این در حالی است که پیش‌بینی قبلی کارشناسان این موسسه برای رشد سالانه بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم سال ۲۰۱۷ نشان از کاهش ۴/ ۱ درصدی داشت و با این اوصاف بازار این محصولات روزهای چندان بدی را هم نمی‌گذراند.  به‌طور کلی بازار این محصولات در شرایط ثبات است و تنها رشد این بازار در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌افتد. در این میان آغاز فصل بازگشایی مدرسه و دانشگاه هم کمک زیادی به رشد نسبی این بازار کرده است. کمبود قطعات اولیه در فصل‌های اخیر اما همچنان رو به بهبود است و نتوانسته به‌عنوان عاملی مهم در جریان و میزان تولید تاثیرگذار باشد. با این حال اما افزایش قیمت قطعات در بعضی بازارها به محدودتر شدن میزان صادرات و فروش کامپیوترهای شخصی منجر شده است.

به این ترتیب تعجبی ندارد که فشارهای رقابتی در میان پنج شرکت تولیدکننده برتر این بازار شدت پیدا کرده باشد. این شرکت‌ها مجموعا ۷۵ درصد از کل بازار جهانی کامپیوترهای شخصی را در اختیار خودشان گرفته‌اند. از دیدگاه جغرافیایی، بازارهای پیشرفته و توسعه یافته و همچنین بازارهای در حال توسعه هر دو شاهد رکود در بازار این محصولات هستند. این در حالی است که بازار ژاپن و کانادا همچنان روند رشد سالانه مثبت را دنبال می‌کنند. این در حالی است که بازار آمریکای لاتین بعد از روزهای نه‌چندان خوب و پررونق سال ۲۰۱۶، نیمه اول سال ۲۰۱۷ را هم با شرایط مشابهی پشت سر گذاشته است.

«لورن لاورد» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «شرایط بازار جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی در فصل سوم سال جاری میلادی کمی بهتر از پیش‌بینی‌های قبلی بوده است. بازار کشورهای در حال توسعه رشدی کند اما بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت را تجربه کرده‌اند؛ اما به‌طور کلی آمارها نشان از ادامه روند ثبات در این بازار دارند که به دنبال متعادل شدن میزان قطعات اولیه و تولید این محصولات رخ داده است. چشم‌انداز فصل چهارم امسال برای این بازار همچنان محتاطانه است و حتی انتظار می‌رود که کاهش اندکی در میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی سنتی ایجاد شود. رشد نسبی در بازار کشورهای در حال توسعه هم به دنبال پتانسیل جایگزینی کامپیوترهای جدید با مدل‌های قدیمی‌تر در بخش‌های تجاری ایجاد شده است. درنهایت اما انتظار می‌رود بازار این محصولات تا چند سال آینده روند کاهشی را در میزان صادرات و فروش جهانی تجربه کنند.»

بازار دیجیتال

بازار دیجیتال