بحران تولید محتوای دیجیتال

یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در مصلای تهران درحال برگزاری است. رئیس فدراسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران یکی از منتقدان این مساله است که تولید محتوا در ایران با کندی و بی‌برنامگی پیش می‌رود و این به ضرر جریان رو به رشد استارت‌آپ‌ها است. محمدرضا طلایی در نامه‌ای سرگشاده نسبت به تداوم بی‌توجهی‌ها به آیین‌نامه حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و در نتیجه، توقف تولید محتوای فاخر دیجیتال و حذف استارت‌آپ‌های فعال این عرصه در آینده‌ای نه‌چندان دور ابراز نگرانی کرده است.

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، همزمان با آغاز به‌کار یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با انتشار نامه‌ای با اشاره به تاریخچه تولید محتوا در ایران گفت: «تولیدکنندگان محتوا از ابتدای دهه هفتاد آثار فاخری بدون هیچ نظارتی و‌ بدون وجود ده‌ها مجوز در چارچوب‌های قوانین و‌ مقررات کشور و حتی بدون هرگونه حمایت مادی عرضه کردند. متاسفانه با بی‌توجهی مسوولان برای تداوم و ایجاد فضای مناسب کسب و‌کار و فراهم‌آوردن امنیت برای سرمایه‌گذاری، امروز شاهد رویه‌ای معکوس و خروج سرمایه از این بخش و کاهش تولیدات فاخر در فضای مجازی هستیم. منظورم به‌صورت شفاف قانون و آیین‌نامه بی‌فایده حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزار و ده‌ها مجوز دست‌وپاگیر در این عرصه است.در نتیجه چنین رویکردی، امروز شاهد هستیم حتی در پلت‌فرم‌های جدید هم بیشتر به سمت خدمات حرکت کرده‌ایم و آنچنان در نرم‌افزارهای تلفن‌همراه اثری از تولید محتوای غنی نیست. متاسفانه در فضای وب هم در مقابل سایر کشورها، شاهد تولید محتوای مناسب نبوده و عقب مانده‌ایم.»

او در ادامه این نامه با این سوال که در شرایطی که محتوای فاخری وجود ندارد چگونه می‌خواهیم بستر سالم و ایمن در فضای مجازی به وجود آوریم و با تهاجم فرهنگی مقابله کنیم؟‌ای کاش در این نمایشگاه یادی هم از تولیدکنندگان قدیمی که عملا تولیدکنندگان محتوای فاخر ایرانی اسلامی بودند می‌شد و همایش‌ها و سمینارها برای بررسی معضلات موجود برگزار می‌شد. اگرچه پیش‌بینی چنین روزی می‌شد که معضل بزرگ کشور برای حفظ کاربران و ترافیک اینترنت در داخل کشور، محتوای غنی خواهد بود. بگذارید امروز نیز این موضوع را برای تمام افرادی که در بخش خصوصی و دولتی مسوولیتی در این عرصه دارند، خاطرنشان کنم که اگر اقدامات عاجل و عملی به‌کار گرفته نشود، مطمئن باشید تا چند سال آینده استارت‌آپ‌های امروز که با امید و آرزو به محیط کسب‌وکار وارد شدند نیز به روزگار و وضعیت حاضر ما گرفتار شده و از صحنه خارج می‌شوند و به این ترتیب گروهی دیگر از جوانان با وعده و وعیدهای جدید و بی‌حاصل وارد این دور باطل می‌شوند. البته باید منتظر ماند و دید این بار با چه عنوانی ظاهر خواهند شد.» بسیاری از نگرانی‌ها در خلق و تولید محصولات داخلی نرم‌افزاری امروزه در زمینه نبود قوانین حمایت کننده است و این مساله می‌تواند به مهاجرت نخبگان این حوزه به کشورهای توسعه یافته کمک کند.