کالایی گران‌قیمت اما با دوام عكس : مهتاب بیگی/ دنیای‌اقتصاد

بازار محصولات چرمی نیز در ایران نسبتا بزرگ و بیشتر آن متعلق به بخش پوشاک است، بنابراین کت مردانه، مانتوی زنانه، کیف، کفش، کمربند، کلاه و سایر اقلام در این زمینه تولید و به بازار عرضه می‌شوند.  در شرایطی که بخش زیادی از بازارهای کشور درگیر مشکلات تورم، نوسان‌های ارزی، تحریم‌ها و سایرموارد مشابه هستند، بازار چرم نیز همین وضعیت را تجربه می‌کند، بنابراین تهیه مواداولیه باکیفیت و با قیمت مناسب، بازاریابی و همچنین جلب رضایت مشتری کار بسیار سختی شده است.  موضوعی که یکی از فعالان بازار تولید چرم به آنها اشاره و تاکید می‌کند در این شرایط سخت، برندها سربازهای جنگ اقتصادی هستند.

تشریح بازار چرم ایران

مهدی یوسفی‌فر در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» ابتدا در مورد وضعیت این روزهای تولید در کشور گفت: «از «دنیای‌اقتصاد» که همواره نشان‌داده به تولید داخلی اهمیت می‌دهد تشکر می‌کنم چراکه یکی از راه‌های نجات و شکوفایی اقتصاد بها دادن به تولید است. متاسفانه در سال‌های گذشته استخراج و فروش نفت ما را تنبل کرده و باعث‌شده تولیدات غیرنفتی اولویت نباشند. این اتفاق به این دلیل بوده که راحت‌ترین کار استخراج و خام‌فروشی است، بنابراین فرآوری‌کردن و ارزش‌افزوده ایجادکردن در کشور فراموش شده است.‌» برخی معتقد هستند قیمت وسایل چرمی در ایران بالا است و فقط برخی افراد جامعه می‌توانند آنها را خریداری کنند.  وی در این‌خصوص نیز گفت: «این واقعیت است. در شرایطی که تورم ۳۵ تا ۴۰‌درصدی داریم طبیعی است که مشتری جا می‌ماند و بدون مشتری هم بازاری وجود ندارد، بنابراین قیمت‌گذاری خیلی اهمیت دارد. شما فکر کنید در شرایطی که قیمت مواداولیه فقط در چند‌ماه اخیر چندبرابر شده چطور می‌شود انتظار داشت که قیمت نهایی محصول افزایش نداشته باشد؟ در این وضعیت تهیه وسایل چرمی به اولویت چندم مردم بعد از غذا، بهداشت و دیگر لوازم ضروری بدل شده است، بنابراین محصولات ما اغلب توسط افراد متوسط به بالای جامعه تهیه می‌شوند. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت به دلیل کوچک‌شدن اقتصاد، بخشی از مشتری‌های ما از خرید دوری می‌کنند. البته باید یادآوری کنم که کالاهای چرم طول عمر بالایی دارند و اگر مثلا برای یک جفت کفش، کیف، کمربند و غیره هزینه بیشتری از حد معمول داشته باشید اما مدت زمان بیشتری از آنها استفاده خواهید کرد، بنابراین این خرید توجیه اقتصادی دارد.‌»

سوال بعدی در مورد اثرگذاری کرونا بر این بازار بود که مدیرعامل شرکت نوین‌چرم در مورد آن گفت: «شیوع کرونا بازار ما را مانند دیگر بازارها تحت‌تاثیر قرار داد، به‌همین‌دلیل دو سال‌سخت در این صنف و صنعت وجود داشت. اوج فروش ما اسفند‌ماه است که طی این مدت تعطیل بودیم. در نهایت فقط یک‌چهارم سرمایه‌گذاری خود را دریافت کردیم و از نظر مالی آسیب دیدیم، اما در این شرکت برای نیروی انسانی اهمیت زیادی قائل هستیم و به همین دلیل در دوران کرونا حتی یک نفر هم تعدیل نیرو نداشتیم.‌»

