کالایی با سود و زیان مشترک

فروش این ظروف برای مصرف غذا و آشامیدنی‌ها و در ایران برای توزیع غذاهای نذری، طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیری مواجه بوده و همواره در بازارها با روش‌های مختلفی انجام شده تا هر مشتری بتواند متناسب با شرایط و موقعیت خود نحوه خرید را انتخاب کند.  در چند سال‌اخیر نیز شروع بیماری کرونا باعث شده تا رستوران‌ها برای بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی غذاهای خود از ظروف یکبارمصرف استفاده کنند. این ظروف معمولا باکیفیت هستند و باید در برابر حرارت و گرمای غذاها مقاومت بالایی داشته و تغییر حالت ندهند. این ظروف براساس کیفیت و مدلی که دارند در کارخانه قیمت‌گذاری می‌شوند و در اختیار مشتریان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند. این محصول با توجه به عوامل مختلف تغییر قیمت می‌دهد، به همین دلیل است که باید قیمت‌های جدید را هنگام خرید به‌دست بیاورید و سپس اقدام به خرید کنید.

 تهدید ریزپلاستیک‌ها

ظروف یکبارمصرف که عمدتا از پلاستیک تولید می‌شوند در کنار مزایا، معایب خاص خود را نیز دارند. یکی‌ از بزرگ‌ترین معایب نیز احتمال ورود ریزپلاستیک‌ها همراه غذا به بدن انسان است. کسانی که حداقل یک وعده غذای خود را در ادارات و سازمان‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورند؛ از جمله کسانی هستند که هر روز در معرض خطرات این ظروف قرار دارند. پلاستیک‌ها، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواداولیه‌ای به‌نام «مونومر» تهیه می‌شوند. مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان بسیار مضر هستند، درحالی‌که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند، اما اشکال کار اینجاست که معمولا در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت‌گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به‌وجود نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد، برای همین در استفاده از پلاستیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بوده و مهم‌تر اینکه به هر نوع پلاستیکی نباید مجوز بسته‌بندی مواد غذایی داده شود. وزارت بهداشت در این راستا سعى کرده است کارخانه‌های تولیدکننده ظروف یک‌بار مصرف را از کارخانه‌های تولیدکننده قطعات پلاستیکی در مصارف صنعتی تفکیک کند، ضمن اینکه کارخانه‌های تولیدکننده ظروف پلاستیکی براى مواد غذایى باید پروانه ساخت داشته باشند. از دیگر معایب این ظروف اشکال در بازیافت آنها و مخاطرات زیست‌محیطی است. در بخش پایانی هم باید به‌یاد داشته باشید که آنها قابل‌استفاده در ماکروویو نیستند. امروزه ظروف یکبار مصرف بسیاری از انواع کاغذ، مقوا، چوب و فیبرهای گیاهی ساخته می‌شوند. این مواد عموما در برابر گرما و سرما دچار تجزیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و برای سلامتی مضر نیستند و سرعت تجزیه آنها در طبیعت بالاست و ضرر بسیار کمتری برای محیط‌زیست خواهند داشت.

 توصیه مهم

کارشناسان توصیه می‌کنند برای نوشیدنی‌های گرم از لیوان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاغذی یا ظروف «پلی‌استایرنی» سفیدرنگ و برای نوشیدنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرد از ظروف پلی‌استایرنی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رنگ و شفاف استفاده شود و از ریختن مواد داغ در ظروف یکبار مصرف حتما خودداری کنید. با این شرایط و با توجه به مزایا و معایبی که برای ظروف یکبار مصرف خواندید به‌صورت واضح مشخص نیست تکلیف مصرف‌کننده برای انتخاب این ظروف چیست. به‌نظر می‌رسد نکته مهم این است که خرید آنها باید در صورت ضرورت انجام شود.

 عوامل موثر بر قیمت

عوامل متعددی هنگام قیمت‌گذاری بر روی کالاها وجود دارند که بر روی قیمت نهایی تاثیر مستقیم می‌گذارند. مهم‌ترین عوامل شرایط مواداولیه مصرفی و نحوه تولید و سپس عوامل دیگر مثل نوسان‌های ارزی، تورم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه هستند. البته اگر مواد مصرفی مرغوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر باشند و تولیدات آنها حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر انجام شود، مسلما قیمت بالاتری هم خواهند داشت. این عوامل باعث می‌شوند تا نرخ‌ها به‌صورت سالانه، ماهانه و یا حتی روزانه تغییر کنند. با اطلاع از این عوامل، همواره باید استعلام جدید دریافت کرده و سپس اقدام به خرید کرد.

  قیمت‌های فروش

بسته ۱۰۰ عددی لیوان یکبار مصرف کاغذی الین‌پلاست ۵۱‌هزار و ششصد، بسته ۱۰۰ عددی لیوان یکبار مصرف پلاستیکی درفین ۳۷‌هزار و نهصد، چاقو یکبارمصرف مدل کارتی ۱۵‌هزار و سیصد، بسته ۳۰‌عددی ظرف یکبار مصرف مخصوص سالاد ۲۹‌هزار و هشتصد، بسته ۱۰ عددی ظرف یکبار مصرف مخصوص غذا و نذری ۵۳‌هزار و صد، بسته ۲۵ عددی ظرف یکبار مصرف با پوشش کاغذ آلومینیوم مخصوص غذا ۶۶‌هزار، بسته ۱۰۰ عددی نی نوشیدنی ۱۸‌هزار، سفره یکبار مصرف ۵۰ متری پنگوئن از ۱۵ تا ۴۵‌هزار، بسته ۶عددی بشقاب میوه‌خوری یکبار مصرف کوشا از ۲۲ تا ۵۰‌هزار، بسته ۱۲ عددی کاسه یکبار مصرف آملون از ۲۱ تا ۳۱‌هزار، بسته ۵۰ عددی قاشق یکبارمصرف ۲۳‌هزار و بسته ۶ عددی بشقاب یکبارمصرف لوکس کوشا با قیمت ۵۱‌هزار‌تومان به فروش می‌رسد.