عملکرد تولیدکنندگان گوشی هوشمند در قرن 21

همان‌طور که در نمودار می‌بینید، بخش اعظمی از سهم گوشی‌های همراه تا قبل از سال ۲۰۱۰ به شرکت فنلاندی نوکیا تعلق داشت اما سال ۲۰۱۰ بود که «استفن الوپ» پلت‌فرم نحس ویندوز موبایل را معرفی کرد و موجب سقوط سیستم‌عامل سیمبین و همچنین سهم نوکیا از بازار شد. ویندوز موبایل اواخر سال ۲۰۱۱ با معرفی لومیا ۸۰۰ به بازار آمد که متاسفانه خیلی دیر بود. سقوط سیمبین راه را برای خودنمایی سیستم‌عامل اندروید هموار کرده بود و همین مساله باعث شد کمپانی نوکیا هیچ‌گاه نتواند جایگاه قدیم خود را پس بگیرد. در تصویر پایین می‌توانید یک خط قرمز کوچک را در پایین نمودار مشاهده کنید که متعلق به گوشی‌های لومیا مایکروسافت و نوکیا است. گوشی‌های نوکیا به مدت چند سال به‌طور کامل به‌فراموشی سپرده شدند. سال ۲۰۱۶، کمپانی HMD برند نوکیا را خرید و حالا می‌بینیم که این برند دوباره در حال جان گرفتن است.

شرکت سونی اما عملکرد بهتری در مواجهه با تغییرات بازار داشت. در این نمودار می‌توانید تغییر عملکرد این شرکت از رنگ آبی به رنگ بنفش را در سال ۲۰۱۱ مشاهده کنید. سونی با خرید سهام شرکت اریکسون، به همکاری چند ساله خود با این شرکت پایان داد و در سال ۲۰۱۲ برند سونی را با قدرت بیشتری به بازار اسمارت‌فون‌های جهان معرفی کرد. اوایل سال ۲۰۰۶ بود که شرکت اچ‌تی‌سی فروش گوشی تحت برند اختصاصی خود را آغاز کرد و به‌دلیل ارائه محصولات با کیفیت، سریعا به محبوبیت بالایی در بین طرفداران دست پیدا کرد. شرکت اچ‌تی‌سی امروزه به دنبال معرفی محصولات واقعیت مجازی و گسترش بازار محصولات خود تا سال ۲۰۲۰ است.

ضمنا در این نمودار می‌توان شاهد حضور قدرتمند کمپانی‌های چینی در چند سال اخیر بود. برای مثال کمپانی بزرگ هوآوی زمان و سرمایه عظیمی را صرف کرده تا بتواند راهی برای ورود به بازارهای کشورهای غربی و ایالات متحده پیدا کند. دیگر شرکت‌ها از جمله کمپانی وان‌پلاس هم با تولید محصولات باکیفیت و در عین حال ارزان‌قیمت و همچنین تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی موفق شده‌اند در بین طرفداران خود در کشور چین به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کنند. با وجود این کمپانی شیائومی عملکرد فوق‌العاده بهتری نسبت به این دو شرکت چینی داشته و با ارائه محصولات با طراحی‌های نوآورانه موفق شده به یکی از محبوب‌ترین برندهای اسمارت‌فون در چین و سراسر دنیا تبدیل شود. سهم این شرکت از بازار اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با شرکت موتورولا که مخترع گوشی‌های موبایل است نیز جالب به‌نظر می‌رسد.

اما کمپانی اپل برای فروش محصولاتش نیازی به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون نداشته و ندارد، چراکه هرساله افراد بیشتری در صف خرید آی‌فون‌های جدید این شرکت قرار می‌گیرند و حتی ساعت‌ها منتظر می‌مانند. البته به‌‌نظر می‌رسد برند اپل هم اخیرا مقداری کم‌فروغ ظاهر شده و دلیل آن هم می‌تواند خستگی طرفداران این شرکت از افزایش سالانه پرچمداران جدید این شرکت باشد. شاید هم گوشی‌های رده متوسط بازار در یکی دوسال اخیر فوق‌العاده عمل کرده‌اند و باعث کمرنگ جلوه دادن آی‌فون در رقابت بازار شده‌اند.

بازار دیجیتال