مهدی یوسفی‌فر در ادامه در مورد وضعیت فعلی بازار و تولید محصولات چرم ایرانی گفت: «طی دهه‌های اخیر محصولات چرم ایران رشد کیفی مناسبی داشته‌اند. ما سال‌ها قبل در بخش پوشاک پارچه مقدم را داشتیم که حتی به انگلستان هم صادر می‌شد، یا کفش ملی را داشتیم که به کشورهای بلوک‌شرق صادر می‌شد. در زمینه چرم هم سابقه دیرینه‌ای داریم ولی متاسفانه تولیدکنندگان ترکیه بازار را در دست دارند، با این‌حال اگر تولید داخل را تقویت کنیم حتما شرایط بهبود پیدا می‌کند. به‌دلیل تحریم‌ها، از مدت‌ها پیش خرید محصولات چرمی ایران در دنیا منع شده است با این حال صنعت چرم ما در حال پیشرفت است. کسانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند کمتر محصولات چرمی خارجی می‌خرند. خوشبختانه مواداولیه، (پوست حیوانات به‌خصوص گاو) ماشین‌آلات به‌روز و نیروی کار بااستعداد داریم و در سه دسته محصولات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین (گاو و گاومیش) تولید داریم. با این شرایط ۱۲‌درصد تولیدات صنعت چرم در جهان متعلق به ایران است.‌»

 ویژگی محصول چرمی خوب

در بازار با تنوع بالایی از محصولات چرم مواجه خواهید شد. البته در کنار تولیدات اصیل و واقعی، برخی محصولات هم وجود دارند که چرم اصل نیستند و باید مراقب بود که در هنگام خرید محصول واقعی را خریداری کنید. این فعال بازار چرم کشور در پاسخ به سوالی در مورد ویژگی‌های یک محصول چرم مناسب گفت: «درهنگام خرید اولین توصیه این است که به‌نام و نشان تجاری محصول توجه کنید که معتبر باشد. بعد با لمس کردن و حتی بو‌کردن می‌توانید اصالت چرم را تشخیص دهید. البته بعد از خرید مهم است که ضمانت‌نامه لازم را از فروشنده دریافت کنید. حتی بعد از این مراحل بهتر است که کالای خریداری شده را به یک متخصص نشان دهید تا واقعی بودن آن را تایید کند.‌»  وی در مورد دیگر ویژگی‌های چرم اضافه کرد: «مهم‌ترین وجه‌تمایز چرم نسبت به سایر پوشاک، طبیعی‌بودن آن است. خاصیت مهم دیگر چرم این است که در سرما، گرما تولید می‌کند و به فرد احساس آرامش و پرستیژ بیشتر می‌دهد. سن را پایین‌تر می‌آورد و در نهایت اینکه با خرید محصول چرمی اصل، تا سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.‌»

 ماجرای محیط‌زیست

برخی از افراد و به‌خصوص کسانی که محیط‌زیست برای آنها اهمیت دارد بارها در مورد نگرانی از کشتن حیوانات برای استفاده پوست آنها در صنعت چرم اعتراض کرده‌اند.  مهدی یوسفی‌فر در این‌خصوص این‌گونه توضیح داد: «برای تولید در صنعت چرم، مواداولیه که مهم‌ترین آنها پوست حیوانات است بسیار ضروری است، اما صنایع بزرگ جهان و شرکت‌های ایرانی برای محیط‌زیست ارزش قائل هستند و هیچ‌وقت حیوانی را به دلیل استفاده از چرم آن نمی‌کشند. ما پوست و سایر نیازمندی‌ها را از کشتارگاه‌های بزرگ تامین می‌کنیم. کشتارگاه‌ها هم طبیعتا حیوان‌ها و خصوصا گاو را برای استفاده از گوشت آنها ذبح می‌کنند.‌» وی در ادامه با اشاره به حضور برندهای دیگر پوشاک در بازار کشور و نقش آنها در این صنعت گفت: «چند برند هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند. برند چرم درسا را داریم که در زمینه تولید کالاهای لوکس فعالیت می‌کند. در دسته برندهای اکونومی و اقتصادی نیز شرکت‌های نوین‌چرم و چرم‌مشهد قرار دارند و در نهایت برندهای پاندورا، شیفر، مارال چرم، چرم دیبا، چرم کهن، چرم کاکتوس و غیره نیز هستند که محصولات خاص خود را تولید می‌کنند و از آنها تشکر می‌کنیم که شرایط رقابت را ایجاد کرده‌اند.‌»

