تغییر مسیر بازار میوه‌های خشک

استفاده از میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خشک این امکان را می‌دهد تا در فصولی که میوه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت تازه نیست، از آنها استفاده شود. میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خشک یک میان‌وعده بسیار لذیذ هستند و می‌توان در سفر از آنها استفاده کرد. بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خشک معمولا ترکیبی از میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف از جمله سیب، پرتقال، خرمالو، آلو، هلو، انبه، کیوی، گلابی، موز، خربزه، توت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرنگی، نارگیل و آناناس هستند و می‌توان برای پذیرایی از مهمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز از آنها استفاده کرد. ارزش غذایی میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خشک همانند میوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تازه است؛ به همین دلیل می‌توان از آنها برای خوراکی و تنقلات کودکان استفاده کرد.

مزایا و معایب

میوه خشک به علت سهولت در نگهداری طولانی‌مدت، حمل راحت و همچنین داشتن مواد مغذی یکی از سالم‌ترین تنقلات به‌شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. مزیت دیگر میوه خشک این است که برای تمام سنین، اعم از بزرگ و کوچک مناسب است. تمامی این دلایل به‌علاوه گزینه‌های مطلوب دیگر باعث محبوبیت و افزایش تقاضای میوه خشک شده است. البته میوه‌های خشک نیز مانند سایر خوراکی‌ها در صورت مصرف زیاد مضراتی نیز دارند. میوه‌ها حاوی مقادیر قابل‌توجهی قند طبیعی هستند. در طول فرآیند خشک‌کردن، میوه‌ها آب خود را از دست می‌دهند. این باعث می‌شود تمام قند و کالری در یک میوه کوچک‌تر متمرکز شود، به‌همین‌دلیل میوه خشک دارای کالری و قند زیادی است. گلوکز و فروکتوز از جمله قندهای موجود در میوه‌های خشک هستند. در نهایت اینکه میوه‌های خشک چون دارای کالری زیادی هستند، بنابراین خوردن مقادیر زیاد آن می‌تواند منجر به مصرف بیش از حد قند و کالری و در نتیجه چاقی شود.

تشکیل بازاری فعال

تولید میوه‌خشک در چند سال‌اخیر به دلیل فروش مناسب و پر سود بودن بسیار رایج شده است، از این‌رو مشاغل مختلفی هم در این زمینه به‌وجود آمده و سبب‌شده افراد زیادی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه باشند.  در حال‌حاضر درخصوص انواع میوه خشک‌های عرضه‌شده در کشور، دو روش عرضه به‌صورت بسته‌بندی و فله‌ای انجام می‌گیرد و هر کدام مشتریان خود را دارند، اما توجه بیشتر به سمت تولید میوه خشک بسته‌بندی شده است زیرا هم به لحاظ بهداشت و سلامت محصول و هم از نظر بحث‌های تبلیغاتی و تاثیر بسته‌بندی شیک در جذب مشتری، حائزاهمیت بیشتری است.

در سال‌های اخیر اما فروش آنلاین این محصول نیز گسترش زیادی پیدا کرده است. بر اساس آماری که سال‌گذشته منتشرشده، ایران به کشورهای روسیه، عمان، عراق و کویت میوه خشک صادر می‌کند و در این‌خصوص سهم ۱۳‌درصدی دارد، اما سهم بازارهای داخلی از مصرف میوه خشک مشخص نیست و در این‌خصوص آماری ارائه نشده است، اما یکی از تولیدکنندگان میوه‌های خشک به «دنیای‌اقتصاد» گفت: «به دلیل افزایش قیمت میوه‌ها در سال‌اخیر، فروش میوه خشک در بازار داخل نیز با افزایش قیمت ۲۰‌درصدی مواجه شده است.‌» وی خرید این محصول توسط مردم را متوسط ارزیابی کرد.

قیمت‌های فروش

نرخ فروش میوه‌های خشک‌شده به چند عامل بستگی دارد. مهم‌ترین آن هزینه صرف شده برای خرید میوه تازه است. به‌صورت کلی معمولا هر کیلو میوه خشک حاصل ۱۰ کیلو میوه تازه است.

عوامل مهم بعدی کیفیت محصول و حجم آن هستند. هزینه خشک‌کردن با دستگاه، نوع بسته‌بندی و حاشیه سود تولیدکننده از دیگر عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی میوه‌های خشک هستند، اما در نظر داشته باشید مجموعه عوامل تاثیرگذار برای قیمت‌گذاری انواع میوه خشک تولیدی، موجب فروش این محصول با نرخ‌هایی متفاوت در بازار شده است.

در ادامه قیمت فروش انواع میوه‌های خشک در بازار که از چند سایت اینترنتی به‌دست آمده را مشاهده می‌کنید. میوه بِه ۱۰۰‌گرمی خشک مناسب دمنوش ۱۴‌هزار، آلو خشک ۱۰۰‌گرمی برند گلستان ۱۶‌هزار و دویست، سیب خشک ۱۰۰‌گرمی ۲۳‌هزار، میوه خشک کیوی ۱۰۰گرمی نانا ۳۵‌هزار، چیپس ۷۵‌گرمی چند میوه آنید ۳۷‌هزار، میوه خشک آلبالو ۲۵۰‌گرمی نانا ۴۲‌هزار، عناب ۲۵۰گرمی ۴۳‌هزار و پانصد، میوه خشک آلوشابلون ۱۰۰‌گرمی نانا ۴۵‌هزار و پانصد، توت خشک ۱۰۰‌گرمی ممتاز شاد ۴۸‌هزار، میوه خشک مخلوط ۱۴۰گرمی خشک‌پاک ۵۳‌هزار، میوه خشک انبه ۵۰‌گرمی نانا ۵۷‌هزار، میوه خشک هلو ۱۰۰‌گرمی نانا ۶۱‌هزار، میوه خشک آناناس کمپوتی ۱۰۰‌گرمی ۶۳‌هزار، میوه خشک خرمالو ۲۵۰‌گرمی گاخ ۸۵‌هزار، میوه خشک توت‌فرنگی۱۰۰گرمی ۸۶‌هزار و هفتصد، توت‌خشک ۲۵۰‌گرمی آیتونا ۱۰۲‌هزار، میکس ۵۰۰‌گرمی میوه ترش رویال ۱۱۴‌هزار، توت‌خشک ممتاز۲۵۰‌گرمی عرشیا ۱۱۹‌هزار، خرما خشک ۴۰۰‌گرمی پیارم خشک‌پاک ۱۳۸‌هزار، انجیر خشک صادراتی ۴۰۰‌گرمی آنید ۱۵۵‌هزار، برگه زردآلو ۵۰۰‌گرمی آفتاب خشک رویال ۱۵۸‌هزار، میوه خشک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نارگیل ۵۰۰‌گرمی ۱۷۵‌هزار، میکس یک کیلویی میوه ترش رویال ۲۳۶‌هزار، میوه خشک ۵۰۰‌گرمی مخلوط ۱۵میوه چکاوک ۲۴۰‌هزار، میوه خشک یک کیلویی مخلوط هشت ۲۹۰‌هزار و در نهایت جعبه کادویی میوه خشک لوکس صادراتی ۵۰۰گرمی مخلوط با قیمت ۳۴۵‌هزار‌تومان به فروش می‌رسند.