای شرکت‌های تکنولوژی رخ داده است؛ دو سالی که در هرکدام از آنها کمتر از ۳۰ استارت‌آپ تکنولوژی توانستند سهام اولیه خود را در بازار بورس عرضه کنند. حالا اما گویا یک بار دیگر بازار سهام به استارت‌آپ‌های تکنولوژی لبخند زده است.