چرا بستنی گران‌شد؟

فعالان بازار بستنی می‌گویند به دلیل افزایش قیمت شیر و خامه که در این صنف محصولات پایه هستند، قیمت این خوراکی محبوب نسبت به ‌ماه‌های پایانی سال‌قبل حدود ۲۰ تا ۲۵‌درصد افزایش داشته است؛ این در حالی است که افزایش قیمت بستنی به‌همراه کاهش وزن، منجر به این شد که رجوع مردم به یخچال‌‌‌‌‌‌‌ سوپرمارکت‌‌‌‌‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌ها به‌‌‌‌‌‌‌طور محسوسی کاهش پیدا کند. افزایش قیمتی که قرار بود فقط ۲۵‌درصد باشد، اما در برخی از محصولات به ۱۰۰‌درصد هم می‌رسد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آبمیوه و نوشابه‌های تهران درخصوص این بازار گفت: «با تهیه شکر به نرخ دولتی می‌توانیم شاهد تعادل در قیمت محصولات این صنف باشیم. به جرات می‌گویم بیشتر مواد اولیه محصولات این صنف خارج از کشور تامین می‌شود؛ بنابراین با شرایط نرخ ارز، قیمت را ما تعیین نمی‌کنیم بلکه متریال به‌کار گرفته‌شده در محصول تعیین می‌کند.‌»

محسن مبرا در مورد شرایط تامین مواد اولیه موردنیاز ادامه داد: «قیمت مواد داخلی مورد‌استفاده در محصولات صنف افزایش سرسام‌آوری داشته است؛ پسته که قبل از کرونا کیلویی ۵۰‌هزار‌تومان بود را اکنون با ۷۰۰‌هزار‌تومان در کیلو باید تهیه کنیم، ضمن اینکه شاهد گرانی بیش از حد مواد اولیه خارجی مانند قهوه، پسته و آناناس که بیشترشان پایه اولیه محصولات این صنف را تعیین می‌کنند، هستیم.‌»

وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های آینده هیات‌مدیره جدید اتحادیه گفت: «از جمله اهداف و برنامه‌هایی که در تلاشیم به انجام برسانیم، ایجاد و تشکیل شرکت تعاونی برای اعضای این صنف است. از آنجا که برخی از مواد اولیه مورد‌استفاده کلان این صنف از جمله شکر در شرایط خاص دچار نوسان قیمت و در برخی مواقع کمبود می‌‌شود، بر آن هستیم تا در اسرع‌وقت به موضوع تشکیل شرکت تعاونی اقدام کنیم تا در این شرایط از تسهیلات دولتی برای کمک و حمایت اعضا برخوردار باشیم.‌»

این فعال اقتصادی بخش‌خصوصی با تاکید بر تاسیس و راه‌اندازی آموزشگاه در اتحادیه گفت: «‌از دیگر اهداف اتحادیه تاسیس آموزشگاهی در شأن و منزلت اعضا و افرادی است که به این شغل تمایل دارند؛ لذا در اولین فرصت جهت تاسیس آموزشگاه اقدام لازم انجام خواهد شد. تمایل جوانان به صنف خصوصا در حوزه کافه‌داری در چند سال‌اخیر موجب‌شده این حرفه در شهر گسترش یابد؛ اما افراد باید طبق قوانین و اصول در این حیطه کار کنند.‌»

مبرا تاکید کرد: «اتحادیه با اشراف بر اعضا و تعهدات خود مبنی‌بر ایجاد فضای امن برای استفاده‌کنندگان کافه در همه حال با بازرسی و نظارت کامل تا امروز موفق عمل کرده است. متاسفانه برخی از مکان‌ها به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی مجوز فعالیت‌شان را صادر کرده است در حیطه اتحادیه نیست و تخلف صریح می‌باشد، چراکه صاحبان این اماکن به‌عنوان خانه‌هایی با قدمت طولانی اجازه تخریب ندارند؛ بنابراین از سوی میراث‌فرهنگی تبدیل به مکان‌های قابل‌استفاده می‌شوند که یکی از آنها تبدیل‌شدن به کافه است. این اماکن از اتحادیه هیچ مجوزی دریافت نمی‌کنند در حالی‌که کافه‌داری جزو این صنف است و همه افراد باید تابع قانون باشند. سازمان میراث‌فرهنگی نیز باید تابع قانون عمل کند تا اتحادیه بر نظارت خود اشراف داشته باشد.‌»

وی در ادامه با اشاره به موضوع تداخل صنفی بیان‌کرد: «متاسفانه معضل تداخل صنفی در این صنف به‌قدری زیاد است که می‌توان گفت بیشتر زمان هیات‌مدیره را دربر می‌گیرد. در چند سال‌اخیر با توجه به شیوع کرونا و بسته‌بودن واحدهای صنفی این اتحادیه برخی بی‌نظمی‌ها و تداخل‌ها به‌وجود آمده است. برخی با تداخل در حقوق صنف دیگر حق‌الناس را زیر پا گذاشته و مانع از کسب‌وکارشان می‌شوند. دخالت و وسعت فعالیت اقتصادی دیگر صنوف در این صنف به‌قدری زیاد شده که بازرسان هر‌جایی که تردد می‌کنند شاهد این تداخل هستند.‌»

وی همچنین در ارتباط با مسائل مربوط به ماده‌۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم گفت: «سامانه ایرانیان اصناف و ماده‌۱۸۶ هر‌کدام به‌جای مساعدت و رفع مشکل، با ایجاد مشکلات، سد بزرگی بر سر راه صدور و تمدید پروانه کسب شده‌اند. اتحادیه‌ها و کسبه به‌قدر کافی مشکلات دارند، سازمان‌ها باید با حمایت و همراهی و رفع موانع در تسهیل کار به اتحادیه‌ها کمک کنند، نه آنکه خودشان بار مضاعف بر دوش اتحادیه گذاشته و جاده را ناهموار کنند.‌»

مبرا درخصوص کمیسیون‌های فعال اتحادیه نیز گفت: «این اتحادیه دارای کمیسیون‌های بازرسی، فنی، آموزشی، حل‌اختلاف و رسیدگی به شکایات است؛ همچنین رسته‌های کافی‌شاپ، تولید و فروش بستی و آبمیوه، تولید و فروش بستی و فالوده، آبمیوه فروش، تهیه‌کنندگان رشته نشاسته‎ای جهت فالوده، تولید نان بستنی، فروشندگان مواد اولیه و لوازم بستنی، فروشندگان مواد اولیه و لوازم بستنی و دفتر کار، رسته‌های اتحادیه را تشکیل می‌دهند.‌»