شنا روی موج قیمت‌ها

شنا و آب‌تنی می‌تواند انتخابی مناسب و دقیق باشد. از گذشته تا امروز خانواده‌ها برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندانشان در فصل تابستان فراگیری شنا و شرکت در کلاس‌های خصوصی و عمومی آموزش شنا را انتخاب می‌کنند. از سویی دیگر در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما نیز همواره آموختن شنا به فرزندان توصیه شده است. شنا ورزشی ا‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست که علاوه‌بر ایجاد شادابی و لذت برای افراد، تناسب اندام را بدون آسیب و صدمات احتمالی برای شناگران به ارمغان می‌آورد. همچنین در دسترس بودن استخرها در هر نقطه‌ای از شهر‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها راحتی فراوانی برای رسیدن به این مقصود فراهم آورده است، اما این ورزش نیز مانند دیگر ورزش‌ها و تفریحات نیازمند الزاماتی است که باید از سوی فعالان این حوزه در نظر گرفته شود و نادیده‌گرفتن آنها از کیفیت امکانات و دیگر نیازمندی‌ها می‌کاهد.

مجید نقاشلو از مربیان شناخته‌شده این رشته ورزشی است. او که در سوابق حرفه‌ای خود مربیگری تیم ملی، ریاست هیات شنای استان تهران و ... را دارد معتقد است باید عوامل متعددی برای بررسی جایگاه فعلی آموزش در این رشته ورزشی موردنظر قرار بگیرد. او با اشاره به رفع محدودیت‌های دوران کرونا جهت استفاده از استخرها می‌گوید: «مردم در دوران کرونا از رفتن به استخرها محروم بودند اما این روزها با رفع محدودیت‌های کرونایی استقبال بسیار زیادی از این ورزش می‌کنند و فصل گرما نیز باعث تمایل بیشتر متقاضیان برای حضور در استخرها شده است.‌»

نقاشلو از افزایش چند ۱۰برابری هزینه‌های راه‌اندازی و مدیریت در زمینه استخرداری می‌گوید و توصیه می‌کند اگر افرادی می‌خواهند شروع به این کار کنند باید سختی‌های بسیاری را در نظر داشته باشند و بهتر است اگر از گذشته سابقه‌ای در این حرفه ندارند از قدم‌گذاشتن در این راه اجتناب کنند.

این مربی با‌سابقه، موضوع آموزش شنا را پر فراز و نشیب می‌داند و متولیان متعددی را در این حوزه معرفی می‌کند. او با اشاره به اقدامات بسیار مثبت وزارت آموزش و پرورش و طرح صبا که متاسفانه اجرای آن متوقف‌شده است می‌گوید: «طرح صبا به شکل مشترک بین وزارت ورزش و وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شد؛ در این طرح دانش‌آموزان به‌صورت رایگان در فصل تابستان تحت آموزش شنا قرار می‌گرفتند و برای ثبت‌نام در مقطع تحصیلی بالاتر الزام بود که گواهی‌نامه آموزش شنای خود را ارئه دهند؛ اما متاسفانه با تغییر مدیران در آموزش و پرورش این طرح مشترک متوقف شد.‌»  نقاشلو هزینه آموزش شنا را طبق مقررات و مصوبات، دارای هماهنگی در کل نقاط تهران می‌داند اما در این‌خصوص اضافه می‌کند: «در جنوب شهر تهران به دلیل بیشتربودن متقاضیان استفاده از استخرها، قیمت‌ها ممکن است اندکی کمتر محاسبه شود اما این به علت کمتر‌بودن هزینه‌ها نیست و تنها همان تعداد بالای شرکت‌کنندگان در کلاس‌هاست که قیمت‌ها را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد؛ همچنین بازه قیمتی ۲۰۰ الی ۳۰۰‌هزارتومان تا ۷۰۰ الی ۸۰۰‌هزار‌ تومان برای کلاس‌های آموزش عمومی شنا وجود دارد و کلاس‌های خصوصی نرخ محاسبه دیگری دارد اما به‌طور کلی فراگیری در هر دو نوع کلاس خصوصی و عمومی به شکل موثر انجام می‌شود.‌» ریاست اسبق هیات شنای استان تهران به نقش مثبت و فعال مساجد نیز در امر آموزش شنا و کاستن از هزینه‌ها اشاره می‌کند و معتقد است اقدامات آنها در توسعه و ترویج رشته ورزشی شنا بسیار تاثیرگذار بوده است.  نقاشلو بر این باور است که قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود تنوع خدمات و امکانات به شکل قابل‌توجه و کاملا پررنگ در این حرفه به‌وجود نیاید و باعث ازبین رفتن رقابت بر سر ارائه بهترین کیفیت و قیمت مناسب باشد؛ اما در عین حال او نظارت و بازرسی توسط نهاد ناظر از استخرها را الزامی می‌داند؛ چراکه بهداشت، کیفیت آب، حضور نیروهای متخصص و... باید موردتایید باشد تا از به‌وجود آمدن مشکلات در زمان حال و آینده جلوگیری شود.  این مربی سابق تیم ملی شنا‌ی کشور تاکید می‌کند همان‌طور که روی قیمت‌های ارائه خدمات استخرها نظارت جدی وجود دارد، باید قیمت اقلام موردنیاز استخرها نیز کنترل شود. برای مثال قیمت یک بشکه کلر ۳۰‌برابر شده است و این افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها کار را بسیار مشکل و پیچیده می‌کند، به‌نحوی‌که بسیاری از صاحبان استخرها ادامه کار را با مشقات فراوانی انجام می‌دهند و متاسفانه عده‌ای نیز به استفاده از مواد غیر استانداردی در زمینه ضد‌عفونی مانند وایتکس روی می‌آورند که تهدیدی برای سلامتی شناگران است. آنچه مسلم است اهمیت فراگیری شنا و شناکردن برای خانواده‌های ایرانی درک شده است و کمتر خانواده‌ای وجود دارد که از ارزشمندی آن غافل باشد. این فرصت برای مسوولان و دست‌اندرکاران رشته ورزشی شنا بسیار مغتنم است و باید از آن بیشترین بهره‌برداری را داشته باشند. ترویج هرچه بیشتر شنا و پرداختن گروه‌های سنی مختلف به این ورزش باعث گسترش فراوان شادابی و نشاط در جامعه خواهد شد. همچنین مهارت شنا یک نیاز اساسی است که همواره در طول تاریخ مورد‌توجه بوده است و غفلت از آن می‌تواند انسان را در زمان‌هایی دچار احساس ضعف کند. لازم است هم‌اندیشی و تعامل بسیار بیشتری بین فعالان حوزه سلامت و تصمیم‌گیران رشته ورزشی شنا صورت گیرد تا با پرداختن بیشتر به مزایای قابل‌توجه این ورزش، منجر به تقویت و ترویج بیشتر شنا بین افراد جامعه شوند.

19-01