رونق بازار موتورسیکلت‌های دست‌دوم

موتورسیکلت‌ها مزایای زیادی دارند که از جمله آنها می‌توان به مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن نسبت به خودرو، تعمیرو نگهداری ارزان‌تر و ساده، مصرف سوخت کمتر نسبت به خودرو به‌خصوص در مسیرهای طولانی، فرار از ترافیک شهری به دلیل چابک‌بودن و عدم‌نیاز به ‌جای پارک بزرگ اشاره کرد. البته در بسیاری از کشورها از جمله ایران موتورسیکلت برای برخی افراد یک وسیله کسب درآمد است. یکی از بخش‌هایی که در بحث موتورسیکلت همواره بر آن اصرار شده و مدام نیز از سوی برخی راکبین نادیده گرفته می‌شود، استفاده از کلاه ایمنی است. هر‌ساله در ایران تعداد زیادی موتورسوار به دلیل عدم‌استفاده از کلاه ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.

نکات مهم برای خرید موتور دست‌دوم

به دلیل افزایش قیمت انواع موتورسیکلت در طول چند سال‌اخیر در ایران و عدم‌توانایی خرید موتورهای نو، بیشتر افراد به سمت خرید موتورسیکلت‌های دست‌دوم می‌روند. اگر توانایی خرید موتورسیکلت نو را دارید که دغدغه‌های شما برای سالم‌بودن آن تا حد زیادی کم می‌شود اما در صورت اقدام برای خرید نوع کارکرده باید نکاتی را در نظر داشته باشید. مدارک را به دقت بررسی کنید. باک موتور از مهم‌ترین قسمت‌های آن است و باید آن را کاملا بررسی کنید و از یکدست بودن رنگ باک با رنگ بدنه موتورسیکلت اطمینان حاصل کنید. نداشتن ترک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوردگی در فلاپ موتورسیکلت نیز اهمیت زیادی دارد. وجود تغییر رنگ در فلاپ موتورسیکلت نشانه تعویض این قسمت است؛ بنابراین به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌احتمال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زیاد این موتور زمین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورده و ارزش زیادی ندارد. در مرحله بعد تمام قسمت‌های موتور و باک را برای پیدا کردن آثار جوشکاری بررسی کنید. نکته دیگر اینکه هنگام روشن بودن موتورسیکلت از فروشنده بخواهید گاز را کم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و زیاد کند تا سلامت پیشرانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موتور مشخص شود. صداهای ناهنجار هنگام روشن‌بودن موتورسیکلت نیز علامت خرابی آن است و در نهایت هنگام استارت‌زدن به صدای موتور و نحوه روشن‌شدن آن دقت کنید.

ثبات قیمت در چند ‌ماه اخیر

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران می‌گوید به دلیل ثبات نرخ ارز در چند‌ماه اخیر تغییری در قیمت موتورسیکلت رخ نداده و تقریبا ثابت مانده است. محمد خادم‌منصوری گفت: «قیمت موتورسیکلت در ابتدای سال ‌به دلیل افزایش ۵۷‌درصدی هزینه پرسنل، آب، برق و افزایش مالیات‌ها نوسان داشته است.‌» وی ادامه داد: «قیمت موتورسیکلت در چهار سال‌اخیر ۱۲‌برابر شده و به همین دلیل ارزان‌ترین موتورسیکلت موجود در بازار ۴۰میلیون‌تومان قیمت خورده است. هرچند در چند‌ماه اخیر به دلیل ثبات قیمت دلار، گرانی جدیدی در بازار موتورسیکلت نداشته‌ایم.‌» این فعال اقتصادی بخش‌خصوصی با بیان اینکه موتورهای خاص قیمت‌های نجومی دارند، گفت: «لازم است بر کارخانه‌داران موتورسیکلت نظارت شود تا آنها محصولات خود را با‌ درصد سود مشخصی به‌فروش برسانند.‌»

خادم‌منصوری با انتقاد از عدم‌نظارت بر قیمت موتورسیکلت در بازار گفت: «البته برخی کارخانه‌داران موتورسیکلت‌های باکیفیتی وارد می‌کنند و به همین دلیل قیمت آن بالاتر است. در این میان برخی موتورهای بی‌کیفیت در بازار با جان و مال مردم بازی می‌کنند.‌» به گفته خادم‌منصوری، گوش شنوایی برای شنیدن گزارش اتحادیه نیست و به آن ترتیب‌اثر داده نمی‌شود، به همین دلیل شاهد گران‌فروشی، قاچاق و... در بازار هستیم. در بازار موتورهای باکیفیتی هم موجودند که برندهای مربوط به ژاپن هستند، ولی در مقابل، موتورهای بی‌کیفیت هم کم نیستند. وی با انتقاد از تاخیر در واردات موتورسیکلت گفت: «‌گاهی فرآیند واردات تا یک سال‌هم طول کشیده تا محموله‌ای به‌صورت قانونی وارد کشور شود. همین موارد و تنگناهای وارداتی باعث‌شده برخی واردکنندگان به قاچای روی بیاورند.‌»

خادم‌منصوری در پایان در مورد واردات موتور و توسعه تولید در کشور نیز گفت: «تنها موتوری که بیشتر قطعات آن ساخت داخل است هوندا ۱۲۵ است که تنها موتور آن وارداتی است. بقیه موتورها به‌صورت کامل در کارتن وارد و اینجا مونتاژ می‌شوند، زیرا ما هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم که خودمان تولید کنیم. ناگفته نماند برخی تولیدکنندگان قطعات یدکی موتورسیکلت تولید می‌کنند که کمبود بازار را جبران کرده است.‌»

قیمت‌های فروش

در ادامه قیمت‌های فروش برخی از انواع پرمصرف موتورسیکلت در ایران را مشاهده می‌کنید: موتورسیکلت پرواز مدل۱۲۵ هندلی ۳۶‌میلیون، موتورسیکلت اس‌وای‌ام مدل (GALAXY SF ۱۸۰ )۸۱میلیون، موتورسیکلت گلکسی اس‌وای‌ام مدل J۲۰۰ حجم ۱۹۷‌سی‌سی ۸۵‌میلیون، موتورسیکلت بنتلی (مدل ۱۸۰S سال‌۱۴۰۱) ۹۴‌میلیون، موتورسیکلت یاماها موتور مدل GRANDFILANO حجم ۱۲۵‌سی‌سی ۱۲۰‌میلیون، موتورسیکلت یاماها موتور مدلXSR ۱۵۵ حجم ۱۵۵‌سی‌سی۱۶۱‌میلیون، موتورسیکلت سوزوکی (مدل GXS R ABS سال‌۱۴۰۱) ۲۵۸‌میلیون و موتورسیکلت سوزوکی (مدل V-STORM۲۵۰ ABS سال‌۱۴۰۱) با قیمت نجومی ۲۹۵‌میلیون‌تومان فروخته می‌شوند.