قیمت‌گذاری دستوری؛ چالش صنعت لوازم خانگی

در همین راستا مدیر‌عامل شرکت «نیکسان ساوه» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: زمانی که تمامی ‌نهاده‌ها و عوامل تولید افزایش قیمت پیدا کرده،  بنگاه‌های تولیدی توانایی مدیریت چالش را با توجه به نبود اجازه افزایش قیمت محصولات خود ندارند.

به گفته سعید رضوانی، طی سال‌های اخیر تمام هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته و به طور نمونه هزینه‌های سربار خدمات پیمانکاری حدود ۱۰۰ درصد، هزینه‌های حقوق و دستمزد حدود ۵۸ درصد، هزینه غذای کارگران نزدیک به ۶۰ درصد، کرایه‌های حمل خارجی ۲۲۴درصد، حمل کشتیرانی ۱۷۷ درصد، هزینه ایاب و ذهاب داخل شهری ۱۲۰ درصد، کرایه حمل داخل شهری ۴۰ درصد، مجموع قطعات مصرفی(سیم، شیشه، پلیمر و‌...) حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد و مواد اولیه وارداتی مانند گازهای مبرد ۱۵۰ درصد افزایش داشته است.

این تولیدکننده لوازم‌خانگی افزود: حال سوال این است با توجه به این میزان رشد چرا تولیدکنندگان این حوزه اجازه افزایش قیمت محصولات را ندارند. به هر روی وضعیت کنونی بازار به خوبی نشان می‌دهد کنترل دستوری قیمت‌ها تصمیمی ‌منطقی برای این صنعت نیست و اگر قرار است تصمیم منطقی برای صنعت گرفته شود باید این تصمیمات به کمک صاحبان صنایع گرفته شود. وی افزود: نباید فراموش شود تولید با سرکوب دستوری قیمت‌ها به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، زمینگیر می‌شود.

به گفته رضوانی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان را ولی‌نعمت خود می‌دانند و بیشتر از سازمان‌های متولی به فکر توزیع و فروش کالاهای خود هستند. تا سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ درصد کالاهای موجود در بازار لوازم خانگی کشور وارداتی بود. از آن سال تا کنون بنگاه‌های تولیدی تمام نیاز داخلی را در زمینه محصولات لوازم‌خانگی تامین می‌کنند.  این مدیر‌عامل درباره رکود بازار لوازم خانگی گفت: رکود بازار ناشی از افزایش قیمت کالاها بوده که آن نیز معلول افزایش قیمت نهاده‌های تولید است. حال دولت به جای کمک به تولیدکنندگان و صدور اجازه برای افزایش منطقی قیمت کالاها، این اجازه را به تولیدکنندگان نمی‌دهد. زمانی که کالا به قیمت پایین عرضه شده تولیدکننده به معامله نقدی روی می‌آورد که این موضوع به شرایط رکود بازار دامن می‌زند. در قیمت‌گذاری دستوری روی شیوه‌های توزیع و درصدهای سود اعمال نظر می‌شود که این موضوع چالش‌هایی را برای تولیدکننده و بازار ایجاد می‌کند.

تضعیف قاچاق به تقویت تولید می‌انجامد

رضوانی با اشاره به معضلی به‌نام پدیده قاچاق گفت: با سیستمی‌ که وزارت صمت برای طرح شناسایی کالا پیاده کرده که منجر به ثبت کالاها با شناسه در سامانه می‌شود، دستگاه‌های نظارتی بسیار ساده و سریع می‌توانند کالاهای قاچاق را شناسایی کنند.

وی افزود: متاسفانه عزم چندانی ‌برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد و این طور القا می‌شود که واحدهای تولیدی توان تولید مناسب و کافی را ندارند در صورتی که این طور نیست. اگر ارزی که قاچاقچی از کشور خارج می‌کند به سمت تولید آمده و از صنایع تولیدی حمایت شود، تولیدکنندگان بسیار موفق‌تر عمل می‌کنند.

