2

یکی از ضروریات داشتن پوستی سالم، استفاده از فرآورده‌های ضد‌آفتاب در تمام طول سال ‌است. برخلاف تصور رایج، استفاده از ضد‌آفتاب حتی در روزهای ابری یا زمانی که در خانه هستید و به‌ویژه در روزهای برفی، لازم است.

همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افراد نمی‌توانند از یک نوع کرم ضد‌آفتاب استفاده کنند. در انتخاب کرم ضد‌آفتاب، باید عوامل متفاوتی مانند نوع پوست، ترکیبات محصول و موارد مهم دیگری را در نظر گرفت.

مریم رضایی، فعال بازار فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی در این خصوص می‌گوید: یکی از مسایلی که مصرف‌کنندگان کرم ضدآفتاب با آن مواجه هستند، تحولات قیمت این نوع کرم‌ها طی سال‌های اخیر است، به‌گونه‌ای‌ که فرآورده‌های وارداتی، تا 15برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و در عین حال، دسترسی به اجناس اصل، با دشواری مواجه شده است.

نشان تی.تک سازمان غذا و دارو، یکی از راه‌های تشخیص کالاهای اصل از تقلبی یا قاچاق است، با این حال فرآورده‌های ایرانی که عمدتا با تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شوند، قابل‌اعتماد هستند و قیمت‌های به‌مراتب مناسب‌تری دارند. از پرفروش‌ترین کرم‌های ضد‌آفتاب تولید ایران می‌توان به لافارر، سینره، آردن، سی‌گل و سان‌سیف اشاره کرد.

باید توجه داشت که شرایط نامناسب نگهداری از جمله گرما یا سرمای نامتعارف، باعث آسیب به کیفیت انواع کرم‌ها از جمله کرم‌های ضدآفتاب می‌شود. یک کرم سالم، بافت یکسانی دارد و روغن آن جدا نشده است. بررسی این موضوع، مهم‌تر از چک کردن تاریخ مصرف مندرج بر روی بسته کرم است. به گزارش سایت خرید خوب، یکی از علت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مهم استفاده از ضد‌آفتاب محافظت از پوست در مقابل اشعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های UVA و UVB است.

این اشعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌راحتی می‌توانند منجر به بروز آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی مانند سرطان پوست، چین و چروک و پیری زودرس پوست شوند، از این‌رو متخصصان توصیه می‌کنند ضد‌آفتابی انتخاب کنید که حداقل دارای SPF معادل 30 باشد که به‌خوبی می‌تواند از پوست شما تا 97‌درصد در مقابل اشعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مضر مراقبت کند. اگر پوستی روشن و حساس به آفتاب دارید و به‌راحتی دچار آفتاب‌سوختگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوید، کرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی با SPF بالاتر انتخاب بهتری است.

 نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قابل‌توجه این است که برای خرید بهترین کرم ضد‌آفتاب حتما نباید بالاترین میزان SPF  را انتخاب کنید. کرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌آفتاب ایرانی با SPF معادل 15 تا ۹۳‌درصد مراقبت از پوست دارد و  SPF 30 نیز به‌معنای مراقبت دو‌برابری نیست. تاکنون مستنداتی مبنی‌بر محافظت ۱۰۰‌درصدی از پوست در مقابل آفتاب برای هیچ نوع ضد‌آفتابی ارائه نشده است.

کرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌آفتاب ایرانی و خارجی در دو نوع شیمیایی و فیزیکی یا مینرال تولید شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. اگر بخواهیم تفاوت این دو محصول را بگوییم، می‌توانیم به مواد سازنده آنها اشاره کنیم. در تولید ضد‌آفتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های شیمیایی از ترکیبات شیمیایی مانند آووبنزون، بموتریزینول و بیسکوتیزول استفاده شده که محافظت بسیار بالایی دارند.

مواد معدنی مانند تیتانیوم دی‌اکسید ‌و اکسید‌روی در تولید ضد‌آفتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فیزیکی استفاده می‌شوند که مانع خوبی در برابر نور خورشید هستند. در این میان یکی از رایج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مواد در تولید انواع مختلف کرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌آفتاب، الکل است، اما باید در خرید این محصولات دقت کنید. اگر پوستی حساس و آکنه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دارید، نباید از ضد‌آفتاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حاوی الکل استفاده کنید.

نکته بعدی آنکه حتی پرفروش‌ترین کرم ضد‌آفتاب هم زمانی تاثیر خوبی در مراقبت از پوست دارد که به مقدار کافی و منظم استفاده شود، از این‌رو انواع مختلف کرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ضد‌آفتاب ایرانی و خارجی برای اثر‌بخشی بهتر باید هر دو ساعت یک‌بار استفاده شوند.

بر اساس گزارش سایت ‌ماه‌وش، هنگام خرید بهترین کرم ضد‌آفتاب، به ضد‌آب بودن آن دقت کنید. همچنین توصیه می‌کنیم ضد‌آفتاب‌هایی که به‌ویژه در تابستان استفاده می‌کنید باید در برابر آب، رطوبت وتعریق مقاوم باشند. از آنجا که در روزهای گرم و آفتابی فصل تابستان میزان تعریق پوست افزایش می‌یابد و پوست آب‌ زیادی از دست می‌دهد، استفاده از ضد‌آفتاب ضدتعریق یک انتخاب هوشمندانه است.  

هنگام خرید کرم ضد‌آفتاب، باید محصولی را انتخاب کنید که علاوه‌بر محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB، پوست را رطوبت‌رسانی کند. پوست ما در روزهای گرم و آفتابی به رطوبت‌رسانی نیاز دارد. ضد‌آفتاب‌ها با ویژگی آبرسانی و مرطوب‌کنندگی از پوست در برابر اثرات اشعه‌های مضر و آسیب‌های محیطی محافظت و از خشک‌شدن آن جلوگیری می‌کنند.