 تحریم برای کالای ایرانی مزیت است

این فعال بازار چرم ایران در ادامه درخصوص اثر تحریم‌ها بر روی شرکت‌های ایرانی گفت: «همان‌طور که قبلا هم اشاره کردم به دلیل تحریم‌ها تولیدات ایران در کشورهای دیگر به سختی فروش می‌رود، اما همین تحریم‌ها برای شرکت‌های ایرانی مزیت نیز بوده است، چراکه شرکت‌ها و محصولات خارجی به ایران نمی‌آیند و این می‌تواند زمینه فروش بهتر کالاهای داخلی را بهبود بخشد، پس شرکت‌هایی موفق هستند که از این پتانسیل استفاده کرده و مشتری بیشتری را جذب کنند. البته اگر تنها تولید داشته باشیم و کیفیت بالا نرود، مشتری بعد از مدتی دلسرد شده و خرید نمی‌کند. ما در آخر با دنیا آشتی می‌کنیم، تجارت آزاد خواهیم داشت و برندهای خارجی وارد کشور می‌شوند پس تا آن موقع باید کیفیت تولید را بالا ببریم، چراکه با ورود خارجی‌ها کار برای برندهای ایرانی سخت می‌شود.‌»

 قیمت‌های فروش

مهدی یوسفی‌فر مدیرعامل شرکت نوین‌چرم در ادامه درخصوص قیمت فروش برخی از محصولات چرمی در بازار داخل گفت: «در طول چند‌ماه اخیر دو مرحله افزایش قیمت در صنعت محصولات چرمی کشور داشتیم اما ما در نوین‌چرم با احتیاط در سال‌جدید افزایش قیمت داشتیم، چراکه معتقد هستیم هرقدر در شرایط سخت در کنار مشتری باشیم با خرید خوب خودش جبران خواهد کرد. تنوع در محصولات چرمی زیاد است اما کفش‌های چرمی از ۲ تا ۵/ ۳‌میلیون، پوشاک چرمی (بلند و کوتاه) مثل کت آقایان (۷۵ سانت) از  ۸ تا ۱۰‌میلیون، پالتو زنانه از ۹ تا ۱۱‌میلیون، کیف چرمی مردانه دستی از ۲‌میلیون پانصد‌هزار تا ۳‌میلیون و پانصد‌هزار، کمربند از ۴۰۰‌هزار تا ۸۰۰‌هزار و همچنین اکسسوری‌های مختلف از ۱۰۰ تا ۲۰۰‌هزار ‌تومان به فروش می‌رسند.‌»


پیشنهاد بر‌گزاری هفته مد در ایران

مهدی یوسفی‌فر- فعال صنعت چرم: تعدادی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور در تاریخ 10 بهمن 1400 به دیدار آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب رفتند که در حوزه صنعت پوشاک بنده به نمایندگی از سایرین حضور داشتم. در آن جلسه عنوان کردم که باید از موقعیت جغرافیایی ایران استفاده کنیم تا تبدیل به پایتخت تولید پوشاک در منطقه شویم. همچنین پیشنهاد بر‌گزاری هفته مد در ایران با شرایط جداگانه برای آقایان و خانم‌ها را دادم که تمام پوشش‌ها منطبق با شرایط ایرانی-‌اسلامی خواهد بود. رهبر انقلاب از این پیشنهاد استقبال کردند و ما هم قرار است این موضوع را از طریق معاونت وزارت ارشاد پیگیری کنیم.‌