رضوانی در ادامه گفت: طی سال‌های گذشته از لوازم خانگی به اندازه‌ای که از واحدهای خودروسازی که  خروجی مناسبی نیز نداشته حمایت می‌شود، حمایت نشده است. وی ضمن گلایه از بخش‌های نظارتی دولتی گفت: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی چالش‌های زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده و به علت حسابرسی‌های غیر‌منطقی، هزینه‌های زیادی برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است. این مجموعه عوامل، قوانین و مقررات، معضلی برای اقتصاد و صنعت کشور محسوب می‌شود و ضرر آنها به اقتصاد بیشتر از کالای قاچاق ‌است.

به باور رضوانی اگر این معضلات و مشکلات کمتر شوند بنگاه‌های تولیدی با فراغ بال بیشتری به تولید می‌پردازند.

عدم تامین مالی بنگاه‌های تولیدی

مدیر‌عامل شرکت «نیکسان ساوه» از عدم تامین مالی بنگاه‌های تولیدی به عنوان یکی از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی نام برد و گفت: زمانی که تولیدکننده قصد افزایش تولید دارد با چالش‌های جدی شامل نرخ تورم، تعرفه‌های وارداتی، حقوق و عوارض گمرکی و اقلام مصرفی روبه‌رو می‌شود که جمیع این موارد دست به دست هم می‌دهند تا این بنگاه تولیدی دست از رشد و توسعه شرکت خود بکشد. وی افزود: عملا بانک‌ها از دی ماه سال گذشته پرداخت هر گونه تسهیلات به واحدهای تولیدی را متوقف کرده‌اند. صندوق توسعه ملی نیز امکان همکاری با صنایع را ندارد و سرمایه بانک‌ها نیز محدود شده است.

رضوانی با اشاره به خاموشی برق واحدهای تولیدی نیز گفت: در استان مرکزی دو روز خاموشی در هفته برای بنگاه‌های تولیدی تعریف شده که این موضوع به معنی ۳۰ درصد کاهش تولید و راندمان است. بنگاه‌های کوچک و متوسط امکان تامین برق مورد نیاز خود از طریق ژنراتورها را ندارند و این موضوع بنگاه‌های تولیدی را با چالش و بحران مواجه می‌کند.  وی با اشاره به توانمندی صنعت لوازم خانگی کشور گفت: یکی از مزایای‌ کشور در دوران تحریم‌ها، وجود کارخانه‌های کوچک و متوسط (SME) بود. بنگاه‌های بزرگ مانند کارخانه‌های فولادی و پتروشیمی‌ همگی تحریم‌پذیر بودند، اما از آنجا  که بنگاه‌های کوچک و متوسط تحریم‌پذیر نبودند توانستند دوام بیاورند و مسیری را برای خود پیدا کنند.

بهره‌برداری از خط تولید کولر گازی و تلویزیون در سال جاری

مدیرعامل شرکت «نیکسان ساوه» درباره سبد جدید محصولات این شرکت گفت: این شرکت طی سال‌های اخیر به دنبال ایجاد سبد لوازم خانگی شامل کولر گازی و تلویزیون بوده که خط تولید آنها در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این مجموعه شروع فعالیت خود را به صورت تخصصی با تولید انواع یخچال فریزرهای خانگی انجام داده و  در فاز بعدی ماشین لباسشویی و ظرفشویی را به سبد محصولات خود اضافه خواهد کرد. شرکت نیکسان ساوه از لحاظ حجم و کیفیت تولید جایگاه ویژه‌ای در میان صنایع برودتی کشور دارد. این مجموعه طی سال گذشته موفق شد یک قرارداد به صورت جوینت ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) با کمپانی سوزوکی منعقد کند.

رضوانی درباره فعالیت صادراتی این شرکت گفت: از سال گذشته صادرات خود را به کشورهای همسایه آغاز و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بخش عمده‌ای از منابع ارزی مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را از طریق صادرات محصولات خود به دست آوریم.

به گفته وی این شرکت به  سمت دانش‌بنیان شدن در حال حرکت بوده و با وجود ‌شرایط نامطلوب فضای کسب‌و‌کار و تولید، طرح توسعه‌ای برای ایجاد یک واحد جدید دارد که تقریبا دو برابر واحدهای فعلی مجموعه است.